Ficher Startet 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2012 (redigert) Hei . Har lest denne testen av 8 stk 115 HK motorer hvor Suzuki DF 115 er. http://www.klikk.no/motor/baat/article432553.ece Hva sier erfaringene / båtfolket om Suzuki DF 115 HK ? ( 2010 -2012 mod ) Redigert 12.Mars.2012 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 DF 115 har vært omtalt i tidligere tråder her, og får vel bare positiv omtale. Jeg hadde en 2003-modell DF 115 på en Skibsplast 655, og motoren var en nytelse å eie, som alle Suzukis moderne firtaktere. Tidligste årganger hadde en svakhet med trim/tiltmotoren som kunne svikte, men det ble skiftet på garanti, og på nyere årganger skal ikke det lenger være noe problem. Har aldri hørt om alvorlige svakheter med disse motorene, tvert i mot er dette japansk teknologi og driftssikkerhet på sitt beste. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 13.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Skvulpen skrev On 12.3.2012 at 21.55: Har aldri hørt om alvorlige svakheter med disse motorene, tvert i mot er dette japansk teknologi og driftssikkerhet på sitt beste. Høres betryggende ut....... en Toyota eier bør vel ha japansk kvalitets motor Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Har både Toyota (biler) og Suzuki (utenbordsmotorer) og angrer ikke på det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
is_620 Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Har 2008 - DF90 - som er samme motor - mener jeg: litt småpirk : - peilepinne for olje viser langt over max merke når riktig oljevolum er påfylt - avtappingsplugg for olje er ikke optimalt plassert i forhold til anbefalt posisjon i instr. bok - nederste tennplugg plugg har dårlig adkomst - umulig å skifte på havet. anbefaling : skriv av hvordan varsel alarm for timetall for oljeskift skal annuleres. ( så slipper du å bli skremt hvis denne plutselig begynner å pipe når du er på tur ) Vær nøye på at du får riktig propell - forhandlere har lett for å sette på standard som følger med i eska. oppsummering:- er ellers kjempefornøyd med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 13.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Mouche skrev On 13.3.2012 at 15.06: Har både Toyota (biler) og Suzuki (utenbordsmotorer) og angrer ikke på det. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Det er vel samme som 140 hk (ikke 90 hk), har vært bort den, helt tyst på tomgang, det som bråker mest er teststrålen for kjølevann som treffer vannet. Er så stille at det er fort gjort å glemme at motoren faktisk går når man har stoppet opp og ligger ved kai. Eneste minuset er vekta, f,eks 200 hk e-tec veier bare 1 kg mer... Mox Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Jeg har 2011 mod, og er storfornøyd så langt. Klokt tips ifra han over mtp den alarmen, jeg fikk hetta når den begynte og trodde motoren var TOM for olje ellerno Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 Mox1 skrev On 13.3.2012 at 20.42: Eneste minuset er vekta, f,eks 200 hk e-tec veier bare 1 kg mer... Mox Kvalitet veier! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2012 boati skrev On 13.3.2012 at 22.44: boati: Har du ikke dekaler på motordekslet, skrapet av alle merker? Som tyveriforebyggeing, eller? Sjelden jeg ser navnløse motorer ... Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 14.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2012 Skvulpen skrev On 14.3.2012 at 21.18: boati: Har du ikke dekaler på motordekslet, skrapet av alle merker? Som tyveriforebyggeing, eller? Sjelden jeg ser navnløse motorer ... Ja, både båt og motor... Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 14.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2012 Hadde suzuki 115 på vår skibsplast, kongemotor!! Null problemer, denne kan du trygt kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 boati skrev On 14.3.2012 at 21.25: Ja, både båt og motor... Hmmm ... ikke vanskelig å kjenne igjen en Askeladden P66W da ... - du frykter ikke at tyvene tror motoren er enda mer verdifull enn den er da? De tenker kanskje det må være en meeeeget god grunn til at den er "anonymisert"? Intelligente tyver finnes jo ... Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Skvulpen skrev On 15.3.2012 at 14.09: Hmmm ... ikke vanskelig å kjenne igjen en Askeladden P66W da ... - du frykter ikke at tyvene tror motoren er enda mer verdifull enn den er da? De tenker kanskje det må være en meeeeget god grunn til at den er "anonymisert"? Intelligente tyver finnes jo ... Næææ ikke jeg som gjorde det heller det var tidl. eier. Eneste som var brukt eller gjort noe med var alle merkene fjernet + toalettet var brukt, en haug med toalett papir på dass. haha Må si jeg savner Askeladden merkene litt. Suzuki merker har jeg liggendes, men ser ingen grunn å ta dem på. Mye rart der den ligger så. Kaller den kanskje. "Black Beauty" i stedet i chrombokstaver :p Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 boati skrev On 15.3.2012 at 21.35: Kaller den kanskje "Black Beauty" i stedet i chrombokstaver :p Støtter den! Svært dekkende navn på denne motoren! Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Mox1 skrev On 13.3.2012 at 20.42: Det er vel samme som 140 hk (ikke 90 hk), har vært bort den,.... Nnnnja... det som er riktig er vel at den "gamle"/første DF90 til Suzuki var akkurat samme motor som DF115 med samme slagvolum og hele greia (Motorstyringen og kam var forskjellig). Men så har Suzuki kommet med en ny og lettere 90-hester siden den gang. DF140 har derimot ørlitt større slagvolum enn DF115 og den gamle DF90. Mox1 skrev On 13.3.2012 at 20.42: ...helt tyst på tomgang, det som bråker mest er teststrålen for kjølevann som treffer vannet. Er så stille at det er fort gjort å glemme at motoren faktisk går når man har stoppet opp og ligger ved kai. Er vel nesten sånn ja - utrolig stillegående på tomgang! Mox1 skrev On 13.3.2012 at 20.42: Eneste minuset er vekta, f,eks 200 hk e-tec veier bare 1 kg mer... Hæ...? Suzuki DF140 veier 186 kg. Veier 200 e-tec bare 187 kg? (vel... faktum er vel at 115-hesteren veier noen få kg mer enn 140-hesteren ) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 DF115 veier 189 kg, og er en 2 liters 4-syl. E-tec 150/200 veier 190 kg og er en 2,6 liters V6. Så total knockout der iallefall. DF140 veier 186 kg, det er en oppborret DF115 med ca 100 kubikkcm større slagvolum. Hvor de har spart inn de 3 kg aner jeg ikke men det er jo ikke så viktig. E-tec 150/200 er iallefall en vesentlig sterkere motor på alle måter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kenneth 81 Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Med en halv liter større slagvolum, to ekstra sylindre og 10 ekstra hesta sku det nesten bare mangle at den e sterkere Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mox1 Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 teerex skrev On 17.3.2012 at 4.35: E-tec 150/200 veier 190 kg og er en 2,6 liters V6. ... E-tec 150/200 er iallefall en vesentlig sterkere motor på alle måter. Helt 'objektivt' er disse 2.6 l e-tec'ene de grommeste motorene i denne klassen, har hatt en slik og kommer ikke til å kjøpe noe annet om det skal investeres i denne motorstørrelsen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 (redigert) Kenneth (KAH81) skrev On 17.3.2012 at 10.44: Med en halv liter større slagvolum, to ekstra sylindre og 10 ekstra hesta sku det nesten bare mangle at den e sterkere 15-20 hk ekstra er nok nærmere sannheten. DF140 er regnet som en litt svak motor i denne klassen med ytelse omkring 130-135 hk reelt (den er jo en opptunet DF115). Mens E-tec 150 kan man si er en nedtunet utgave av 200-hesteren og dermed potensiellt sterkerere og i klasse med 2,4-3,0 liters rekkemotorene i BF150, F150, DF150 og nye Mercury F150. Men alle disse er jo tyngre, godt over på "feil" side av 200 kg streket. Mest ytelse for pengene får man nok med Optimax 135 V6 som kan chippes til 175 hk, og med 195 kg er fortsatt vekta på "rett" side av 200 kg streket. Men var det ikke DF115 som skulle diskuteres her tro? Skal ikke nevne E-tec 115-130 V4 som er i en lettere vektklasse Redigert 17.Mars.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jtk1 Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Trodde 2001 df115 var samme som 140 jeg å kunne tunes opp ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 DF140 har større slagvolum (større boring) enn DF115. DF140 har også fått en oljekjøler, ville ikke bli overrasket om kamakslene er forskjellige også. De nye lean burn utgavene som har fått en A tilslutt i modellbetegnelsen (DF115A) har samme slagvolum for alle størrelser (100, 115 og 140) Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 (redigert) Gammel tråd. Mulig betraktningene om sylindervolum var gyldige før. Jeg har ikke erfaring med annet enn å vurdere DF140 mot DF150 (ikke A). Etter mange tester kom jeg frem til at forskjellen på 115 og 140 fra rundt 2012 var minimal (mens 150 som TS ikke spør om har betydelig større sylindervolum og er sammenlignbar med 175. Disse virker derimot mer korrekt å sammenligne med E-tec 150 som nevnes ovenfor, og som TS ikke spør om). I følge importøren er sylindervolumet det samme på 115 og 140, med 2044ccm. https://www.erling-sande.no/Marine/Suzuki-Baatmotor/Produkter/DF140ATX#fndtn-panel2 https://www.erling-sande.no/Marine/Suzuki-Baatmotor/Produkter/DF115ATX#fndtn-panel2 Det er gjerne flere forskjeller som Abbor sier. Moderne motorer optimaliseres i forhold til forventede påkjenninger i alle ledd, så tuning kan kanskje være litt risikabelt på nyere motorer. Så er spørsmålet om man egentlig får noe særlig ekstra ut av den økte risikoen. Redigert 16.September.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sognabaot Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Har denne på ein Askeladden P66, båten er brukt i jobb og har gått 1500 problemfri timar. Sitér dette innlegget Link to post
Jtk1 Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 abbor skrev On 16.9.2018 at 15.53: DF140 har større slagvolum (større boring) enn DF115. DF140 har også fått en oljekjøler, ville ikke bli overrasket om kamakslene er forskjellige også. De nye lean burn utgavene som har fått en A tilslutt i modellbetegnelsen (DF115A) har samme slagvolum for alle størrelser (100, 115 og 140) Vis hele sitatet 2001 min så da kan den nok ikke tunes opp da.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.