Marna-Man Startet 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2012 Hei, Forsøker å sette i stand en Marna 6 hk B fra 1947. Den har ikke vært i gang på 30 år men virket visstnok bra da. Når jeg seiver på den uten kompresjon (pluggen ute) kommer det markante klikkelyder fra den. Hør på klipp lagt ut på YouTube: Noen som vet om lyden er "normal"? Har ikke forsøkt å starte den enda. Den står i en trebåt på land, tør ikke starte den før den er på vannet og har trutnet. Men, hvis motoren ikke er bra er det jo ikke vits å sette den på vannet :) Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Nei den hørtes ikke helt bra ut,men jeg tør ikke komme med noen påstand om hva det kan være.Har du noen formening om HVOR i motoren lyden kommer fra?Uansett,ta godt vare på motoren.Kunne godt tenkt meg den,men den var litt langt nord Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 (redigert) Jeg ville tatt av magneten først for å eliminere den, om ikke den så sjekket ventiler/ventilfjærer. Ellers kan en jo mistenke andre bevegelige deler,stor slark i kryssbolt og eller veiv/lager. Veivhuset ser ut til å bestå av mye rustvann dette må tappes av fortest mulig og ny olje fylles på. Denne lyden er ikke normal etter mitt skjønn! Redigert 17.Mars.2012 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 18.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2012 Disse bruker vel ha markant, litt metallisk klikk hver gang magneten slår over ? Fjørspenn i magneten som trekkes opp for hver omdreining og utløses automatisk på rett tidspunkt. For å få hurtigere rotasjon / sterkere gnist på pluggen. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
index Svart 18.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2012 Tipper Kaldfisk har rett. Ta av magneten, og prøv igjen. Er den rolig da er alt som det skal være. Motoren går jo greit rundt, så at den har stått 30 år har ikke stort å si. Med rengjort forgasser og magnet som gir god gnist starter den nok greit når tiden kommer! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marna-Man Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Takk for tips alle sammen! Mobilvideoen min har jo ekstremt dårlig bildekvalitet, tok egentlig bare opp lyden. Så det som ser ut som rustvann i veivhus var nok bare olje, men den er uansett byttet nå. Magneten var tatt av da opptaket ble gjort. Har oljet og smurt overalt hor jeg kom til, virker som lyden ble litt svakere. Kanskje et eller annet er for tørt? Har rikket og dradd på alt jeg kommer til, finner ingen stor slakk. Stempelstanga har bittelitt slakk, så vidt jeg kjenner at den beveger seg litt ( 1 mm ?) i sideretning (styrb/babord/ikke fremover/bakover). Hva er kryssbolten for noe? Lyden kommer litt etter at stempel har vært på topp, og ca når det er i bunn. Ikke samtidig som ventilene går. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Synes ikke ventilene kan utelukkes på bakgrunn av timingen alene. Ventilene kan klikke fordi det er motstand mot bevegelse av ventilen, og hvis fjæren ikke får lukket ventilene slik at ventilstammen følger kammen, vil ventilen kunne bli stående åpen litt (henge), til den kanskje litt brått klapper igjen vesnelig senere enn den ellers skulle. Det er dette som utgjør klikkingen. Motstanden mot bevegelse utgjøres gjerne av noe slags belegg på ventilstammen. Vet ikke hvor lett det er å komme til å få sett og smørt ventilstammene, men jeg ville ihvertfall forsket litt ekstra på dette. Lykke til i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Det er kammen på magneten som slår over. Har samme lyd på 4hk FM Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Kryssbolt er den bolten som går tvers gjennom stemplet og som veivstaken/råden er festet i. Altså opplagring mellom råde og stempel. Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Synes ikke ventilene kan utelukkes på bakgrunn av timingen alene. Ventilene kan klikke fordi det er motstand mot bevegelse av ventilen, og hvis fjæren ikke får lukket ventilene slik at ventilstammen følger kammen, vil ventilen kunne bli stående åpen litt (henge), til den kanskje litt brått klapper igjen vesnelig senere enn den ellers skulle. Det er dette som utgjør klikkingen. Motstanden mot bevegelse utgjøres gjerne av noe slags belegg på ventilstammen. Vet ikke hvor lett det er å komme til å få sett og smørt ventilstammene, men jeg ville ihvertfall forsket litt ekstra på dette. Lykke til i alle fall. Har tatt av toppen, ser ut til at ventilene går som de skal så tror ikke lyden kommer derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Kryssbolt er den bolten som går tvers gjennom stemplet og som veivstaken/råden er festet i. Altså opplagring mellom råde og stempel. Ja det er nok det heteste tipset så langt.. Det er vanskelig å lokalisere lyden, når jeg lytter ovenfra høres det ut som den kommer høyt oppe fra (stempel), men når jeg lytter fra siden, gjennom luka i veivhuset, høres det ut som lyden kommer litt lenger nedenfra Er det forresten noen som kan beskrive innsliping av ventiler på en slik motor, samt hvorfor? Har lest at det bør gjøres, men vet ikke hvorfor og hvordan. Men slipepasta har jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Hvis det er bolten som holder stempelet på plass, vil du ikke kjenne det hvis du fører stempelet ogg til toppen, stikker handa inn i veihuset og setter fingrene i skjørtekanten på stempelet samtidig som du rugger svinghjulet forsiktig frem og tilbake? Vet ikke helt om du kommer inn der men. Lyden hørtes ganske grov ut, høres ut som det er store deler som er innvolvert. Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Ja det er nok det heteste tipset så langt.. Det er vanskelig å lokalisere lyden, når jeg lytter ovenfra høres det ut som den kommer høyt oppe fra (stempel), men når jeg lytter fra siden, gjennom luka i veivhuset, høres det ut som lyden kommer litt lenger nedenfra Er det forresten noen som kan beskrive innsliping av ventiler på en slik motor, samt hvorfor? Har lest at det bør gjøres, men vet ikke hvorfor og hvordan. Men slipepasta har jeg :) Har lyttet utallige ganger til den filmsnutten,er enig med Valvolainen i at her er det tunge ting som lager lyd.Magneten utelukket jeg så snart det var skrevet, nå har jeg lyst å utelukke ventilene også. Er nokså sikker på at du har slark i ene enden av stempelstanga,enten oppe eller nede.At ventiler må slipes er ofte overdrevet, men hvis du må så tar du av låsene og fjærene og lager deg en "gaffel" som settes ned i hullene oppå ventilene og driver de rundt med drillen. Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Ja det kan godt hende at det er der lyden kommer fra. Det enesete som jeg syns er litt rart er at lyden er relativt markant selv om jeg drar rundt ganske sakte, og at den ikke kommer i det stempelet er helt på topp, men når det er litt på vei ned igjen. Er det kulelagre i festene mellom stemepstang og stempel/veiv som evt er gåen? Har byttet olja, der var ikke noe metallrusk i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Nei der er ingen kulelager.Hvis du tar jobben med å skru av sylinderen da finner du iallefall ut hvor lyden kommer fra. Må jo være litt frustrerende for deg å høre på alle oss som tror vi vet noe, men jeg har 4stk 5 hestere som jeg har skrudd en del på og de er jo nokså like Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Nei der er ingen kulelager.Hvis du tar jobben med å skru av sylinderen da finner du iallefall ut hvor lyden kommer fra. Må jo være litt frustrerende for deg å høre på alle oss som tror vi vet noe, men jeg har 4stk 5 hestere som jeg har skrudd en del på og de er jo nokså like Hehe, nei jeg tar alt som tips og ikke fasitsvar så det går bra :) Skal skru litt mer og bli bedre kjent med den, så finner vel ut av det etterhvert, men det er jo kjekt med noen ledetråder. Har den stående ute på "hytta" så blir bare av og til at jeg får tid å skru litt. Ja jeg ser at du har diskutert 5-hesteren tidligere. Når man har hatt av toppen, er man avhengig av ny topp-pakning når man setter den på igjen? Kan man evt legge inn en ekstra-pakning sammen med den eksisterende kobberasbest(?)- pakningen? Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Jeg ville vel tippe på at stempelfjærene har satt seg litt i ringsporene og at du av den grunn får litt sjørtebank i stempelet når du er i nærheten av øvre og nedre vendepunkt.Kryssbolten pleier jo og være flyttet et lite granne ut av senter i stempelet for og motvirke sideveis belastninger fra råden under gange.Siden disse motorene har et solid stempel i tykt jern så må de derfor ha en rimelig god klaring imellom stempel og sylinder for at de ikke skal kile seg når stempelet har blitt varmt og utvidet seg en halv kilometer i omkrets.Når motoren er varm derimot så har den digre klaringen krympet til et normalt nivå.Men om fjærene sitter fast i sporene så kan du få litt klankelyd fra sjørtene på stempelet siden fjærene da ikke hjelper til med og sentrere det i sylinderen.Så ta stempelet ut og rengjør ringsporene ordentlig slik at fjærene beveger seg fritt,så tenker jeg at det meste er gjort.Siden motoren har stått så lenge er det noe jeg ville ha gjort uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Hehe, nei jeg tar alt som tips og ikke fasitsvar så det går bra :) Skal skru litt mer og bli bedre kjent med den, så finner vel ut av det etterhvert, men det er jo kjekt med noen ledetråder. Har den stående ute på "hytta" så blir bare av og til at jeg får tid å skru litt. Ja jeg ser at du har diskutert 5-hesteren tidligere. Når man har hatt av toppen, er man avhengig av ny topp-pakning når man setter den på igjen? Kan man evt legge inn en ekstra-pakning sammen med den eksisterende kobberasbest(?)- pakningen? Du trenger ikke ny topppakning,bare vær litt forsiktig med den eksisterende,en ny koster kr 700. Og se ikke HELT bort fra det siste innlegget i tråden, selv om jeg aldri har opplevd det.Det kan godt hende for det Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Om du tar en propan brenner og gløder kopperet og lar det kjøle seg ned sakte så har du en myk og fin kopperpakning god som ny.Aspesten på innsiden tar ikke skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 TPS-277 har definitivt et poeng i det han sier! Ettersom du sier at lyden kommer før eller etter øvre dødpunkt, kan dette godt være skjørtebank selv om jeg synes lyden var noe markert til tross for at den kun ble tørnet for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Sjørtebank fra offsett kryssbolt får du IKKE på topp og i bunn,men rett før eller rett etter.Alt etter som hvor mye kryssbolten er flyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 Jeg ville vel tippe på at stempelfjærene har satt seg litt i ringsporene og at du av den grunn får litt sjørtebank i stempelet når du er i nærheten av øvre og nedre vendepunkt.Kryssbolten pleier jo og være flyttet et lite granne ut av senter i stempelet for og motvirke sideveis belastninger fra råden under gange.Siden disse motorene har et solid stempel i tykt jern så må de derfor ha en rimelig god klaring imellom stempel og sylinder for at de ikke skal kile seg når stempelet har blitt varmt og utvidet seg en halv kilometer i omkrets.Når motoren er varm derimot så har den digre klaringen krympet til et normalt nivå.Men om fjærene sitter fast i sporene så kan du få litt klankelyd fra sjørtene på stempelet siden fjærene da ikke hjelper til med og sentrere det i sylinderen.Så ta stempelet ut og rengjør ringsporene ordentlig slik at fjærene beveger seg fritt,så tenker jeg at det meste er gjort.Siden motoren har stått så lenge er det noe jeg ville ha gjort uansett. Høres ut som et meget godt tips! Og artig å lære stadig nye ting om motorer! Skal få gjort som du sier. Og jeg som ikke hadde tenkt/turt å demontere noe mer enn forgasser og manifold :) Googlet Skjørtebank, den første forklaring jeg fant var: "Skjørtebank i en bil er når en dame fjerner snø fra støvlettene ved å sparke dem mot bilen i stedet for å banke støvlettene mot hverandre" :) Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 Jeg ville vel tippe på at stempelfjærene har satt seg litt i ringsporene og at du av den grunn får litt sjørtebank i stempelet når du er i nærheten av øvre og nedre vendepunkt.Kryssbolten pleier jo og være flyttet et lite granne ut av senter i stempelet for og motvirke sideveis belastninger fra råden under gange.Siden disse motorene har et solid stempel i tykt jern så må de derfor ha en rimelig god klaring imellom stempel og sylinder for at de ikke skal kile seg når stempelet har blitt varmt og utvidet seg en halv kilometer i omkrets.Når motoren er varm derimot så har den digre klaringen krympet til et normalt nivå.Men om fjærene sitter fast i sporene så kan du få litt klankelyd fra sjørtene på stempelet siden fjærene da ikke hjelper til med og sentrere det i sylinderen.Så ta stempelet ut og rengjør ringsporene ordentlig slik at fjærene beveger seg fritt,så tenker jeg at det meste er gjort.Siden motoren har stått så lenge er det noe jeg ville ha gjort uansett. Kom til å tenke på en ting: Når pluggen står i har jeg god kompresjon på motoren, kan det da fremdeles være stempelringene? Trodde man fikk dårlig kompresjon dersom stempelringene ikke er som de skal? Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 20.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 Kan fremdeles føles som god kompresjon om foreksempel øverste fjæra er løs og de andre sitter.Men ta neste gang du er i båten og kjør stempelet helt ned og stikk neven inn i veivhuset og kjenn om du ikke kan rugge stempelet fra side til side hed og dra/sku i sjørtene.Rimelig sikker på at du kjenner god slark dær. Men på den annen side så skal det ikke mye kompresjon til i motoren før det kjennes bra ut på sveiva heller. Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 11.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Skal etterhvert i gang med å ta av sylinderblokka for å se på stempelringene. Det som jeg lurer på nå er hvordan jeg skal klare å montere det etterpå? På det tidspunkt står vel stempelet opp av veivhuset, og jeg må "tre" sylinderblokka ned på stempelet og samtidig klemme inn stempelringene? Hvordan skal jeg klare disse tingene samtidig? :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.