Jump to content

Skifte til seil-katamaran?

Sun Flyer

Recommended Posts

Konseptet lurer jeg vel ikke så mye på egentlig.  De argumentene du nevner kommer jo veldig tydelig fram ved første kikk. Dette føles som en flytende leilighet med stor terrasse. 

Seiling har jeg begrenset med erfaring på, så der vil jeg nok ikke henge meg særlig opp i detaljer.  Jeg ofrer gjerne en knop til fordel for komfort og enklere betjening.

Det jeg lurer p mest er kort og greit kvalitet, finish og bruksvennlighet.  Erfaringer med motorbåter fra Frankrike, Italia og Tyskland er jo at det skal spares på alt mulig småting.  Slik at puter og madrasser blir litt for tynne, skruer og beslag korroderer. Vanskelig å komme til for å drive vedlikehold.  Avløp som ikke er på laveste punkt osv. osv. Jeg har en bekjent med en Benneteau Trawler, og han er svært fornøyd.  Så dette konsernet har kanskje lagt lista litt høyere ?? 

Tja. Finishen så du jo. Beslag i innredningen korroderer hvis det er fuktig nok. Som i karibien. Madrassene er standardstørrelse, jeg kjøpte nye på IKEA. Det er et kompromiss med motorene under badeplatformen. Det er på en måte utvendig, så det blir fuktig luft der selv om inneklimaet er bra. Fører til mer rust på motor og kontakter enn i en vanlig seilbåt. Fordelen er lite støy ingen diesellukt inne når du skifter filter f.eks..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Slitasje kan jo være så mangt. Skal du ha den i charter? Det er jo ikke noen stor sak å holde båten i teknisk god stand. Derimot vil den ikke se ny ut spesielt lenge. Var også og så båten på messa. Syns du den virket slitt, altså? Da har du høye krav. I så fall burde du heller gå for noe annet. Og da mener jeg ikke Hanse, altså ;) Ser du har Nimbus.  Skal du ha noe som er i samme klasse på finish bør du kanskje se på noe mer ekslusivt. Messens beste båt var kanskje sirius 40ds. Den kunne selv jeg som har flerskrog vurdert.

Som sagt var nok båten litt preget av stort besøk, og teakimitasjonen var ikke akkurat noe særlig.  Ellers er en vel litt preget av hva man er vant med.  Veldig fornøyd med Nimbus. 

Skal ha den i charter, så det vil sette sitt preg. Men derfor viktig at den tåler bruk.  Teknisk er det som du skriver. Har egentlig best av å bli bukt jevnlig.

Får vel ta meg en tut nedover å se på noen objekt som har gått i charter noen og se på tilstanden.  Både for å sjekke båt og ikke minst charteropeatøren.

Kjøpte engang en jeanneau som gikk 5 år i charter i kroatia. Den var fint holdt. Norsk eier. Tror eieren har mye å si i forhold til hvor mye man gjør utav vedlikeholdet. Hvis planen er å beholde båten etter 5-6 år, kan det være lurt å sette av endel kroner til utskiftninger når den tid kommer. Hvis den skal selges etterpå ville jeg vel bare sørget for at den var teknisk iorden. Ferien blir like bra selv om det ikke glinser av gelcoaten.

Ein søv òg betre når båten ikkje rullar.

Er med på at søvnen blir bedre uten rulling, men hvordan oppleves søvnen i små til middels store bølger? Har ikke sovet ombord i katamaran selv enda, men var ombord i en Lagoon 40 (2013mod) og kikket og opplevde at bevegelsene virket litt rykkete i forhold til ombord i min enkelskrog seilbåt (4-5 fot lengre båt) som hadde langt jevnere bevegelser.

Uavhengig av rykkete bevegelser; får jeg råd en vakker dag skal jeg ha meg en slik katamaran, fantastisk planløsning og plass :thumbsup:

Det stemmer at små, krappe bølger fra siden er en svakhet.

Kongking: det stemmer at det fins motorkatamaraner. Men siden motorbåt folk i Norge er enda mer konservative enn seilbåt folk (og det sier litt), finner vi ikke mange sånne i Norge. Bortsett fra nyttetrafikken og arbeidsbåter da, der har man innsett konstruksjonens overlegenhet...

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Lagoon 380  har nå snart blitt laget i 800 stk,  første ble sjøsatt i 1999.

Den er solid og seiler, bra  bare man vet hva som skal til.

"havhunden" en dansk L380 seilte ifra alle  (5stk) X412 som deltok i (en større dansk regatta for noen år siden)

Hvis den trimmes riktig så seiler den bra,  den liker mye vind,  Den blir litt tung når det er lite vind.

Men den har komfort.  og for oss er det viktigst.  Volum er omtrent det samme som i en 50-55 fot  halvbåt.

Lagoon 39 er tyngre og seiler ikke like bra som 380.

Lagoon 400  er nok litt raskere en 380.  samme er de eldre 410.

Jo større de blir jo mer fart har de.  og et enormt volum.

Vi kommer nok aldrig å gå tilbake til en halvbåt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

40 har vært noen år, ja. Vet om en i nordhordland som eier en sånn i syden. Tror den ligger på finn nå. Her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63307880&searchclickthrough=true

Du kan jo dra ned og leie den en uke, så får du inntrykk av hvordan den tåler bruken.

Hørte også ryktet om ny 42. Gamle 420 og 421 er utdatert og berømt for å seile veldig dårlig. Så en ny trengs, ja. Husk at forskjellen fra 38 til 39 og 39 til 40 er ganske stor på katamaran. Like stor som flere fot på halvbåt.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...