Jump to content

Mercury 100 EFI 4 takter eller 115 optimax til Uttern d55?


Fikers

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal kjøpe meg en ny Uttern D55 og er veldig i tvil om jeg bør velge Mercury 100 EFI 4 takter eller 115 optimax 2 takter. Båten skal brukes til variert bruk i skjærgården rundt Fredrikstad og Hvaler. Det blir litt vannski kjøring, men ikke mye. Mest dagsturer rundt Hvaler. Prismessig er det ikke så stor forskjell selv om 115 Optimax er noe dyrere.

 

Hva er fordelene og ulempene med de to motorene? Er det stor forskjell i støynivå, driftskostnader og fart?

 

Trenger noen gode råd fra dere som har erfaring.

 

Mvh

Fikers

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil valgt 4 takteren ,denne motoren er den samme som Verado`en som leveres inntil 200 hk. Forskjellen er at den ikke har kompressor, dette er en bunnsolid (les overdimensjonert) motor med en fin gange og lavt forbruk.

Optimax er en bra motor med godt bunndrag og et relativt greit støynivå, samt et bensinforbruk som er omtrent det samme som 4 takteren,men

når det kommer til den dagen du skal selge denne båten så vil en båt med en 4 takter bli betydelig lettere å omsette. Dette er harde realiteter,

så jeg hadde gått for 4 takteren uten å blunke.

Link to post
Share on other sites

Det kommer veldig an på bruken. 115 optimax vil nok føles en god del sprekere, men 100 hk 4takt er vell såppas stor at det ikke burde være noe stort problem med vannski og lignende?

 

Jeg har hatt 4 takter 50 hk mercury. Veldig behagelig lydbilde, men slapt.

 

Har nå 130 hk 2 takter. Bråker mye mere, men jeg synes det er pen lyd, og ikke støy. Bensinforbruket fra 50 hk 4 takter til 130hk v4 forgasser-totakter vil jeg ikke snakke om :headbang:

 

4 takter: stillegående, harmonisk, økonomisk

optimax: Sportslig, sprek, Bråker mer på lav fart, litt høyere forbruk?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har hatt 115 EFI ( Askeladden 605), som jo er " samme motor" som 100EFI, og har også hatt en 90 Optimax (Askeladden Excel), som jo er " samme motor" som 115 Optimax. Ville uten tvil velge EFI-motoren etter min erfaring hvis jeg skulle handle igjen. Mye bedre motor, stillere jevn gange, lite bensinbruk, og ikke minst: Lettere å selge igjen når den dagen kommer.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har en Askeladden 585 med 115 HK som sikkert er samme som 100 HK er veldig fornøyd med motoren går veldig fint og er veldig drivstofføkonomisk i forhold til eldre 2 taktere. fint lydnivå også! Tror Uttern er en letter konstruksjon og går lettere i sjøen enn vår båt, men med to ombord har jeg vært oppe i 36 knop. bruker å ligge rundt 4000 omdr. der har den fint forbruk og masjfart på rundt 25 ved lengre strekk, med full vanntank, drivstofftank og 4-5 ombord. Det er ikke all verden akselrasjon, men størrelsen er grei nok

i katalogen for motorspec som for min båter en Askeladden 585 19fot og lit over 1000 kg med motor

 

Optimax 135, V6 bruker 60 l/t på max turtall, mens 115 4t bruker 37

på 4000 omdr/min tror jeg optimaxen lå på 24 l/t mend 115 4t lå på 17 l/t

 

farten tror jeg var 42 på Optimax og min båt gjør 35-36 så der er en ganske stor forskjell.. men spørs hvor ofte man ligger i 40 knop da

 

forøverig var forbruk på max for Optimaxen 1,4 l/nm

 

jag har 115hk 4syl 4t Er veldig fornøyd faktisk, bortsett fra at akselrasjonen ikke er særlig egnet til vannsport om du bedriver det! Der er nok optimax mere egnet.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

De fleste av dere anbefaler å gå for en 4 takts 100 hk EFI. Snakket med både BakkenMotor og Jeløy Båtsenter idag, og der anbefaler begge å gå får 115 hk Optimax. De sier at bensinforbruket er relativt likt på de to, men at 100 hk kanskje blir for treg.

 

Selv liker jeg tanken på en støysvak motor, men har ikke lyst å ha en som er for treg heller. Det er ikke lett dette her :-)

 

Fikers

Link to post
Share on other sites

For å si det sånn,dette er et meget lett valg, du velger 100 EFI 4 takt, den er mer enn sprek nok til denne båten. Dette (unnskyld språkbruken)

Pisspratet som disse forhandlerene sier om 4T motoren er så ufattelig mye sløvere er tullprat,det kan være litt forskjell på en Optimax 2T kontra

en 4T men forskjellen er ikke stor.2T motorens lydbilde kan gi en missoppfatning om at den er så mye "sprekere" en 4T motoren, pga at denne motor

typen har ett mye mer kultivert lydbilde og en jevnere dreiemomentskurve det gjør at den kan føles sløvere.

Du får enkelt og greit mye mer motor for pengene ved valg av 100 EFI kontra Optimax.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg skal kjøpe meg en ny Uttern D55 og er veldig i tvil om jeg bør velge Mercury 100 EFI 4 takter eller 115 optimax 2 takter. Båten skal brukes til variert bruk i skjærgården rundt Fredrikstad og Hvaler. Det blir litt vannski kjøring, men ikke mye. Mest dagsturer rundt Hvaler. Prismessig er det ikke så stor forskjell selv om 115 Optimax er noe dyrere.

 

Hva er fordelene og ulempene med de to motorene? Er det stor forskjell i støynivå, driftskostnader og fart?

 

Trenger noen gode råd fra dere som har erfaring.

 

Mvh

Fikers

 

Jeg har en Bella 530 Excel med 115optimax. Med fare for å virke for mye fanboy, ville jeg valgt optimaxen. Lyden synes jeg er behagelig lav. Forbruket lavt, forskjellen på forbruk på sånn båt og motor er uansett ikke så stor at den bør vektlegges. Ved 115 blir turtallet lavere ved samme fart sammenlignet med 100efi. Jeg må tilstå å aldri ha testet efi motorene. Men har sammenlignet med Suzuki 115hk 4-takt i litt tyngre båt. Suzukien bråker litt mindre på fullt pådrag enn optimaxen. Ved 20-30knop er min båt mye stillere. Dessuten er det jo gøyere med toppfart på 38-40knop enn 33-35:)

Lykke til med valget! Har brukt min optimax i 3 sesonger uten noe tull.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har ikke kjøpt enda og tar gjerne dine kommentarer på båten.

Vi hadde 75 hk 4 takter på vår D55 Funka helt greit det, toppa 33 knop. Vi hadde båten i to år.

 

Båten er flatbunna, slår i motsjø, sladder i svinger.

Kvaliteten er etter min mening middels. Hengsler faller av, stolene knirker, mye billige løsninger.

Konstruksjonen er fra 90 tallet, pimpa med mye farger og stæsj nå. Trang båt, mye av 550 cm ligger i baugnebbet.

 

. En så liten DC har en kabin som kan brukes til oppbevaring.

 

Jeg ville kjøpt Yamarin bow rider. Yamarin vinner alt av tester. Høy kvalitet, best sjøegenskaper og Yamaha fire takts motor. Kanskje litt dyrere, men det år du igjen om du selger.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes de siste modellene i fra Uttern som er kommet på markedet etter at hele produksjonen blei flytta til Polen er blitt virkelig bra. Uansett om man satser på EFI, Optimax eller Verado, så har man jo fem års garanti på dagens motorer. Er jo bra motorer alle disse i fra Mercury, det kommer vel litt an på kjøremønsteret hva man velger?.

Link to post
Share on other sites

Kan nevne at vi kikka på Uttern D55 da vi skulle bytte ut vår gamle Askeladden på hytta. Vi valgte enda en Askeladden 585, altså forløperen til 605. den har mye bedre plassutnyttelse enn Uttern og har klappbenker bakerst så man får en gedigen fiskeplass når dem slåes ned. Dette har desverre ikke 605, som har en layout med helbenk bak og veldig lavt fribord bak på hekken. dessuten er skroget bredere og bredda på en båt i 18-20 fots klassen har veldig mye å si. Uttern må være mye mer lettdrevet og flatbunnet i og med at du klarte 33knop med 75 HK Vår gjør 35 med 115HK. men man får fordeler med tyngre skrog og mere V-bunn når det gjelder sjøegenskaper. Dette er jo noe man må vurdere ut i fra bruksområder. Synes forøverig kvaliteten virker bedre på Askeladden enn Uttern og virker mere robust. Det finnes mange bra båter i dette segmentet som er like bra som Uttern i hvertfal, men skjønner at man synes Uttern ser fin ut med fine tekstiler ogstilfull design. Anbefaler å prøve flere merker som Askeladden Skipsplast Hansvik osv. Man må vurdere sine behov og sitt bruksmønster.

 

Vi hadde 75 hk 4 takter på vår D55 Funka helt greit det, toppa 33 knop. Vi hadde båten i to år.

 

Båten er flatbunna, slår i motsjø, sladder i svinger.

Kvaliteten er etter min mening middels. Hengsler faller av, stolene knirker, mye billige løsninger.

Konstruksjonen er fra 90 tallet, pimpa med mye farger og stæsj nå. Trang båt, mye av 550 cm ligger i baugnebbet.

 

. En så liten DC har en kabin som kan brukes til oppbevaring.

 

Jeg ville kjøpt Yamarin bow rider. Yamarin vinner alt av tester. Høy kvalitet, best sjøegenskaper og Yamaha fire takts motor. Kanskje litt dyrere, men det år du igjen om du selger.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

. Dessuten er det jo gøyere med toppfart på 38-40knop enn 33-35:)

Lykke til med valget! Har brukt min optimax i 3 sesonger uten noe tull.

 

Hadde min Optimax fra 2004 til 2010(på Ryds 620 dc) uten noen problemer annet enn å skifte en thermostat. Med Ballistic stålpropeller gjorde den 36 knop.

Vurderer nå en ny Optimax før 2012 sesongen. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Da endte jeg opp med en D55 med 100hk EFI 4-takts fra Mercury. Var veldig i tvil om motorvalg og valgte og prioritere støy og familievennlighet. Satser på at jeg blir fornøyd med det. Hadde sikkert blitt fornøyd uansett :)

 

Takk til alle for innspill og råd!

 

Mvh

Ståle

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...