Jump to content

Hva slags vaskemiddel er egnet på gelcoat.

JRK

Recommended Posts

Hei,

Er litt i tvil om hva slags vaskemidler man bør bruke på (ny) gelcoat.

Ser at det averters mye forskjellig. Alkalisk Syre og Lut :blush: Går alt dette bra???

Har lært at syre kan godt brukes ved gulning eller rust i vannlinja om man spyler med masse vann etterpå.

Videre har jeg prøvd et stoff som brukes i bilvaskeautomater. Da ble gelcoaten gul enkelte steder. Noen som har en forklaring?

Er det noe man absolutt ikke bør bruke?

Alkaliske vaskemidler kan gi gulning av hvit gelcoat ved gjentatt bruk. Sure produkter, og ikke nødvendigvis syre er Helt OK på samme måte som nøytrale. Så dersom en holder seg unna alkaliske midler, kan stort sett alt brukes. Zalo er utmerket! Det må ikke nødvendigvis stå Boat, Marine, Maritim . . . på flasken.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Regelmessig spyling med ferskvann etter alle turer er til god hjelp. Ligger du med fendere er det viktig på sikt å spyle av skroget så salt ikke ligger som pussemiddel mellom fender og skrog. Fenderstrømper kan med fordel unngås å bruke når båten ligger i havn siden de sliter mere på gelcoat, særlig om det ligger saltkrystaller i tekstilet.

Hjelper du til med en kost på dekk, antiskliområder mm så kommer du langt. Zalo, grønnsåpe mm av milde midler er nok best. Uansett er kanskje noe av det viktigste å ha en båt som er skikkelig pollert og vokset. Da er det lett å spyle av og merker fra sko etc lar seg lett fjerne med en svamp/kost.

Grunnbehandlingen med pollering og voks gjør selvfølgelig at ting ikke fester seg så godt og gir en beskyttende hard hinne.

Altså, reglemessig vask med med rent vann eller milde såpemiddel. Om du har teak er grønnsåpe "all over" på teverk som gelcoat supert.

ble litt i tvil da dette alkaliske vaskemiddelet blir avertert på finn til båtrengjøring: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29675991

Navnet på produktet, Alkalisk Wash Citrus klinger meget rart i mine ører. Først står ordet "Alkalisk", og deretter "Citrus" som peker mot noe surt? Et vaskemiddel kan da ikke både være basisk og surt på samme tid? Men OK, kanskje det bare er tilsatt et eller annet E-stoff som gjør at det lukter sitron!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har nettopp kjøpt Ferro-Bet Rustvask for å vaske gelcoaten på båten hvit og fin. Blir spennende å se resultatet. De reklamerer iallefall for at den vasker gelcoat MEGET godt. :thumbsup:

Dette "vasker" nok rent men kanskje for rent om du skjønner. Jeg fant ingen innholdsfortegnelse, men dette hørtes for "sterkt " ut til at jeg ville brukt det på ny gel-coat. Tror jeg kjøper inn zalo og litt god gammel grønnsåpe jeg....

Edit: Åjo! Det er jo syre :thumbsdown:http://www.ferro-bet.no/datablad/rustvask.pdf

Redigert av boati (see edit history)

Gjør det noe om det er syre? Skader det gelcoaten?

Bruk litt klorin?

Det du linket til er jo noe sterkt jævelskap om jeg må si det sånn. Mer som "kraftvask" for så å vokse/ polere rett etterpå.... Det er fosforsyre :) Les databladet...

Med følgende behandling er det nesten så jeg er tilbøyelig til å droppe vårpuss av gelcoat, bare sette den på sjøen slik den står i dag. For skrog og overbygg ser nypollert ut. Men selvfølgelig blir det vårpuss i år også. For eller blir det en jobb å gjøre neste år.. Båten er forøvrig 5 år gammel. Og alle 31 fot tas for hånd.

For vask av gelcoat FØR vårpuss har jeg brukt International sin Super Cleaner. Denne var forøvrig testvinner i fjor.

Super cleaner.

Motstridige flekker, om det skulle være noen igjen, bruker jeg Gelcoat Cleaner, som inneholder noe rubbemiddel. Men kun der det er nødvendig.

Gelcoat cleaner

Deretter er det International Marine Polish på all gelcoat, overbygg såvel som skrog.

Marine Polish

Avslutter med International Hard Wax på skrog, ikke bare en gang, men to ganger. Dette gir en vært god beskyttende hinne som holder hele sesongen og vell så det.

Hard Wax

Vannlinjen behandler jeg med Hardwax Teflon sealer. Dette gjør det ekstremt lett å rengjøre med en kost gjennom sesongen og vannlinja er ren og pen. Dette bruker jeg også på tilstøtende gelcoat over dollbord hvor det fort blir skosålemerker samt alle steder hvor vann dreneres langs teak på dollbord og forrdekk.

Wax med teflon.

Gjennom sesongen bruker jeg svamp/kost og bøtte med vann og international Schampoo av og til. Denne er skånsom mot voks og polish.

Marine boat schampoo Normalt er det nokmed vannslangen og kost.

Bruk for all del ikke noe sterke midler. Husk at det som er svært effektivt av "kremlignende" midler inneholder større mengder skuremidler. Prøv med milde midler først. Ja, Biltema sitt funker bra, men du kjenner skurepatiklene mellom fingrene og det sliter på gelcoaten. Nesten som jif skurekrem. At noen har brukt avfettingsmiddle på ny gelcoat er ikke bra.

Jeg handler privat hos en engro-leverandør til maritime butikker og betaler normalt butikkenes innpris pluss mva. Skulle til å bestille i dag til årets vårpuss og tok frem den store katalogen til respektivt firma. Mens jeg satt opp bestillig gikk jeg inn på Jula.no, selger faktisk International, for å sammenligne priser. Oppdaget da, til min store overraskelse, at Jula sine utpriser er kun 2-3 kroner over maritime butikkers innpris pluss mva. Derfor blir det handel på Jula i stede i år.

hm... eg syrevasker først, og så en runde seajet båtshampo for å skylle vekk syrevask. Og så ein liten runde med biltema polering. Båten ser ny ut heile sesongen. Og den skinner. Den røde stripa på sida får en runde med vann og autoglym sin gule poleringspute. Ingen stoff. Bare vann.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg innbiller meg at all såpe fjerner voks, så etter polering vasker jeg båten i rent vann så lenge det går. Aksepterer heller noen svake sorte striper enn å vaske ut voksen. Ut over sommeren kan jeg vaske med svak voksvask (selvmotsigende det også) når det blir nødvendig.

Vanskelige sorte felter tar jeg med voks når det blir mye.

Før vårpussen bruker jeg sterk bilvask og skyller veldig godt etterpå.

Det aller viktigste med ny gelcoat er at man først gjør rent på en skånsom måte så må man beskytte den med polering og voks!! da blir overflaten sterker glattere og mer bestandig mot smuss sol og salt. skylling av ferskvann av og til er viktig. bruker bestandig en lett Zaloblanding når jeg vasker båten. Hempel sin rengjøringsmiddel på vanskelige plasser som renning etter drenering , vanlinjegrums ol.. bruker man grovt rengjøringsmiddel er det veldig viktig å polere igjen etterpå så man får beskyttelse igjen. åpner man opp for porene setter det seg i dritt og smuss som blir veldig vanskelig å få vekk..

polering gnikking og gnuing er ikke en morro jobb men man det letter arbeidet med å få vekk skitt og smuss. samt at den blir blankere over tid.. Jeg er nok en som pusser bil båt og MC mere enn gjennomsnittet, men synes det er morro. spess på nyere objekter der man ser det blir blangt og fint og at jobben gir resultater :-)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg er nok en som pusser bil båt og MC mere enn gjennomsnittet, men synes det er morro. spess på nyere objekter der man ser det blir blangt og fint og at jobben gir resultater :-)

Kjenner meg igjen her, og da er det greit å ha Zalo for hånden, men ofte er bare en dråpe nok! Minner meg forresten på at jeg må handle idag, og en flaske Zalo står på listen sammen med brød og melk og litt til.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vasker forøvrig med kaldt vann eller pisslunka vann gjennom sesongen, også det i den tro at det er best for å beholde voksen.

Det tror jeg du har helt rett i og gjør selv det samme, men av og til kan det være greit med en dråpe Zalo, vurderes fra gang til gang.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...