Freddy Mikkelsen Startet 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2012 hei. jeg har en bayliner med en mercruiser som det står 300 bhp på, men er usikker på om den yter så mye. jeg må kjøre flabsene ned for å få den til å plane. Er det normalt? Fint om noen kan si noe om dette. hilsen freddy Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2012 èn enslig smallblock i den digre båten. Ja flaps blir da et må ha! Desse har vanligvis 2 bensimotorer, (iallefall over dammen) elr ombygd til èn solid diesel i nyere tid. spesielt her på berget Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 (redigert) Bør nok opp i minst 350 hk på denne. Anbefaler da Cummins Mercruicer V8- tdi , tror du får fint plass til denne. Moderne lett motor med utrolig moment(700mn ved 1900 ondr !) på lavt turtall, og lavt forbruk. Se link:Motor Redigert 13.April.2012 av ole-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Yanmars nye V8 diesel 8LV 320/370 hk er overlegen CMD's V8 TDI i en såpass stor båt. og prisen er ca den samme. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ole-m Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 ok det er mulig, finnes det noen uavhengige tester av disse opp mot hverandre ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 (redigert) Motor Boaths Monthly har i dette års februar nummer testet tre Aquador 28 HT med henholdsvis VP D6-370, Cummins 350 og Yanmar 8LV med 350 hk. Sorry, men Volvo gik af med prisen...selv om det var snævert. Redigert 15.April.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 (redigert) Det er vel samme testen som Båtmagasinet hadde tidligere i vinter. Den er nok utført i Finland for Aquador: http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/2012/aquador_28_ht_motortest_2012_flipper_marin_stockholm.pdf Etter som jeg kunne se gikk Yanmar av med seieren, om man også tar norsk pris og vekt med i betraktning. Og det bør man vel ? Spesiellt om man snakker dobbelinstallasjon blir Yanmar mye billigere og lettere. D6 er egentlig en størrelsesklasse over Yanmar og Cummins, siden den fås som 400 hk med drev og 435 hk med gir. Cummins (VW/Audi) V8 ble litt akterutseilt, det er jo en mindre og lettere motor. Men har sikkert sine fordeler i mindre båter. Redigert 15.April.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ole-m Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Da ville jeg nok valgt Yannmar i fremfor Volvo, det sies jo at D serien har masse problemer. Men jeg mente å ha lest en test for en stund siden der de langtidstestet en V6 VW marine, og de var overbegeistret. De hadde aldri testet en motor i en hel sesong uten en eneste feil noen gang. Og dette teller jo mye at de er driftsikre. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 D-serien hadde noen problemer, men de er vel stort sett borte nå ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ole-m Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 synd at alle disse motorene er så overpriset i Norge, bl.a. pga den "morsomme" hk-avgiften. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MajorAndy Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Ifølge testen i MBM er Volvo den hurtigste, mest stille og mest brændstoføkonomiske af de tre. Fx går den 0-30 knob på 15 sek mod 20 sek for Yanmaren. Så på alle målbare parametre er Volvo den bedste. Pris er dog ikke med som element i denne test og det er som bekendt også ret vigtigt... Hvad vejer båden? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 (redigert) Yanmar 8LV er mest støysvak av alle på tomgang, har lavest tomgangsturtall med 550 rpm, er 235 kg lettere og hele kr 94.000 billigere enn D6 OG faktisk billigere enn CMD TDI V8 også. Kun Yanmar med pris på kr 480.000 som ikke bikker over en halv million Yanmars ZT370 hydrauliske drev får også skryt med silkemyke girskift. Konklusjonen slik som jeg ser det er at totalseieren går til Yanmar pga. mye lavere pris og vekt enn VP. Iallefall for applikasjoner der vekt og pris betyr litt, ikke minst i dobbeltinnstallasjoner. Båtmagasinets konklusjon er at D6 vinner pga. lavt støynivå, bedre dreiemoment og litt lavere forbruk ved enkelte turtall. Ingen tvil om at D6 er en imponerende bly/gullklump, men den koster jo deretter. Og tatt i betraktning det variable ryktet til D6 her til lands de senere årene så er Yanmar/Toyota iallefall ikke et dårligere valg. VW/Audis V8 faller litt igjennom pga. høyt turtall/støy samt noe lavere ytelse. Selv om den er 40 kg lettere og bruker mindre diesel enn Yanmar så blir det ikke bra nok i denne testen. Men for lettere båter med god støyisolasjon er det nok et godt motorvalg, iallefall etterhvert når den kommer med Smartcraft DTS elektronisk styring. Forbruk i liter/nm ved marsjfart: CMD: 3500 rpm 28,9 knop 1,70 l/nm (2,06 l/nm v. max 36,7 knop v. 4330 rpm) VP: 3000 rpm 30,6 knop 1,67 l/nm (2,04 l/nm v. max 38,1 knop v. 3600 rpm) Yanmar: 3000 rpm 26,3 knop 1,70 l/nm (1,89 l/nm v. max 37,6 knop v. 3840 rpm) Yanmar: 3500 rpm 33,4 knop 1,86 l/nm Hvilket tilsier at Yanmar i 30 knop bruker ca 1,78 l/nm. Så det er relativt små forskjeller i forbruket. Yanmar bruker faktisk minst av alle i toppfart. VP bruker desidert mest av alle ved 1500 rpm (fart rundt 7,3-8 knop) med 1,74 l/nm mot 1,11 og 1,45 for hhv. CMD og Yanmar. Redigert 15.April.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ole-m Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 (redigert) Uansett hvilke man velger her, får man: top of art motorer. Og Uansett hvem av de tre som velges blir man nok fornøyd. Men dyyyyyyyyyyyyyrt er det uansett. Spes med den særnorske hk avgifta. Blir litt feil for meg, ettersom dette er jo lov å kjøre på avgiftsfri diesel, og sjøen er fri for alle, burde det ikke vært hk avgift på lik linje som en industrimotor. Redigert 15.April.2012 av ole-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.April.2012 Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 (redigert) Staten skal jo ha sitt. Det ble jo ikke noe regjeringsskifte i 2009 takket være Sponheim. Men ingen vet jo om noe ville ha skjedd med hk-avgiften på kort sikt selv om det vel var inkludert i planen til de blå. Men ny sjanse til neste år Men for meg spiller det mindre rolle, har en gammal motor å reparere på. Noen ny blir det ikke før lottoen tikker inn uansett Redigert 15.April.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.