Jump to content

Skifte til seil-katamaran?


Sun Flyer

Recommended Posts

Hei:-)

Etter å ha bodd i båt i snart 9 år har vi funnet ut at dette er noe vi skal fortsette med. Men kravene til komfort og funksjonalitet er blitt større og mer spesialisert med årene. Så nå lurer vi på overgang til katamaran. Er det noen som ikke er ekstremister med nyttige erfaringer? Båtene vi vurderer akkurat nå er brukt lagoon 380 og 410. Slik jeg ser det har katamaraner følgende pluss:

 

Dekksalong

Lav vekt i forhold til størrelse

Ekstra god stueplass

Krengefri seilas

Større luarer

 

Ulempene i forhold til båten vi har nå er:

 

Trangere salong

Ikke så koselig treinnrednig

To motorer er dobbelt så mye mekking

Dårligere seilegenskaper, spesielt på kryss

Ingen mulighet for regattaseiling

Dårlig isolasjon

 

Men til tross for minusene er det noe ved katamaranene som tiltaler meg spesielt...

 

Hva tror folket?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Vi er i samme situasjon og har tenkt å gjøre det samme. Båten vi bor i nå skal ut for salg om noen ukers tid, forhåpentligvis bli solgt også kjøper vi en lagoon sammen. Jeg ser ingen bakdeler med to motorer. Det gir dobbel sikkerhet og når man er underveis om natta er det mulig å bare gå for en maskin slik at de som sover kan sove i det andre skroget med mimimalt støy. Eneste jeg synes er teit med disse båtene er de fordømte buede salongene. Jeg kan virkelig ikke fordra så lite gjennomtenkte løsninger :headbang: . Hvis det er plass kommmer jeg til å skjære ut buene i salongen og bygge nye så vi får ordentlig sofa med sofakrok.

Link to post

..Det å komme inn i gjestehavn når det er omtrent fullt, må vel også by på en del problemer plassmessig?

Neida, det er jo masser av plass mellom skrogene til småbåter og annet tjafs :lol:

 

Neida, har jo selv vurdert katamaran som bobåt, men som det blir sagt;

Dårligere isolert - det er kaldt nok i Norge fra før, måtte i så fall blitt en isolert katamaran eller en med enkle muligheter for etterisolering uten å måtte rive ut all innredningen (stress nok å etterisolere ett skrog, tør ikke tenke på hvor mye arbeid det er med to). Prisen på egen båtplass i havn med utriggere vil være høy, er økonomisk fatalt nok fra før å koste på seg plass til et vanlig enkeltskrog.

 

Fordelene med flere rom, bedre plass, grunt skrog, osv. er jo absolutt til stede, men hvis katamaranene er såpass dårlig isolert egner de seg gjerne bedre som bobåt lengre sør? To motorer vil jeg tro kan være en fordel, kjekt med reserve i tilfelle en av dem skulle stoppe.

Link to post

.. Men oppleves det sånn? Er for min egen del sikker på å skaffe båtplass.

Helt riktig, har ikke katamaran selv, men har vært ombord i et par på sommerstid. Derfor vet jeg heller ikke om de oppleves kalde selv, men har hørt fra andre at katamaraner kan oppleves noe kaldere enn enkeltskrog vinterstid (uten at jeg kjenner til for mye om dem, mulig noen er bedre isolert enn andre). Større vindusflater spiller jo også en del inn. God utsikt og lys inn er bra om sommeren, men er dette verdt det i forhold til kostnadene med oppvarming om vinteren? Det er jo en vurderingssak. Nå er gjerne ikke Bergen den kaldeste plassen i Norge, men god og jevn varme hadde i alle fall jeg lagt vekt på hvis jeg skulle kjøpe ny båt å bo i.

 

I ditt tilfelle har du et mindre minus å tenke på, mangel på båtplass. Da er i alle fall ikke det noe som kan kalles en bakdel lengre :wink: Hadde situasjonen vært slik at båtplassene her i området hadde vært billigere (og båten var tilstrekkelig isolert) hadde jeg absolutt kunne vurdert katamaran selv. Noen er også forholdsvis pene båter, ligger på siden av en i havna, vil si den har utseendet med seg :thumbsup:

 

Noe jeg opplevde som en fordel (bortsett fra ved veldig aktiv seiling) er den beskyttede styreposisjonen i en av katamaranene jeg var oppi. Virket veldig greit å kunne seile lengre strekk godt beskyttet mot vær og vind og samtidig ha lett tilgang til å justere seil. Litt rar følelse i forhold til "vanlig" seilbåt, men OK.

Link to post

Gjerne de har ordnet seg en god pris på strøm? Eller mulig det bare er meg som er litt i overkant gnien som tenker på slikt :lol:

 

Snakket med en båtboer i Oslo i sommer (Jenneau noen og førtifoter), han la innpakkede isolasjonsmatter fra Glava på dekk på vinteren. Forsto på ham at ganske mange brukte slikt der borte på grunn av sterkt kulde. Så uansett hvor godt båten er isolert trenger det jo ikke å være et stort problem så lenge man finner enkle løsninger :smiley:

Link to post

Hei Viggo

 

Pga. reklamen, og spesielt den blinkande reklamen, har eg eigentleg bestemt meg for å skriva minst mogeleg her på BP, men her klarar eg ikkje å lata vera.

 

Kjekt at du byrjar å ta til vetet:-)

 

Vurder òg FP Lavezzi 40.

 

Lagoon er betre bubåtar enn FP, men Lagoon er tyngre og seglar dårlegare.

Som du veit så har eg budd i katamaran i meir enn 2 1/2 år og har ei viss erfaring.

 

Eit minus er at vasstankane ofte er plassert over vasslina. Då frys dei lettare. Vær obs på dette, men ikkje la det hindra deg i å kjøpa ein cat.

 

Cocpittelt er eit must på Vestlandet. Eg saknar hardtop av og til.

 

Deler av vår båt er bygd av sandwich. Arealet på utvendige flater er vesentleg større enn på ein einskrog. Cat. er såleis meir krevjande å varma opp.

 

Outremer er kanskje båtane for ein regattaseglar som deg?

 

Med ein passe stor cat. så kan du henga ei regattajolla opp i davidtane:-)

 

Kor stort er budsjettet?

 

 

Ask

Link to post

Hva sier du til å krysse ifra en X412 holder det ? (men det må blåse endel)

og motorene går jo ikke i stykker, de fleste har 29hk Yanmar.

 

380 har bedre senger en hva 410 har.,

380 har motorene bak, mens i 410 ligger de under senga, som er på tvers .

400 har mindre senger en hva 380 har. de er 1.60m brede i 380.

410 seiler bedre en 380, siden den er lengre/vannlinje.

 

http://www.loyd.dk./

http://www.cmid.dk/

 

les mer her, så lærer du mye mer.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Lagoon 380 krysser myyyye dårligere enn den eg har nå. Men det er jo ikke poenget. Har mange venner som spør hele tiden om eg vil seile regatta med dei. Og det er jo mye billigere å ødelegge andres båter. Vi inspiserte en lagoon 380 i går. Det er veldig bra. Men salongen ute er ikke så stas med altfor lite bord. Men mye annet som eg likte. Det er en 410 til salgs på finn. Den ser veldig fornuftig utstyrt ut. Er nok brukt som bobåt, tipper eg. Å gå over 2 mill er uaktuelt. Er ikke så lang så eg tror køyene i 410 er lange nok.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Det er mye billige catter nede i middelhavet nå i alle utgaver,

Så finn en du liker.

 

Du finner mer å lese her.

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f135/

og her

 

http://www.multihulls4us.com/forums/index.php

 

Og det kommer en FP Mahe 36 til salgs ikke langt fra deg snart.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Det er jo flere som bor i katamaran i Oslo, der er det jo ordentlig vinter rett som det er. For meg som skal være i bergen, kan det vel ikke være så gale?

Hei, jeg er av og til på Aker Brygge, og der har jeg observert en familie som har bodd vinteren gjennom i en Lagoon. De har en varmeveksler stående på fordekket, og jeg regner med at det blåser varm luft fra denne inne i båten. De har også lagt vintermatter utover alle flater, som det jo er nok av på en cat. :giggle: Men det ser ut til at de koser seg i den båten :sweat::cheers_wine:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Når det gjelder båtplass så tar man ikke opp mer plass enn andre når man ligger longside og skrogene stikker også grunnere så man kan ta mer upopulære båtplasser og evnt ligge helt innerst på en brygge og legge nest innerste utligger midt under båten, her på brygga så er det tomme arealer helt innerst som ingen ligger på da det er for grunt, hadde jeg hatt kat eller senkekjøl så hadde jeg tatt plassen asap, slike forhold er det nok andre steder også.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Ser ikke problemet med båtplass. Ja, det blir noe dyrere hjemmehavn, men det sparer man fint ved at man slipper å oppsøke de forferdelige gjestehavnene over alt. I fjor hadde vi 3-4 overnattinger i gjestehavn, resten i uthavn. Der er det gull å ha katamaran og man sparer kjapt inn det ekstra man betaler for hjemmehavna. Vi har også vurdert bøyealternativet, men litt vanskelig med matros som må grytidlig på jobb og ikke har bil foreløpig :yesnod:

Link to post

Jeg synes det er merkelig at denne båttypen ikke er mere utbredt i Norge.

Ikke så merkelig når det i fra 50ti tallet bygget seg opp myter om catten som en båt en ikke burde gi seg i kast med. Spesielt her oppe i Scandinavia hvor argumentene mot catten var mange. Men i de senere år har noen fått øynene opp for hva de har gått glipp av. Utgaver og mangfoldet av catter er mange. Noen egner seg til polare strøk andre ikke på lik linje som med kjølbåter.

 

Personlig synes jeg at konstruksjonene har utviklet seg til et campingvogn utseende og har fraviket cattens virkelige potensiale. Cattalac er et godt eksempel på dette da de kom på markedet og andre fulgte etter. Og for ikke å fornærme dagens norske eiere av catter så får en det en betaler for. Smak og behag :thumbsup:

 

Men det finnes noen fine konstruksjoner, men da må en som oftest ut av Norge for å handle og da stiger prisene fort.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Tja, hva mener du? Man kan jo alltids delta med en lagoon eller noe. Men man får jo ikke noe rettferdig lys-tall for polardiagrammet blir veldig skjevt i mot enskrogsbåtene. Akkurat på færderen kan det jo være at man kan samle 4-5 turkatter for hyggelig regatta, men i resten av regattaene både i oslofjorden og eller i landet blir det helt umulig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
  • 3 år senere...

Har det blitt noe mer erfaringer med Katamaran ?  Selv vurderer jeg å investere i en slik, men da i Hellas.  Etterisolering blir ikke tema :smiley:   Men hvordan er den generelle kvaliteten og finishen på de forskjellig fabrikatene ?  Det ser for meg ut som at Lagoon er den mest utbredte, og mest aktuelle.  Er det noen her inne som har hatt en Lagoon noen år, og kan fortelle litt om erfaringene ?

Link to post

Hei

 

Sun Flyer har Lagoon 380. Høyr med han om erfaringar.

 

Frå heimesida til Lagoon har 38-fotaren:

87 kvm seglareal

Breidde 653 cm

Depl. 7,26 tonn

 

Til samanlikning har vår FP Athena 38

85 kvm seglareal

Breidde 630 cm

Depl. 5,9 tonn

 

På fleirskrogsbåtar gjeld det å halda vekta nede, for å kunne segla raskt.

 

Lagoonen er ein klart betre bubåt enn Athena 38, men eg trur lettare båtar seglar raskare.

 

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post

Ask: Ja, i tom tilstand skal båte athena 38 og mahe 36 seile bedre enn lagoon 380. I virkeligheten virker det ikke sånn. Årsaken til det er rett og slett at de smale skrogene tåler vekt dårligere enn de mer volumiøse. Så når du har lastet ombord det du trenger er forskjellen utlignet. Skal man på tur i en athena 38 vil man antagelig ha med like mye bagasje og utsyr som i en lagoon 380. Jeg seilte forbi en mahe 36 i slør/surfeføre i sommer. Denne var ikke bobåtlastet og seilte med tilnærmet samme seilføring som oss (gennaker).

 

Puffen: Erfaringen med lagoon er god. Vår båt hadde vært på langtur når vi kjøpte den og er dermed ikke noe "smykkeskrin" akkurat. Men den taler mye juling og gjør det vi ber den om. Hva er det du lurer på om konseptet? Jeg er fornøyd og kommer nok ikke til å gå over til halvbåt igjen, for hvis vi skulle ha tilsvarende stueplass og komfort ville det blitt en veldig stor og tung båt.

 

I sommer seilte jeg og min kone til orkenøyene i en uformell regatta med 7 andre båter. Vi kom fra først, men de andre var ikke langt bak. Så møttes vi i baren på yachtklubben utover kvelden. Det ble litt merkelig, for en etter en trakk de andre seg tilbake. Var visst slitne og trengte å sove. Dette til tross for at vi var eneste båt med kun to ombord.  Katamaranens ekstra komfort gjør at man ikke blir like sliten som de med halvbåt. Og det er positivt både med tanke på sikkerhet og muligheten for langtur.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...