Jump to content

eberspacher d2 - brukt som defroster


is_620

Recommended Posts

Det nærmer seg - båtmesse - sjøsetting osv.

Funderer på å kjøpe meg eberspacher d2 varmeapparat.- (har liten båt)

Bruker båten i allslags vær (spesielt fint når det regner - da er alle gærningene hjemme)

90% av bruken vil være som defroster for å holde vinduene dugg frie.

Hvis det er noen erfaringer , gode tips og ting å huske på, så kunne det være fint å få

litt input - før jeg legger ut 10 lapper ( + ) og starter jobben med å montere.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en Eberspacher D1L i en Infra 727 (24 fot), og den funker veldig bra egentlig.

Men for å holde vinduene duggfrie ville jeg vurdert å legge en slange fram til vinduene hvis mulig, og koblet på et rør med sprededyse under hvert vindu.

I båten min blir det litt dugg på vinduene, men jeg får se om jeg legger opp slange, er ikke så ofte jeg er ute i regnvær.

 

Men det er en knallfin sak å ha i skuta :thumbsup: Bare pass på at innsugs-slangen til forbrenningslufta og eksos-slangen er like lange,

og ikke over 1 meter lang.... Spør meg hvordan jeg vet det... :blush:

 

Håper det hjalp litt.

Mvh Ørjan

Link to post
Share on other sites

t ? på min eber 1dlc så er eksos slangen vertfall 1 meter lenger en forbrennings slangen.

Ikke unaturlig det.

 

Hei.

Jeg har en Eberspacher D1L

Bare pass på at innsugs-slangen til forbrenningslufta og eksos-slangen er like lange,

og ikke over 1 meter lang.... Spør meg hvordan jeg vet det...

Håper det hjalp litt.

Mvh Ørjan

 

Det står i manualen at lengden kan være min 0,2 m og max 2m Ø 20mm inn Ø 24mm ut

Og Ø 60mm inn /ut luftslanger 1m +1m

http://www.termomari...vedlikehold.pdf

 

Er det nødvendig å bruke så mye peng på en defroster? Får jo en like god til 2 lapper

Hvor?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har påhenger.

Lagde innlegget for å få med meg ev finere detaljer fra folk

som har gjort seg egne praktiske erfaringer.

Ønsker for alt i verden ikke å være blærete eller frekk, men har hatt båt siden 1979,

har jobbet som håndtverker, har alt av verktøy, har lest båtblader , surfet på internett

og vært på alle båtutstillinger. osv.

Så tilgi et lite hjertesukk om ikke å spore av med selvfølgeligheter i svarene.

Beklager nok en gang - er sikkert ikke noe bedre selv - men måtte bare få det ut.

Link to post
Share on other sites

Har nylig montert D2 i min Askeladden P66 pilothouse. Det følger med veldig grei monteringsanvisning så det meste står der.

Her er en link i tilfelle du ikke har funnet den ennå: http://www.eberspacher.com/downloads/technical-documents/marine_installation_22278.pdf

 

Alt av kontakter følger med, men de må crimpes på. Lurt å skaffe seg en god tang til dette.

Jeg kjøpte denne på Svedol: http://handla.swedol.se/images/large/EL-2940.jpg

EL-2940 er artikkelnr på Svedol.

 

Også er det lurt å trekke alle kabler frem til riktig sted før man crimper på kontakter.

 

Jeg har et permanent åpent uttakt nær gulvet ved førerplass og en regulerbar dyse under frontruten. Pga litt langt luftrør opp til frontruten blir det litt for lite luft der, dette gjør at ruten ikke blir doggfri før det har gått 10-15 min etter oppstart. Vurderer derfor å lage en mulighet for å stenge uttaket ved gulvet.

 

Jeg brukte en 12l bensintank fra biltema til diesel, det fungerte helt fint.

 

Når man starter varmeren tar det nokså lang tid før noe skjer, drivstoffpumpen går ikke med det samme. Trodde derfor at jeg hadde koblet noe feil. Men etter flere minutter begynte pumpen å gå, og det tok et par forsøk før diesel var pumpet helt frem til varmeren. Kan være greit å vite før føste gangs oppstart.

 

Er ellers veldig fornøyd med varmeren, det blir godt og varmt i båten og rutene er helt doggfrie etter at det er blitt varmt.

 

Jeg kjøpte monterinssett for båt i tillegg. Må ha det for å få eksos og skroggjennomføring til denne.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Hehe, jeg vet det fordi jeg gikk for den tradisjonelle "prøvogfeil" metoden :smash:

 

Da jeg monterte min i båten (kjøpt brukt på finn.no) så fulgte jeg bare den åpenbare oppskriften; ingen bruksanvisning først!

Man er da praktisk anlagt...

Velvel, innsugs-slangen var vel ca 20-30 cm og eksosen rundt 1,5 meter. Den bare poffa og smalt og var

spesiellt vrang og uvillig.

Etter mange forsøk med tilhørende banning og trusler om å bruke den som moring, noe den ignorerte, fant jeg bruksanvisning

på nettet. Og der sto det bl.a at eksos og innsugs-slange skulle være tilnærmet like lange og ikke lenger enn 1 meter.

 

Etter diverse justeringer, var spenningen stor og den malte som en kattunge! Jesss! Etter det har den funka eksemplarisk.

 

Men jeg kan jo ha lest feil, misforstått eller liknende. Åjada, jeg har tatt skammelig feil før også :giggle:

 

Margarus: det var merkelig, fikk inntrykk av at det var viktig med samme lengde, men det er jo klart at hvis din fungerer slik,

så har ikke det så mye å si :thumbsup: Denne var i tillegg noe tilårskommen, så det kan jo ha forandret seg på nyere utgaver.

 

Mvh Ørjan.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...