Jump to content

Hvor store trimflaps bør man ha på en Summer family 27


Family 27

Recommended Posts

Hei på dere!

Sesongen nermer seg!

Lurer på om jeg skal prøve å sette på litt større trimflaps bakpå summer familien i år for å prøve å få den litt mindre baktung og kansje litt mere fart. Er det noen som har erfaring med dette? Er det dumt å ha for store? Håper på mange gode innspill.

Går ned i båten nå for å måle de jeg har fra før!

 

Mvh

J.K.

Redigert av Nidelv lykke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det føles ikke som det skjer særlig mye når jeg justere på de. De har stått stort sett helt i bunn hele sesongen og da står de ca 20 grader nedover i forhold til kjølen.

Ang. Farten har jeg en 120 hk Perkins, og båten gjør 13,5 knop. Har hørt at den ikke begynner å ri før 16-17 så hadde håpt på et par knop ekstra. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Med 120 hk kommer du ikke inn i kritisk fartsområde ( slik de med 160-170 hk gjør )Hadde prøvd å gå opp et par hakk i flapstørrelse.

Hadde kanskje prøvd å kontakte nor-dan på Evje, de har vel noen tips. En avart av dette skroget brukes fortsatt som 32" Speedsjark.

Link to post
Share on other sites

Eg monterte større flaps under de gamle små på min summer i fjord. De gamle mine stod alltid fullt ned. Men båten stod bra til værs.

Det var fantastisk virkning. Nå kan eg legge båten "beint" slik at eg ser bedre, og båten ser bedre ut. Liten/ingen endring i fart. Litt meir sjøsprut inn på dekk, så i litt sjå tilter eg baugen opp igjenn.

Eg fikk lokalt verksted til å klippe ut en plate å knekke den opp på sidene og bak. Husker ikkje mål. Skal sjå om eg klarer måle det i sjøen i morgen. Gamle flapsmotor er plenty sterk virker det som.

Ang å "ri på kjølen" så er det samma vaset alle seier kvar gong ein snakker om fart på summer family. Båten er perfekt også i 16 knop, så det gjer ingenting om den kan klare det. Vår har 127hk, og når vi er ferielasten så mister vi 3-4 knop. Hadde vert greit å kunne gitt litt på igjenn då. Så at 160hk passer denne båten bedre er ingen tvil om.

Bilen min blir ufattelig vinglete når eg kommer over 150 foresten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kansje på tide å ta kjerra på verksted da for en real tune up av understell

 

Flaps på en halvplaer er ideelt sett så brede som hekken tillater det og gjerne så lange som de har. På en helplaner derimot kan så store flaps gi svært uheldige egenskaper da svært små justeringer gir alt for store utslag.

 

Dog vil ikkje minst mulig vinkel nødvendigvis gi mere fart. Vet fleire båter av halvplaner typen som begynner miste fart igjen om man er for ivrig med flapsa.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde relativt store flaps på min, med 150 hk. Riktig bruk av flapsen gav ganske nøyaktig en knop. Flapsene mine var så store at jeg ikke kunne hia maks utslag, da gikk det saktere igjen. Men jeg husker ikke hvor store de var...

 

Enig i at 16 knop er en fin fart for det skroget, i alle fall med den tunge 700 kilos motoren jeg hadde oppi. Skulle gjerne hatt ca 200 hk som jeg ser et lite fåtall av båtene har, da hadde 16 knop vært marsjfarten. Lå veldig fint i vannet i den farten.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill.

Da prøver jeg å få tak i noen som er litt større. Noen som vet hvor man kan kjøpe løse flaps, uten sylindere, hydraulikk pumpe osv?

De jeg har nå er 12"x18" . Har lyst til å prøve 12"x24" eller 12"x30", men de siste er kansje litt drøye å hive på de gamle sylinderene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...