Jump to content

Erfaringer med TG Alfa eller lignende båter


paso

Recommended Posts

Hei!

Bor på vestlandet = en del regn. Lurer derfor på å kjøpe meg en lukket båt som jeg kan komme meg litt raskt fra "A til Å" samt fiske litt i ny og ne. Den må også tåle litt sjø siden jeg bort nærmt storhavet. Vurderer å kjøpe en TG Alfa (Link. Båten er ganske dyr men tror den passer mitt bruk bra.

 

Er det noen som har erfaringer med denne båten, prøvekjørt en eller kjenner noen som har en slik? Skal være solgt noen i Norge i fjor.

 

Finnes det andre båter i samme sjanger. Kravet er at jeg må kunne gå rundt hele styrehuset uten å stige opp noen trinn, gå minst 30 knop og tåle en del sjø og god uteplass. Er ikke interessert i bysse og andre fasiliteter da båten ikke skal brukes til overnatting.

 

Har også vurdert en Ardea 27 pro, men den blir ganske mye dyrere igjen.

 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke med Alfa'en, men har masse erfaring med TG 5900, jeg har veldig sansen for den, solid og bra bygget og går fint i sjøen, veldig mange håndtverkere i distriktet her bruker den, til tider tøff bruk. Alfa'en syns jeg så veldig fin ut, om enn noe trang, men til gjengjeld kan man gå rundt hele hytta.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Har en slik båt. Kjøpte den for ca 1 år siden av den forhandleren du lenket til.Fikk et godt tilbud av hyggelige folk. Topp service og oppfølging.De fraktet personlig båten med bil til mitt hjemsted i Nordland mot et rimelig pristillegg.

Det var meget betryggende da vi sammen kunne gjennomgå det tekniske og prøvekjøre den.

 

Så langt veldig fornøyd med båten! Det er ikke for ingenting den ble valgt til "Årets motorbåt" i 2009

på båtmessen i Helsinki.

 

Meget gode sjøegenskaper. Den dype V-bunnen på 22.5 gjør at den tar bølgene mykt og fint uten harde slag. Ingen problemer med å ligge i plan i 1-m sjø.Meget retningsstabil;ligger som limt i alle hastigheter.

Ingen overraskelser og kavitasjon i skarpe svinger i høy hastighet. Tørr og fin i ruskevær.

 

Merker at dette er finsk kvalitetsprodukt på sitt beste, særlig under kjøring i røff sjø (kuling).Ingen ulyder eller slamring. Meget lavt støynivå i kabinen, selv i høye hastigheter (42-43 med Yamaha F225).

Med det høye fribordet er dette en sikker og barnevennlig båt.

 

Førerplassen er en drøm med 2 flotte luftdempede stoler som kan reguleres i de aller fleste stillinger.

Et must i grov sjø. Meget god sikt i alle retninger.

 

Til mitt bruk, pendling til hytta (100 mil) og fiske er denne båten optimal.

 

Også jeg vurderte Ardea 27 pro, men droppet det p.gr.av den noe usikre D-4 motoren. Ikke moro hvis den

streiker i stiv kuling! Valget falt dermed på den mer driftsikre utenbordsmotoren (yamaha med "Kjør hjem funksjon" i lav hastighet) hvis uhell skulle oppstå.

 

Det er ikke mye negativt å si om denne båten. Eneste jeg kommer på i farten er dieselvarmeren. Det tar en stund før temp. stiger (vinterstid) i kabinen. Det kan sikkert lett fikses ved å isolere rørene fra varmeren. Prisen er kanskje litt høy for denne båten, men kvalitet koster.

 

Alt i alt en meget god båt (en av de beste pendlerbåtene på markedet vil jeg tro) som trygt kan

anbefales!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Høres ut som veldig rett båt for meg. Har akkurat samme bruksområde.

 

Leser av meldingen at du har 225 hk. Båten kan leveres med inntil 250 hk, er det noe poeng å bestille båten med denne motoren vs 225 som du har?

 

Er det noe utstyr som du savner at båten skulle hatt, eller som du angrer på ikke bestilte ekstra?

Link to post
Share on other sites

Hei, bestilte først båten med F150 HK, men forhandleren anbefalte senere den nye F225 FETX 4.2L som kom i 2011. Det er jeg glad for idag. Godt å ha ekstra krefter med fullastet båt, spesielt i dårlig vær.

Det er en maskin med skikkelig trøkk i! Meget bra motor ifølge utenlandske båtforum.

 

F225 og F250 er identiske motorer bortsett fra HK. Ytelsen er noe større på F250 som naturlig er, men ikke mye. F225 gjør 42-43 kn mens F250 oppnår 43-44 kn med toppfart.

Bensinforbruk er ifølge service manualen 81.0L med F225 og 91.0L med F250 ved 5500 o/min. Kanskje noe å tenke på i disse tider med høy bensinpris. Dessuten kostet F250 10K mer enn F225 (nå er det 8K ser jeg).

Så alt i alt tror jeg at jeg valgte riktig.

Senere under prøvekjøring kom forhandler til at dette var den perfekte motor for denne båten. Jeg tror han på det.

 

Hva gjelder ekstrautstyr som er tilgjengelig valgte jeg 2 lyskastere, bord i kabinen, kartplotter (Raymarine C90W), Sony radio, farget dekk og Webasto 2000 dieselvarmer.

Fornøyd med dette utstyret bortsett fra at varmeren kanskje kunne vært noe kraftigere (får prøve å isolere rørene i allefall).

Takluke ville jeg ikke ha (er standard nå). Potensiellt lekasjeproblem mener mange.

Baugpropell savner jeg heller ikke.Meget lett å manøvrere denne båten med den dype V-bunnen.

Dessuten ett servicepunkt mindre.

Gassdempede stoler var standard når jeg kjøpte båten. Anbefales!

Dersom du bestiller med kartplotter, pass på å få den nye Raymarine som nettopp har kommet (best i test).

 

Lykke til med eventuell handel!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...