Jump to content

RB Gear går feil vei?


BØstrøm

Recommended Posts

Har sliti litt med vandringa på gearhendelen på mitt RB gear. Kom over ett overhalt gear til 3000,- og smokka det inn i båten idag. Overraskelsen var stor da revers var blitt til forover og visa versa. Gearet er helt identisk på utsiden, og jeg tolker det dithen at geartypen er levert med både høyre og venstregange? Alternativt er det mulig å snu noe inni gearet? Jeg kan relativt enkelt også snu teleflexen. Det jeg da lurer på, er om det tåler like mye i revers som forover. Tenkte kanskje det var bygd litt mer robust for fremovergange. Isåfall må jeg kanskje snu foldepropellen, og bakke meg inn i alle havner!? Det blir jo flott at propellen folder seg fint inn når jeg siger baklengs inn til ny "bakkerekord".

 

Noen som kan noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Usikker på RB gearet, det finnes jo manular over alt inkludert her på BP. Mitt MS gear kan i hvert fall "snus" Det vil si bare sette gearvaieren på andre siden av selve hendelen på gearet.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det er bare å flytte hendelen 180 grader og feste vaieren der. Veldig mange gear er laget for å gå begge veier, særlig båter med dobbeltinstallasjoner gjør dette for å unngå kavitasjon.

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten, og halveis fiksa problemet. Nå må jeg demontere igjen, for endelig skjønte jeg verkstedmanualen. Dette betyr nok at jeg har ett flott RB gear for mye/til salgs. Hvis noen får samme problem kan jeg nok klare å forklare hva som må gjøres. Problemet mitt var todelt, men jeg har snudd en metalldings som holder en tapp i ett sleidespor, og gearhendelen virket riktig vei. Problemet var at jeg skulle ha snudd litt på tappen i sleidesporet også, for å flytte vandringa på hendelen. Jeg er nok snart ekspert på RB gear.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Demonter først det som sitter litt under, og bak gearhendelen. Det er en fjær og en liten metalldings som gjør at du merker når gearet er i fri. Ta av gearhendelen, samt lokket under denne. 2 muttere, så det er fort gjort. Der gearhendelen griper i en sleide, er dette løst med ett firkantet bøss nede i ett spor. Studerer du den nøye, ser du at huller gearspaken er tredd ned i ikke er i senter på denne firkanten. Leser du imanualen står det noe om markering med prikker. Mener å huske at med 2 prikker forover på gearet var det maks vandring forover på gearspaken. Håper dette var forståelig, selv om jeg ikke er mekaniker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...