Jump to content

Hva slags vaskemiddel er egnet på gelcoat.

JRK

Recommended Posts

Aldri hørt om noe som ødelegger gelcoat utenom sliping med sandpapir eller gjenntatt rubbing,eller manglende stell. Og kolisjon då... Har hørt om problem med misfarging ved søl av kjemikalier som feks biltema sin black streak remover uten å skylle godt nok. Men det kan også vaskes vekk med syrevask forstod eg. Men din gelcoat er ditt ansvar, så prøv ein skjult plass, feks under badeplatform, om ferro-bet setter spor.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

God idè Sæbø. Jolla er ikke så utrolig skitten, men skulle gjerne fått den helt hvit innvendig, og da det er mye "riller" er det vanskelig å få vekk misfargingen. Siden jeg allerede har kjøpt en liter med Ferro-bet så skal jeg prøve en liten flekk for å teste først. Hvis det er effektivt og fint bruker jeg det på hele jolla innvendig. :thumbsup:

• 2 måneder senere...

Kjøpte noen flasker Sudbury spray-all i Irland i 2009.

Fungerte veldig fint, tørka ikke inn så lett, og gjorde bra reint på vanskelige ting.

Er litt usikker på om den tar voksen, men det gjør vel de fleste vaskemiddel som fungerer?

Noen som vet om forhandlere i Norge, ev. møre?

http://www.sudburybo...m/products.html Klikk på cleaners

Redigert av volfro (see edit history)
Ja, Biltema sitt funker bra, men du kjenner skurepatiklene mellom fingrene og det sliter på gelcoaten. Nesten som jif skurekrem.

At Jif sliter på gelcoaten er en myte. Det er mange av oss som har brukt Jif på båter i mange tiår uten noe som helst problem. Midlene du linker til derimot, er produkter som gjør betydelig mer skade. Jif er for øvrig så bra på båt at Redningsselskapet i samarbeid med Lilleborg har fått utviklet en egen båtvariant.

• 1 år senere...

På tide å dra denne opp igjen.

Båten min ligger like ved en tungt trafikkert vei, og har store mengder 'asfalt' etter en sur vinter. Dette gjelder alle båtene som ligger på samme sted, bortsett fra de av metall. Det kan se ut som at det setter seg i gelcoaten eller voksen. Jeg har prøvd å vaske med ulike vaskemidler, og får det meste bort - men det viser fortsatt tydelige merker over hele skroget selv etter møysommelig skrubbing. Det eneste jeg prøvde i går som virkelig tok bort merkene var Autoglym sin "Extra abrasive 4B". Prøvde bare på de verste flekkene, og de forsvant lett. Regner jo med at jeg ikke kan bruke dette over hele skroget.

Er det noen som har tips til å fjerne de aller, aller verste flekkene?

• 2 uker senere...

Til info skader ikke Ferro-Bet Rustvask gel-coaten, men som flere har kommentert er den syrebasert.

Dvs at dette er et produkt som du ikke bruker hver dag, men det er et produkt som er et meget godt hjelpemiddel når du trenger litt ekstra hjelp med vanskelige flekker.

Rustvasken er ikke saltsyrebasert, men baserer seg på fosforsyre, så den er ikke så aggressiv og.

Rustvasken inneholder også såpe for en bedre vaskende effekt.

Den tar også rur og skjell svært effektivt.

Eneste man skal være forsiktig med når det gjelder gel-coat, er vist den er i dårlig forfatning.

Tenker da særlig på skader som har dannet sprekker inn i materielt, eller om båten har forfalt slik at det er mange sprekker i overflaten.

For malte flater (stålbåter) kan jeg anbefale å titte på denne testen fra Statfjord B. http://www.Ferro-bet.no/rustvask_statfjordb.asp

Lykke til med vårpussen!

Med vennlig hilsen

A/S Ferro-Bet

Hei,

Bruker også Zalo men bare før polering. Innbiller meg at Zaloen tar voks'en om jeg vasker med den gjennom sommeren

Er det noen holdepunkter for at Zalo er mer agressiv overfor voks enn såpe med "båt" i navnet?

Har i alle år brukt Jotuns Båtvask, som er suveren på sorte striper etter regnvær men er fristet til å gå over til Zalo da den er nesten like god.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Ja det pulveret fra Hempel har jeg brukt på gul og grønskete vanlinje der ikke høytrykkspyleren tok. det ble hvitt og fint, og pulveret blander du så sterkt du vill.. det er ganske mye slipeeffekt så det må poleres etterpå

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ang. Zalo og voks/polish så har Benny i Broom sagt noe om det her(bilprogram, jeg vet, men temaet her gjelder zalo og voks):

"En ting jeg imidlertid er helt sikker på er at du ikke skal bruke zalo til å vaske(..) med. Zalo er nemlig rene avfettingsvæsken og den tar ikke bare knekken på skitt, men også all form for polish. (..) blir ren og pen med en gang, men den vil fort bli matt og skjoldete. Porene (..) åpnes og dermed vil alt mulig svineri sette seg godt fast."

http://www.tv2.no/underholdning/broom/derfor-skal-du-ikke-vaske-bilen-med-zalo-3193135.html

Redigert av Swan371 (see edit history)

Jeg brukte den nye båtvasken fra jif denne våren. Kjørte en ganske konsentrert blanding. Må si resultatet ble overraskende bra! Så kan anbefales. Man får også forskjellige svamper som tar skiten uten bruk avslipemiddel. Hugo's har jeg gode erfaringer med, men klart den er grov.

Som en tanke, om man har båten der det er mye støv og skit, kan det lønne seg å vaske/polere/vokse på høsten så ikke skiten setter seg så lett fast?

Som en tanke, om man har båten der det er mye støv og skit, kan det lønne seg å vaske/polere/vokse på høsten så ikke skiten setter seg så lett fast?

Jeg mener at konklusjonen var at arbeidet må gjøres omigjen på våren nesten uansett (med mindre båten pakkes veldig godt inn), men at det da tar mindre tid på våren. Dersom man ønsker å optimalisere for å få båten raskest mulig ut på vannet om våren, så bør man altså gjøre det på høsten også - dersom man ønsker å optimalisere for minst mulig arbeid totalt sett bør man bare gjøre det om våren.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

"En ting jeg imidlertid er helt sikker på er at du ikke skal bruke zalo til å vaske(..) med. Zalo er nemlig rene avfettingsvæsken og den tar ikke bare knekken på skitt, men også all form for polish. (..) blir ren og pen med en gang, men den vil fort bli matt og skjoldete. Porene (..) åpnes og dermed vil alt mulig svineri sette seg godt fast."

Alle gode vaskemidler fjerner vel fett, og båten skal vel uansett poleres og vokses etter vask på våren?

Hvilke vaskemidler kan man evt bruke midt i sesongen, når det ikke er aktuelt med ny polering/voksing?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Man bør skille mellom fettet som er i en polish og fett som i skitt fra feks. diesel og hva nå ikke. Et godt vaskemiddel fjerner skitt, og fett som er å betrakte som forurensning på overflaten, samtidig som det ikke skader polishen/voksen. Dette gjelder gjennom sesongen. Dersom man skal vaske helt ned før polering og evt forsegling stiller det seg annerledes og man kan avfette så mye man vil. Dette mener hvertfall mange innen bilverdenen.

Redigert av Swan371 (see edit history)

Hei.

Det finnes så enormt med forskjellige vaskemiddel og tips til vask at en kan bli fattig av mindre.

Jeg fikk en demo i fjord høst på Extrem clean

http://www.extremclean.info/

Sist båten ble vasket var i august 2013, båten har ligget ute på vannet i hele vinter uten innpakking.

Vasket ned hele båt på 42 fot på ca 2,5 time ved hjelp av dette. brukte stoffet rent fra flasken og hadde da nok med 1 liter og 3 svamper.

Husk en må bruke de svampene som hører til selve vaskemiddelet.

Båten ble vasket ved å spraye lett på, vente litt vaske over med svamp, skylle med vann og den er helt ren.

det samme skjer med vannlinjen og alt gørret der,-- borte---

Kan bare si løp og kjøp.

Det er nå kommet teak 1 og 2 som ble forsøkt i dag, samme her helt ekstremt.

Sprayet på nr 1 børstet med stiv børste og skal si det løsnet massssse drit, spylte av og fortsatte med nr 2 som luktet noe syre

Gikk over lett med børste ventet ca 15 min og spyler av.

Etter en tur hjem for middag drar jeg ned til båten for å se resultatet av teaken etter de er tørket og sier bare NYYY teak helt enormt bra, like lys og fin som da båten var ny i 2008, og er nå klar for olje.

Jeg har ikke noe med disse produktene å gjøre, men må bare reklamere for dem, finnes ikke noe i nærheten av dette.

Det skal sies at dersom man vasker med ren veske skal /må en polere etterpå, men blander man ut til 50/50 skulle det ikke være nødvendig.

Ser nå at Maritim har disse produktene i butikken.

mvh

Catano

Mvh

catano

Jeg har brukt Jif Bilshampo noen år, men i fjor gikk jeg over til Jif Båtshampo som er nevt før.

Har sterk blanding på en spruteflaske og normal i vaskebøtta. Tar også sorte striper hos meg.

Virker som den etterlater en blank hinne. Tror ikke den tar voksen, for båten holder seg blank.

Når det gjelder effekten av vaskemidler, tror jeg dette har vel så mye med grunnarbeidet man legger ned om våren som selve middelet.

Hvis man kun vasker eller kun polerer vil møkka sette seg, og vanskeligere å få rent. Da spiller det kanskje ingen rolle om du bruker det ene eller andre. Hos meg holder det nesten å skylle på begynnelsen av sesongen, vasker lett underveis, og må gnukke litt på slutten.

Butinox/jotun sin kraftvask synes jeg fungerer veldig bra, blander det 50/50 med vann, sprayer på og vasker lett over med svamp eller kost. Bruker dette før polering.

Robåt ,GH 420 ,25" tresnekke,HB 21 m ,Fjord/selco 27 ,Draco 20 ,Rana 15,30" Finsk stålbåt,Draco 25 TC,Maxum 1800,Yamarin 64 DC,Bever 470,Askeladden 585,Barracuda 1000

Enig med Blackbeard - jeg har båten min ved siden av motorvei, og over vinteren har den blitt utrolig stygg og skitten. Jeg bruker båten hele året, og da er det ikke så lett å pakke den inn, heller. Kraftvask var det eneste som tok asfaltstøvet som hadde fått feste seg, rent bortsett fra rubbermidler som sliper ned gelcoaten. Nå tester jeg ulike typer båtvask, men så langt er det Kraftvask som har tatt det aller verste hos meg.

De som vurderer å bruke kraftvask på båt bør lese databladet først.

Den er laget for å matte ned overflaten og er skummel for metall (spes alu) og glass.

Ph er 12,5 ved. 1:20 blanding.

http://wwwda.jotun.no/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/DF469E8DA9A91B4FC1256F6B004837A5/$file/JOTUN%20KRAFTVASK%20PDF.pdf

Er vel omtrent det siste middelet jeg hadde brukt på båten min.

Mvh. SAP

Slik jeg bruker det så påfører jeg det med klut, og skyller GODT etter noen minutter. Jeg skyller alle omkringliggende områder bare for å være sikker på at jeg ikke har fått det på noe feil. Polering etterpå. Antar kraftvasken tar det meste av voks og slikt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...