Jump to content

Hvor mye Roundup konsentrat i bunnstoffet


Madmax_38

Recommended Posts

Til dere som fnyser av groing på båten fordi dere ikke opplever det som noe problem vet ikke hva dere snakker om. Det er store forskjeller på hvor mye og når det gror ruer på en båt. Noen har ingenting, mens andre kan ha mye. Trodde først det var meg som ikke hadde gjort god nok jobb på min båt i fjor, men har sett under på de andre båtene som har ligget i samme området som meg og alle hadde masse ruer etter forrige sesong. Året før var det nesten ingenting. Bare noen hundre meter unna hadde de ikke problemet. Om Roundup ikke hjelper en dritt spiller ingen rolle, da jeg ikke har så mye å tape på det. Har forsovidt større tro på pepperet, men kjører begge deler just in case. Kall meg miljøsvin så mye dere vill :seeya:

 

Roundup virker av egen erfaring blandet i selvpolerende bunnstoff. Bland max 1-2 bruskorker pr 0,7 l boks. Blandes det i for mye, virker det merkelig nok motsatt. Lykke til med rent undervannskrog :smiley: PS! Liten virkning i hekken om den er tverr. Skyldes nok kanskje at ikke vannstrømmen sliter på bunnstoffet og får frem "fersk" roundup blanding.

Link to post
Share on other sites

Så og ha dette i bunnstoffet er borkastet.

Det er det. Roundup i bunnstoff har overhodet ingen virkning. Roundup tas opp av bladene på grønne vekster. Skjellru er en levende organisme og påvirkes ikke av Roundup. Roundup i kontakt med jord eller vann brytes raskt ned.

Faktorene som påvirker hvor mye skjellru man får under båten er forekomst av skjellru i svømmefasen, temperatur, lys og næring. Man kan ikke sammenligne fra år til år. Blir båten eksponert for ei sky av skjellru i svømmefasen, så vil noen av de feste seg. De er kun noen μ store og en rift i en bolt er et godt sted å gjemme seg.

Det har heller ingen stor betydning om båten brukes mye eller lite. Store skip har fått stopp på grunn av skjellru når sjøkassene har grodd igjen. De som tauer store mengder utstyr offshore for å kartlegge olje og gassressurser har på steder et h---- problem med skjellru. Og de ligger aldri stille.

Bunnstoff av et eller annet fabrikat kjøpt i båtutstyrsforretning hjelper litt. Det er uten betydning hvilket fabrikat man kjøper. De er like effektive eller ineffektive. Jeg bruker det billigste fra Biltema.

Det finnes bunnstoff som er mer effektivt. Jotuns SeaForce 60 er et av dem. Men det selges kun til proffbrukere. Legg på 150 μ og båten er klar for 36 måneder i sjøen.

Så hva er 100% effektivt? Ferskvann.

Disse krabatene trenger noen uker på å etablere seg etter at de har festnet seg til båten. De er fremdeles ikke synlige uten lupe. Løft båten hver annen uke og spyl den med ferskvann. La den stå i 12 timer før den settes ut igjen. Nå er det ikke en eneste levende skjellru under båten.

Link to post
Share on other sites

Tusler mest rundt i Oslofjorden og bruker båten endel. Bruker Non Stop fra Jotun og har kun slim under båten etter å ha ligget ute fra september til september. Kun rur rundt aksling og propell, dog i liten grad.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd at det har vært groe eller rur på skroget. Men så tar jeg også en runde med kosten i vannlinja ifb turer. Det er gjort på 2 minutter. Drevet børstes lett med kost, drar jeg over det et par ganger i sesongen. Dykker ned med våtdrakt, maske og snorkel og koster av drevet skikkelig av og til om det blir noe groe. Selvpollerende International Micron ekstra på skroget.

Men nå skal jeg ikke være eplekjekk, for det er mulig det er forkjell på seil og motorbåt. Men igjen, ligger båten ubrukt, så gror det nok. Dersom du sliter med å få brukt båten nok til at den holder seg bra under skroget, lån den bort til noen du stoler på da.. Litt som de som er hundepassere/hundeluftere for eiere som ikke rekker å gå turer med hunden.

Link to post
Share on other sites

ligger båten ubrukt, så gror det nok.

Helt uten betydning.

Støter du på en sverm av disse krabatene vil de festne seg om båten er i fart eller ikke. Også er det sånn at dersom de festner seg til et objekt i bevegelse så er de bedre sikret næringstilgang.

Det gror jo digre kolonier av skjellru på blåhval.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder meg også i Oslofjorden og bruker båten de fleste helgene fra april og ut oktober, dog hele august på svenskekysten. Bruker Seajet 033 og har kun en anelse slim under båten ved opptak i slutten av oktober. På min Saga 27 går det kun med en boks bunnstoff hver vår, - jeg flekker bare over der det gamle bunnstoffet er tynnslitt.

 

Jeg får kun rur rundt aksling og propell, men der har rur'n det godt pga. den katodiske beskyttelsen mot tæring som gir et basisk miljø som disse dyrene trives i. I år dropper jeg zink på propellakslingen, så da regner jeg med mindre rur på propellen slik det var de første 10 årene jeg hadde båten uten akselanode.

 

Roundup bruker jeg på det som vokser opp mellom hellene på terrassen hjemme, og det fungerer den bra på.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg også hørt. :rolleyes: Men det må for all del være den avgiftsfrie. :thumbsup: Med den du bruker på bilen gror det mer enn noen gang! :thumbsdown: Husker ikke helt blandingsforholdet, men mener 10% var litt lite. Husker jeg ikke feil skulle det være 11,1%! :rolleyes:

 

Lars H. :giggle:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jobbet i handelsflåten og tok med bunnsmørningen som brukes der for noen år siden. Det var nok noe bedre, men ligger en i et område med mye groe mener jeg det er marginale forskjeller på hva en bruker. Groe kommer da uansett. Syns derimot båten min har grodd lite de seneste år med vanlig jotun selvpolerende bunnstoff. Drevet derimot.. Det er mer utsatt for lyset også.. Hadde det bare kommet noe som virker på drev..

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jobbet i handelsflåten og tok med bunnsmørningen som brukes der for noen år siden. Det var nok noe bedre, men ligger en i et område med mye groe mener jeg det er marginale forskjeller på hva en bruker. Groe kommer da uansett. Syns derimot båten min har grodd lite de seneste år med vanlig jotun selvpolerende bunnstoff. Drevet derimot.. Det er mer utsatt for lyset også.. Hadde det bare kommet noe som virker på drev..

 

Enig med deg. Ingenting som virker på drev i lengden. Iallfall ikke uten at det blir seende 30 år gammelt av malingsrester og slikt.

Hadde mye rur på drevet når jeg tok opp båten i høst. De som ikke gikk vekk med høytrykken fikk kose seg i vinter. Forrige uke gikk jeg over drevet med Ferro-bet Alu-rens og stiv børste. Resultatet er like blankt og fint som nytt!

Bare pass på hvis du har noe galvanisert (henger feks). Det spiser galvanisering til frokost, middag og kvelds.

Glimrende vannlinjerens også forresten. Jeg kjøpte min på Obs Bygg.

 

Ang bunnstoff: Har 5 år gammel Hempel Mille selvpolerende. Ingen rur på skroget, men altså plenty på drev og flaps. Roundup tror jeg ikke på. Ikke cayenne heller for den del. Da hadde det vært blandet i bunnstoffet fra fabrikken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...