Jump to content

Hva slags vaskemiddel er egnet på gelcoat.

JRK

Recommended Posts

Den tar garantert all voks, men problemet er at den matter ned overflaten også samt etser alu og skjolder glass.

Brukes som regel før man skal male husveggen så man slipper å matte ned.

Det er 100 ganger bedre å bruke en god avfetting som turtle sin Pre Wash. Den ødelegger ingenting og løser møkk og asfaltrester.

Holder man båten beskyttet med en ren voks eller forsegler fester ikke driten seg noe særlig heller.

Mvh. SAP

Da kjøper jeg Turtle Pre Wash og tester den. Takk for tips! Litt av utfordringen min er at båten nok har blitt forsømt litt på overflatearbeidet fra forrige eier. Så nå blir det å forsøke å gjøre den så ren og beskyttet som mulig.

Ett spørsmål jeg har; Hvordan gjør jeg det med rillene i båten? Det er jo seilbåt, og alle områder til å gå på jeg ikke har teak er dekket av sånne riller. Disse ser jeg ikke for meg at jeg klarer å vokse akkurat. De var også enormt vanskelige å gjøre rent. Noen tips?

I år brukte jeg Jif sin båtvask. Blandet ca 5dl i en bøtte med vann, smørte det på ventet litt og vasket så med svamp. Resultatet ble bra.

Nabobåten av eldre årgang slet også med å få dekket reint etter vinterens prøvelser, fikk låne såpe av meg og fulgte samme prosedyre. Dekket ble overaskende reint uten for mye muskelkraft.

Etter vask så brukte jeg et overpriset nano produkt som skulle vaske og polere i samme slengen.

Resultatet ble overraksende bra, varighet gjenstår å se

Begge båter ligger på sjøen året rundt. Vår vasken pleier således å være en prøvelse

Med vonde skuldre og antydning til senebetennelse i begge armer

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Til rillene, så bruk passe stiv kost og grønnsåpe. Spyl overflaten, hell på grønnsåpe og skrubb som f....

Det er det du skriver som er problemet.

Gelcoaten er forsømt og suger til seg møkk som fester seg godt i porene. Man må på med kraftige vaskemiddler og gjør gelcoaten enda mer matt og ru. Dette blir en ond sirkel som det ikke er noen enkel vei ut av.

Skal dette bli bra og gelcoat bli lettstelt igjen, må flatene rubbes og poleres i 2-3 steg fra grov til fin med maskin slik at overflaten blir glatt og fri for porer. Så på med forsegler og/ eller voks.

Da er den lett å holde fremover, skitten får ikke festet seg og man kan kjapt vokse over 2-3 ggr i året.

For best effekt av avvfetting/ prewash, så sprayes den på tørr overflate som siden holdes fuktig. Lettest en dag det ikke er sol.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...