Jump to content

Hvor mye Roundup konsentrat i bunnstoffet


Madmax_38

Recommended Posts

Hadde problem med veldig mye groe i fjor og bestemte meg for at noe må gjøres. Bruker VC17 og ønsker å fortsette med dette da det gir en veldig glatt overflate (viktig på regattaseilbåter). Har nå fått tak i konsentrert Roundup Ultra og tenkte jeg skulle blande inn litt av den luriumen i bunnstoffet før påføring. Vet det er flere her på BP som har erfaring med dette og lurer bare på hvor mye jeg skal ha i?

Link to post
Share on other sites

Det er forbudt å blande giftstoffer inn i bunnstoffet. Dessuten er bunnstoffene blitt så bra at det er unødvendig

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis det var så bra som du skal ha det til, så lurer jeg på hvorfor så mange båter kom på land med masse ruer i fjor. Vet at det er veldig forskjell fra år til år. Denne Roundup'en skal ikke være miljøskadelig og brukes i store kvantum av bønder rundt omkring, så en skvett i bunnstoffet mitt har jeg ikke dårlig samvittighet for.

Link to post
Share on other sites

Denne Roundup'en skal ikke være miljøskadelig og brukes i store kvantum av bønder rundt omkring, så en skvett i bunnstoffet mitt har jeg ikke dårlig samvittighet for.

Ikke miljøskadelig sier du. Hva er grunnen da tror du til at stoffet ikke er tilgjengelig for vanlige forbrukere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som sønn av en bonde, dog ikke odelstakeren, mente jeg å huske at roundup ble brukt for å sprøyte på grønt ugrass, og dreper alt som er grønt. Stoffet tas opp igjennom bladverket og trenger ned i røttene. Det var også viktig at det ikke regnet i de første timene etter sprøyting da roundupen ville bli vasket vekk, og for lite nå ned til røttene. Så kommer det egentlig flere problemstillinger her:

 

1. Vil denne prosessen i det hele tatt virke i vann selv om du blander den inn i malingen? (Tipper det finnes andre stoffer (som også er forbudt) som er mye mer effektive, bl.a. noen av de stoffene som idag er fjernet fra impregnerte materialer)

 

2. I dag får man kun tak i ekte roundup på sertifikater og bøndene må dokumentere sin sprøytebruk, så ja dette er nok farlige miljøstoffer, men i mangel på noe bedre (like effektivt og mindre farlig) blir det fortsatt brukt. I sin tid ble DDT fjernet fra landbruket, minnes å huske fra mine tidlige barneår at vi også den gangen hadde det stoffet på gården. Man kan heller ikke sammenligne konsentrert Roundoup, med den ferdigblandede som man kjøper på plantasjen. Den konsentrerte er mange, mange ganger mer effektiv til sitt bruk.

 

Har jeg informert noe feil nå, så til mitt forsvar jobber jeg ikke med det jordiske, dette er mer tatt på info fra de som har det som sitt yrke. Sikkert mange jordbrukere innpå her som kan utdype mye mer nøyaktig og utfyllende enn hva jeg har gjort tatt på "husken".

Link to post
Share on other sites

Her står litt om preparatet. Jeg har lært at man bør ha helst 4 timer oppholdsvær etter sprøyting for å få best mulig resultat.

Kan ikke se at dette motvirker groe annet enn når båten står på land.

I likhet med DDT, er det blitt hevdet at glyfosat er ufarlig å drikke for mennesker.

Hvis du vil dosere som på åkeren, vil det bli 0,35 ml pr m². Det blir kanskje 10-15 ml eller gram på hele båten. Eller 2-5 ml eller gram pr boks bunnstoff.

Det er ingen krav til avstand til vann under sprøyting, nettopp fordi det blir uvirksomt ved utvasking i vann.

 

Preparatet tas raskt opp gjennom grønt bladverket og stengler. Det blir transportert med saftstrømmen til vekst-punktene i røtter og skudd. Det er en forutsetning for effekten at det sprøytes på velutviklet bladverk. (Kveke. min 3-4 blader). Effekten vises etter 1-2 uker avhengig av ugrasart, temperatur og dose. Vårbehandlet stubbåker kan jordbearbeides etter 3-4 dager. Noen timer med oppholdsvær hindrer avvasking og sikrer effekten. Ved redusert jordarbeiding gir bruk av Roundup god kontroll over fremtidige ugrasproblemer. Brytes raskt ned i jord og er skånsom ovenfor fisk og vannlevende organismer.

 

Pakningsstørrelse 12 x 1 liter, 2 x 10 liter og 20 liter.

Behandlingsfrist 7 dager i modent bygg.

Lagring Frostfritt

Avstand til vann Ingen

Dosering 300-400 ml pr. daa. i stubbåker. Se etikett for dosering i andre bruksområder.

Link to post
Share on other sites

Takk for info om blandingsforhold. Skjønner at det er lite som skal blandes i. Blir en miks av Cayenne pepper og Roundup i år, så får vi se om det har noen virkning eller ikke, men føler meg ikke som noe natursvin av den grunn (bruker kun motoren inn og ut av båtplassen).

Link to post
Share on other sites

men føler meg ikke som noe natursvin av den grunn

 

Det bør du gjøre. Dette er ren miljøkriminalitet, og dessuten fullstendig nytteløst. Roundup tas opp gjennom bladverk, ikke gjennom røttene. Så det vil ikke virke på groes som prøver å sette seg fast på bunnstoffet. Dessuten så er det vannbasert, så det løser seg opp i sjøvannet innen timer etter sjøsetting. Du kan like godt helle det ut i vannet fra brygga, effekten blir den samme...

 

Cayennepepper derimot har jeg mer tro på, svenske laboratorietester har faktisk vist at dette har effekt.

 

Hvilekt bunnstoff er det du bruker siden du har slike problemer med groe? Jeg har båten ute året rundt og har den oppe ca hvert annet år, uten at mengdene med groe oppfattes som avskrekkende. Litt slim og noen få rur stort sett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

beste tiltak mot groe er å bruke båten mere.

Hør hør!

Selv har jeg ikke stoffet på 8 år :thumbsup: Hverken motor- eller seilbåt.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Til dere som fnyser av groing på båten fordi dere ikke opplever det som noe problem vet ikke hva dere snakker om. Det er store forskjeller på hvor mye og når det gror ruer på en båt. Noen har ingenting, mens andre kan ha mye. Trodde først det var meg som ikke hadde gjort god nok jobb på min båt i fjor, men har sett under på de andre båtene som har ligget i samme området som meg og alle hadde masse ruer etter forrige sesong. Året før var det nesten ingenting. Bare noen hundre meter unna hadde de ikke problemet. Om Roundup ikke hjelper en dritt spiller ingen rolle, da jeg ikke har så mye å tape på det. Har forsovidt større tro på pepperet, men kjører begge deler just in case. Kall meg miljøsvin så mye dere vill :seeya:

Link to post
Share on other sites

Går det an å spørre om hva slags bunnstoff du brukte sist år siden siden du fikk så mye rur?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er forbudt å blande giftstoffer inn i bunnstoffet. Dessuten er bunnstoffene blitt så bra at det er unødvendig

Det må da være tidenes "understatement", REM.

 

Det er en ting de vyrde herrer her glemmer. Det er megastore forskjeller på groing i Oslofjorden.

Hadde en kar på gjestebesøk i Drøbak. Han hadde ikke sett maken til groing, som her i Drøbak.

En ting er om du ligger i le for sola, eller ikke. Hos meg gror det som F...., men det hjelper litt med en dash Round-up.

Dette middelet får du kjøpt på en hver hagesjappe.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Mulig noen synes det er prektig å si at man får holde seg til regelverket. Men det mener jeg virkelig i dette tilfellet også. Skal ikke nekte for at jeg tar enkelte snarveier i ny og ne. Men jeg erkjenner at jeg er en heldiggris som er født i Norge. Et rent og pent land hvor man tar vare på hverandre og miljøet. Og det mener jeg virkelig her også, å drive å kokkelimonke med miljøsvineri oppe i et bunnstoff som sikkert ikke er bra for havet i utgangspunktet synes jeg er unødvendig. Det er sånt som fører til enda strengere krav, strengere regler, flere kontroller og mere heft og plunder for alle fordi noen få skal trikse og mikse.

 

Jeg vil nå heller ha levende frisk hummer, krabbe, torsk, ørret og reke i sjøen enn en båt det ikke er nødvendig å spyle under om høsten.

Link to post
Share on other sites

Det er megastore forskjeller på groing i Oslofjorden.

Trur jeg ikke noe på. Det jeg derimot er rimelig sikker på er at det er megastor forskjell på hvor mye folk bruker båtene sine.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...