Jump to content

Atlantica båtforsikring - noen erfaringer?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har NB forsikring i dag - er fornøyd med dekningen her og prisen er OK. Atlantica har litt dårligere dekning, bla verdi på båten ved totalhavari samt at tabellen for aldersfradrag er mer agressivt satt. Prisen er lavere - men ikke det mest avgjørende beslutningsalternativet.

 

Spørsmålet som er mest relevant for oss er hvordan er Atlantica i en skadesituasjon. Er det noen som har positive eller negative erfaringer med selskapet?

Link to post

Jeg har valgt Atlantica pga. best pris, og fikk dokumentasjonen fra dem i går. Jeg leste gjennom det meste, og reagerte på at de trekker 15% fra utbetalingssummen hvis "enkelte" eventualiteter inntreffer ved skaden. Det virket på meg som om disse "enkelte" ville inntreffe ved de aller fleste skader der man trenger forsikringen.

 

Disse forsikringstekstene er så vanskelig formulert at jeg ikke greide å få oversikten når jeg leste i går. Jeg skal gå gjennom en gang til, for så å be Atlantica utrede noen tenkte scenarioer.

Link to post

Forskjellen mellom NB og Atlantica er flere. De jeg ser er

1 markedsverdi i stedet for avtalt verdi ved totalhavari

2 betydelig mer agressiv betingelser på aldersfradrag ved skade der brukte deler byttes med nye

3 15% fradrag i erstatningved visse tilfeller

 

Atlantica er billigere enn NB, spørsmålet er om de er bedre

Link to post

Har bestillt forsikring hos Atlantica selv til nye båten , inklusive "motorhavari" forsikring, men det var sannelig ikke lett å forstå vilkårene her...

Håper inderlig at noen her på forumet har erfaringer med Atlantica,dvs i Norge, og vil dele disse med oss andre :fishing:

 

Vet at Atlantica var i "hardt vær"-dvs dårlig presseoppslag ,i sverige for et par år siden, men har ikke hørt noe om den norske delen?

Redigert av powerpuff (see edit history)
Link to post

Såg på Atlantica til vår båt, men dårlige dekkningsklausuler (markedsverdi, fratrekk her og der) skremte så pass at jeg vurderte de ikke som seriøs nok. Valgte Pantaenius som var bare litt dyrere og har omfattende dekkning og et godt rykte.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
  • 5 uker senere...

Hei. Jeg driver å skaffer meg båtforsikring nå. Er disse NB, pantenius og atlantica kurrante på en skjærgårdsjepp også? eller noen andre?

 

Snakket med gjensidige nå. De skulle ha 5100 for kasko, og 300(???) for bare ansvar. Det var veldig forskjell. er det vanlig?

 

 

Norske sjø skal ha 2500 kroner for full kasko. Er de bra?

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 1 år senere...

fraråder alle til å IKKE bruke atlantica.forsikra min der å fikk motorhavari på den. å det er 2,5 mnd siden å dei har faen med ikke klart å finne feilen å ikke fått sendt ut en takst mann får å avklare om dei dekker den skaden.er jo sommer nå å er nå båten ska brukes.ringer å purrer på dei å får beskjed att eg bare må bare vente.utrulig dårlig service spør du meg.da er det bedre å betale litt meir i ett selskap som tar det meir seriøst.sier opp så fort saken er ferdig,aldri meir atlantica..

Link to post

Nå er det vel slik at de fleste selskapene har outsourchet taksmennene. Jeg tok opp dette da jeg tegnet forsikring på nye Escada og da sa de at jeg nå fritt kunne velge takstmannen selv, bare han var godkjent av "forsikringsnemda" eller noe slikt. Den takstmannen som jeg kjente fra Gjensidige, og hadde gode erfaringer med, kunne jeg altså fortsette bruke ved skader.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg er/var forsikret i Atlantica.

 

Kortform: forsikringsselskapet var ikke i stand til å finne en lokal takstmann, og jeg forholdt meg bare til den takstmannen forsikringsselskapet hadde utpekt. Forsikringsutbetalingen skjedde ganske raskt etter at man hadde kommer til enighet med takstmannen.

 

 

 

Båten ble tatt av stormen i Tromsø (jeg mistenker galvanisk korrosjon; det var brukt syrefast stål i bøya - jeg husker at den første kjettingen jeg kjøpte var av syrefast stål, men jeg lurer på om jeg ikke har "lappet på" med noe biltemakjetting i etterkant uten å tenke så mye på problemstillingen. Jeg så ingen tegn til korrosjon da jeg undersøkte bøya noen måneder før uhellet). Båten var forsikret for kjøpesummen.

 

Jeg var jo i Oslo da ulykken skjedde, og hadde begrenset handlingsrom (pga familiesituasjonen kunne jeg ikke hive meg på neste fly nordover). Forsikringsselskapet fikk tak i en takstmann, men han var jo til alt overmål ikke bosatt i Tromsø og var innom Tromsø bare annenhver onsdag eller noe slikt. Takstmannen nektet omtrent å snakke med meg over telefon, svarte ikke på epost, men insisterte på at jeg skulle møte ham personlig når det passet ham best, så situasjonen var jo litt fastlåst ... særlig siden båten lå slik til i fjæra at noe burde gjøres før takstmannen hadde anledning til å komme seg til Tromsø.

 

Men, jeg var vel relativt heldig - takstmannen spurte ikke så mye om kjettingen, takstmannen mente at de små skrammene båten hadde fått ville koste mer å utbedre enn hva forsikringssummen var satt til, og takstmannen mente at båten var verd mye mer enn hva den var forsikret for. Resultatet ble at naboen min fikk båten (i bergningslønn), mens jeg fikk full utbetaling på forsikringen - og siden jeg for tiden ikke har tid/lyst/anledning til å bekymre meg om en båt i Tromsø var jo dette helt greit for min del.

 

"Sjøassistanse" har alltid vært inkludert i forsikringen.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg var og er forsikret i Atlantica. Gikk på et skjær som ikke stod merket i sjøkart. (Rapporterte dette til sjøkartverket og skjæret er nå tatt inn i den siste revisjonen som skvalpeskjær selv om det ligger på ca.1m dybde ved lavvann).

 

Atlantica brukte en takstmann i området og reparasjonen ble utført ved autorisert verksted etter takstmannens anvisninger. Ingen problemer alt gikk på skinner.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

Sier kansje litt om selskapet da de reklamerer med medlemsskap i Sjøassistanse (iht hjemmesiden deres) det ble nedlagt for to år siden.

Gammel tråd, men siden den nå er løftet på nytt kan jeg si at jeg spurte Atlantica om Sjøassistanse når jeg fornyet forsikringen. Atlantica/Tryg overtok ansvaret for http://www.sjoassistanse.no/ i fjor, og medlemskap er inkludert for alle Atlantica-kunder. http://www.atlantica.no/Om-oss/Nyhetslista/sjoassistanse-gir-deg-arskest-mulig-hjelp-pa-sjoen/

Redigert av Kristina III (see edit history)
Link to post

Fordelen med Sjøassistanse er at man kan ta i mot hjelp fra hvem som helst - det kan være raskere og smidigere enn å vente på RS-skøyta. RS tilbyr heller ikke full dekning, befinner man seg for langt vekk fra nærmeste redningsskøyte må man betale.

 

Sjøassistanse er nå blitt en ren forsikring, dvs at man får en byrde med papirarbeid etter at man har fått assistanse. Antageligvis blir man nødt til å selv betale regningen for berging og deretter sende krav til forsikringsselskapet. Man får også en bekymring med at regningene kan bli høyere enn de maksimale utbetalingsgrensene på Sjøassistanse.

 

RS-medlemsskap er mer enn bare forsikring - man er med på spleiselaget med å holde i stand en god beredskapstjeneste (så får man håpe på at alt av korrupte hoder nå er røkt ut fra RS, ref bl.a. http://2001-10.prosa.no/artikkel.asp?ID=373).

 

Egentlig skulle jeg mene at Sjøassistanse er unødvendig. Det er en forsikring som dekker egne tabber - egentlig burde man stort sett kunne dekke opp for egne tabber selv, og har man først akutt behov for assistanse så har man også råd til å betale de maksimale satsene for tilbakebetaling fra egen lomme. Man risikerer å ende opp med et "moralsk dilemma" - skal man få andre til å gjøre de tingene man utmerket godt kunne ha gjort selv (f.eks. dykke ned med våtdrakt, dykkermaske og snorkel for å kappe tau rundt propellen) bare fordi forsikringen tilfeldigvis dekker det?

 

(man får tilsvarende moralske dilemma med RS - skal man vente på at de bemanner redningsskøyta, svir av massevis av liter med diesel og kommer seg ut bare fordi totalmedlemsskapet tilfeldigvis dekker det, eller skal man heller prøve å løse problemene selv, evt vha lokale ressurser slik som tilfeldig forbiseilende båter?)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg oppfatter nok Sjøassistanse litt annerledes enn tobixen...

Fordelen med Sjøassistanse er at man kan ta i mot hjelp fra hvem som helst - det kan være raskere og smidigere enn å vente på RS-skøyta. RS tilbyr heller ikke full dekning, befinner man seg for langt vekk fra nærmeste redningsskøyte må man betale.

Sjøassistanse er da ikke et alternativ til RS! Tvert i mot. Man kontakter Sjøassistanse via VHF. Er det trivielle ting kan de muligens skaffe hjelp fra andre enn RS slik at disse ikke belastes unødig. Men er det behov for RS vil selvsagt Sjøassistanse ta kontakt med dem.

 

Man får også en bekymring med at regningene kan bli høyere enn de maksimale utbetalingsgrensene på Sjøassistanse.

Du snur det jo helt på hodet. Enten trenger du ikke hjelp fra noen, fikser alt selv og betaler ingenting. Eller så ringer du noen som kan hjelpe, bruker forsikringen, og får med Sjøassistanse en reduksjon av den eksterne kostnaden fra 2.000 til 7.500 per situasjon. Det er jo kun en reduksjon av kostnader du ellers ville ha betalt! Sjøassistanse har ingen egenandel eller kostnader ut over medlemskapet.

 

Så hele poenget er at Sjøassistanse er en flott tilleggsavtale til et RS-medlemskap og en god båtforsikring. Den reduserer kostnader til eksterne egenandeler, og i tillegg avlaster de RS slik at sistnevnte kan fokusere på viktigere oppdrag.

 

Om du aldri har et uhell, aldri bruker forsikringen, og aldri har behov for assistanse er jeg selvsagt enig med deg i at Sjøassistanse på linje med RS er helt unødvendig..:)

Link to post

Jeg oppfatter nok Sjøassistanse litt annerledes enn tobixen...

... Sjøassistanse anno 2013 er noe helt annet enn Sjøassistanse anno 2011! I dag er tjenesten et rent forsikringstilbud, og ikke noe annet.

 

Sjøassistanse er da ikke et alternativ til RS! Tvert i mot.

Jeg har selv både Sjøassistanse og RS-medlemsskap - men dersom man ser bort i fra dimensjonen "støtte solidarisk opp om redningstjenesten", så er det ganske stor overlapp. Dersom man trenger hjelp og RS kan tilby hjelp til lavere pris enn maskimal utbetalingssats fra Sjøassistanse, så er medlemsskap i RS redundant, det gir ikke noe merverdi. Sett ut fra ren egeninteresse bør man droppe RS-medlemsskap og bare være med i Sjøassistanse.

 

Man kontakter Sjøassistanse via VHF. Er det trivielle ting kan de muligens skaffe hjelp fra andre enn RS slik at disse ikke belastes unødig.

Nei, man kontakter Telenor Maritim Radio over VHF (eller tlf 120), og Telenor Maritim Radio sørger for assistanse. Dersom man forteller at man er RS-medlem men ikke sjøassistansemedlem vil de antageligvis sende redningsskøyta. Forteller man at man har sjøassistanse vil de antageligvis sende det som er nærmest. Dersom man har behov for akutt hjelp vil de kringkaste dette på kanal 16, og alle som har anledning til å hjelpe til er da pliktig til å komme til unnsetning.

 

Men er det behov for RS vil selvsagt Sjøassistanse ta kontakt med dem.

Er det behov for RS vil Telenor Maritim Radio ta kontakt med RS.

 

Dersom man har tegnet seg opp på Sjøassistanse men ikke RS-medlemsskap, vil Sjøassistanse ta regningen opp til maksimal utbetalingssats.

 

Om du aldri har et uhell, aldri bruker forsikringen, og aldri har behov for assistanse er jeg selvsagt enig med deg i at Sjøassistanse på linje med RS er helt unødvendig..:)

Sjøassistanse er et kommersielt forsikringstilbud, og forsikringsselskapet tror selvfølgelig at de kan tjene penger på det. Dermed er det gitt at den gjennomsnittlige forsikringsutbetalingen er lavere enn den gjennomsnittlige forsikringspremien. Er man gjennomsnitts eller over gjennomsnitts dyktig og forsiktig, så er medlemsskapet økonomisk ugunstig.

 

Som tredjegenerasjons landkrabbe har jeg hatt ganske så mye av uhell og tabber - lærekurven har vært bratt. Som regel har jeg ordnet opp uten å involvere RS eller forsikringsselskap, men jeg har hatt ganske mye hjelp fra RS. Sjøassistanse har jeg så langt ikke brukt. Sjøassistanse er så vidt jeg har skjønt inkludert i forsikringen fra Atlantica, mens jeg føler meg moralsk forpliktet til å opprettholde RS-medlemsskapet inntil jeg føler at jeg har betalt for den hjelpen jeg har fått der.

 

Jeg tror at nordmenn flest - enten det er på veien eller sjøen - er ganske makelig anlagt og er ganske snar med å ringe etter assistanse i situasjoner hvor man egentlig utmerket kunne ha greid seg uten assistanse, særlig dersom man faktisk har kjøpt forsikring. Dersom man har gått på grunn og ikke tar inn vann, eller dersom man har fått tau i propellen eller surret rundt ror og kjøl, så er dette som regel problemer man godt kan løse på egenhånd - likeså om man har fått motorstopp eller har gått tom for diesel i en seilbåt, eller dersom storseilet har revnet. I retroperspektiv, ingen av de situasjonene hvor jeg har fått assistanse fra RS har vært så vriene at jeg ikke kunne ha løst opp i dem selv - men jeg er nok blitt litt flinkere på slik problemløsing nå sammenlignet med da jeg var helt fersk :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...