Jump to content

Erfaringer med Suzuki DF 115 ?


Ficher

Recommended Posts

DF 115 har vært omtalt i tidligere tråder her, og får vel bare positiv omtale. Jeg hadde en 2003-modell DF 115 på en Skibsplast 655, og motoren var en nytelse å eie, som alle Suzukis moderne firtaktere. Tidligste årganger hadde en svakhet med trim/tiltmotoren som kunne svikte, men det ble skiftet på garanti, og på nyere årganger skal ikke det lenger være noe problem. Har aldri hørt om alvorlige svakheter med disse motorene, tvert i mot er dette japansk teknologi og driftssikkerhet på sitt beste.

Link to post

Har 2008 - DF90 - som er samme motor - mener jeg:

litt småpirk :

- peilepinne for olje viser langt over max merke når riktig oljevolum er påfylt

- avtappingsplugg for olje er ikke optimalt plassert i forhold til anbefalt posisjon i instr. bok

- nederste tennplugg plugg har dårlig adkomst - umulig å skifte på havet.

anbefaling : skriv av hvordan varsel alarm for timetall for oljeskift skal annuleres.

( så slipper du å bli skremt hvis denne plutselig begynner å pipe når du er på tur )

Vær nøye på at du får riktig propell - forhandlere har lett for å sette på standard som følger

med i eska.

oppsummering:- er ellers kjempefornøyd med motoren.

Link to post

Det er vel samme som 140 hk (ikke 90 hk), har vært bort den, helt tyst på tomgang, det som bråker mest er teststrålen for kjølevann som treffer vannet. Er så stille at det er fort gjort å glemme at motoren faktisk går når man har stoppet opp og ligger ved kai.

Eneste minuset er vekta, f,eks 200 hk e-tec veier bare 1 kg mer...

 

Mox

Link to post

Ja, både båt og motor... :thumbsup:

Hmmm ... ikke vanskelig å kjenne igjen en Askeladden P66W da ... :tongue:

- du frykter ikke at tyvene tror motoren er enda mer verdifull enn den er da? De tenker kanskje det må være en meeeeget god grunn til at den er "anonymisert"? Intelligente tyver finnes jo ... :eek:

Link to post

Hmmm ... ikke vanskelig å kjenne igjen en Askeladden P66W da ... :tongue:

- du frykter ikke at tyvene tror motoren er enda mer verdifull enn den er da? De tenker kanskje det må være en meeeeget god grunn til at den er "anonymisert"? Intelligente tyver finnes jo ... :eek:

 

Næææ ikke jeg som gjorde det heller det var tidl. eier. Eneste som var brukt eller gjort noe med var alle merkene fjernet + toalettet var brukt, en haug med toalett papir på dass. haha

 

Må si jeg savner Askeladden merkene litt. Suzuki merker har jeg liggendes, men ser ingen grunn å ta dem på. Mye rart der den ligger så. Kaller den kanskje. "Black Beauty" i stedet i chrombokstaver :p

Link to post
Det er vel samme som 140 hk (ikke 90 hk), har vært bort den,....

Nnnnja... det som er riktig er vel at den "gamle"/første DF90 til Suzuki var akkurat samme motor som DF115 med samme slagvolum og hele greia (Motorstyringen og kam var forskjellig). Men så har Suzuki kommet med en ny og lettere 90-hester siden den gang. DF140 har derimot ørlitt større slagvolum enn DF115 og den gamle DF90.

 

...helt tyst på tomgang, det som bråker mest er teststrålen for kjølevann som treffer vannet. Er så stille at det er fort gjort å glemme at motoren faktisk går når man har stoppet opp og ligger ved kai.

Er vel nesten sånn ja - utrolig stillegående på tomgang!

 

Eneste minuset er vekta, f,eks 200 hk e-tec veier bare 1 kg mer...

Hæ...? Suzuki DF140 veier 186 kg. Veier 200 e-tec bare 187 kg? (vel... faktum er vel at 115-hesteren veier noen få kg mer enn 140-hesteren :giggle: )

Link to post

DF115 veier 189 kg, og er en 2 liters 4-syl.

E-tec 150/200 veier 190 kg og er en 2,6 liters V6.

 

Så total knockout der iallefall.

 

DF140 veier 186 kg, det er en oppborret DF115 med ca 100 kubikkcm større slagvolum.

Hvor de har spart inn de 3 kg aner jeg ikke men det er jo ikke så viktig.

E-tec 150/200 er iallefall en vesentlig sterkere motor på alle måter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

E-tec 150/200 veier 190 kg og er en 2,6 liters V6.

...

E-tec 150/200 er iallefall en vesentlig sterkere motor på alle måter.

 

Helt 'objektivt' er disse 2.6 l e-tec'ene de grommeste motorene i denne klassen, har hatt en slik og kommer ikke til å kjøpe noe annet om det skal investeres i denne motorstørrelsen igjen. :thumbsup:

Link to post

Med en halv liter større slagvolum, to ekstra sylindre og 10 ekstra hesta sku det nesten bare mangle at den e sterkere

15-20 hk ekstra er nok nærmere sannheten. DF140 er regnet som en litt svak motor i denne klassen med ytelse omkring 130-135 hk reelt (den er jo en opptunet DF115).

 

Mens E-tec 150 kan man si er en nedtunet utgave av 200-hesteren og dermed potensiellt sterkerere og i klasse med 2,4-3,0 liters rekkemotorene i BF150, F150, DF150 og nye Mercury F150. Men alle disse er jo tyngre, godt over på "feil" side av 200 kg streket.

Mest ytelse for pengene får man nok med Optimax 135 V6 som kan chippes til 175 hk, og med 195 kg er fortsatt vekta på "rett" side av 200 kg streket.

 

Men var det ikke DF115 som skulle diskuteres her tro?

Skal ikke nevne E-tec 115-130 V4 som er i en lettere vektklasse :sweat::saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 6 år senere...

DF140 har større slagvolum (større boring) enn DF115. DF140 har også fått en oljekjøler, ville ikke bli overrasket om kamakslene er forskjellige også. 

 

De nye lean burn utgavene som har fått en A tilslutt i modellbetegnelsen (DF115A) har samme slagvolum for alle størrelser (100, 115 og 140)

Link to post

Gammel tråd. Mulig betraktningene om sylindervolum var gyldige før.

 

Jeg har ikke erfaring med annet enn å vurdere DF140 mot DF150 (ikke A). Etter mange tester kom jeg frem til at forskjellen på 115 og 140 fra rundt 2012 var minimal (mens 150 som TS ikke spør om har betydelig større sylindervolum og er sammenlignbar med 175. Disse virker derimot mer korrekt å sammenligne med E-tec 150 som nevnes ovenfor, og som TS ikke spør om). I følge importøren er sylindervolumet det samme på 115 og 140, med 2044ccm

 

https://www.erling-sande.no/Marine/Suzuki-Baatmotor/Produkter/DF140ATX#fndtn-panel2

https://www.erling-sande.no/Marine/Suzuki-Baatmotor/Produkter/DF115ATX#fndtn-panel2

 

Det er gjerne flere forskjeller som Abbor sier. Moderne motorer optimaliseres i forhold til forventede påkjenninger i alle ledd, så tuning kan kanskje være litt risikabelt på nyere motorer. Så er spørsmålet om man egentlig får noe særlig ekstra ut av den økte risikoen.

 

 


 

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post
abbor skrev for 2 timer siden:

DF140 har større slagvolum (større boring) enn DF115. DF140 har også fått en oljekjøler, ville ikke bli overrasket om kamakslene er forskjellige også. 

 

De nye lean burn utgavene som har fått en A tilslutt i modellbetegnelsen (DF115A) har samme slagvolum for alle størrelser (100, 115 og 140)

2001 min så da kan den nok ikke tunes opp da..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...