Jump to content

Erfaringer med parafin varmer (pod)


Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe en ekstra varmeovn til å ha på akterdekk når vi er ute på tur i den kalde årstiden (nesten hele året ifølge kona....), jeg synes at denne: Lampeolje varmer ser grei ut både med tanke på både pris, effekt og størrelse, i tillegg kan den jo også brukes til koketopp...

 

Er det noen som har erfaringer med denne eller tilsvarende, kom gjerne og med anbefalinger til alternativer..

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Har hatt denne i ett par år. Enkel i bruk, varmer godt og står forholdsvis stødig( når den ikke brukes, under fart ), men "varmespiralen" og gitteret over må renses av og til (veldig enkelt med en tannbørste) ellers så begynner den å sote og flamme opp.

Veken skal visst også vaskes etter ca 20 timer, men det har ikke jeg gjort.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har veldig god erfaring med den på bildet

 

pod_8.jpg

 

Ja jeg tviler ikke på effekt/kvalitet, men her er vel og en VESENTLIG forskjell i pris ?, er det så mye trøbbel med andre billigere varianter ,at det er formålstjenlig og gå for det dyreste alternativet ?

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Vi har også en POD 8. De ekstra kronene tror jeg det er verdt. Får ikke veltet på den store platen. Bruker den inne for å få opp varmen når vi kommer ned i båten, deretter ute under kalesjen etterpå.

 

Nå i helgen gikk det an å være der i tskjorte.

 

Vi har ikke gjort noe vedlikehold på 3 år. Går visst an å skifte veke, men har ikke kommet dit ennå.

 

Gassvarmere avgir fuktighet, da dugger det igjen alt som er.

 

POD 8 er vår beste investering etter at vi kjøpte bakdørbåt.

 

Pass bare på at den ikke brenner for høyt, den kan sotlegge lege skuta på noen øyeblikk.

Link to post
Share on other sites

Har veldig god erfaring med den på bildet, Pod 8. Ingen sot, lydløs og varmer godt, strøm bruker den heller ikke.

 

Låner denne tråden litt....

Min POD 8 vil ikke lenger brenne med ren blå flamme. Jeg har kuttet ned veken både med det medfølgende verktøyet(som ikke fungerer noe videre synes jeg) og også skåret den med stanleykniv. Veken er også byttet for ikke lenge siden og parafinen(vanlig parafin) er fra samme leverandør som tidligere. Noen som har peiling på hva som kan være problemet?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 3 slike du sikter til ifm et motorprosjekt jeg gjorde i vinter. Trengte ekstra varme i garasjen så hvis du er interessert i å kjøpe noen slike selger jeg de for 250 per stk. kjøpt nye på seatronic i desember, kun brukt en tank eller to og varmer godt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kammerat som har en slik POD ovn i båten. Den varmer knallgodt, bruker som tidligere nevnt ikke strøm, men gir parafin lukt i båten....., noe jeg kjenner straks jeg kommer ombord til han. Han kjører den på lampeparafin.. Eber D4 er luktfri..... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei kaptein_kaos

Skal bli artig å få høre hvordan denne virker, trodde ikke en kunne få slike ovner så store i kw.

 

Ellers så har jeg og har hatt begge ovnene det refereres til i begynnelsen av tråden,og disse ovnene virker helt topp. Men ja, det er en liten eim av lukt når de brenner, selv på renset parafin.

 

Men kan anbefales.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Den varmer knallgodt, bruker som tidligere nevnt ikke strøm, men gir parafin lukt i båten....., noe jeg kjenner straks jeg kommer ombord til han. Han kjører den på lampeparafin.. Eber D4 er luktfri..... :giggle:

 

Min Eber D5 er og luktfri, men siden vi bruker båten hele året så har vi kommet frem til at det kan være greit med litt varme som IKKE bruker strøm, som kan brukes som supplement ved behov, kommer til å brenne den på Jet A-1, denne er vel så renset som parafin kan bli så får vi se hvordan det blir med lukt etc. :giggle:

 

Kaptein_ Kaos

 

Edit: Glemte fniseansikt.....

Redigert av Kaptein_Kaos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, i mine dager som helliguard offshore, var Jet-A1, parafin tilsatt frostvæske pga ising på fuel pga høyden. Men det er noen år siden....

Ikke misforstå, de varmer fantastisk, men setter lukt i båten din. Særlig vist den kommer " innom hus " sengetøy osv. ute under kalesje blir kanskje bedre..

Vi bruker også båten hele året, mye uthavner. Større batt. bank. eller en liten gen. fikser strøm problemet..

Link to post
Share on other sites

Vel, i mine dager som helliguard offshore, var Jet-A1, parafin tilsatt frostvæske pga ising på fuel pga høyden. Men det er noen år siden....

 

Vel i min tid offshore (fra 1997->) så har ikke jeg eller noen av heliguardene der hvor jeg er hørt at det har blitt tilsatt noe frostvæske til fuel, men her er det jeg kan lese på shell.no sine sider om dette..: "Fuel system icing inhibitors reduce the freezing point of any water that may be in the fuel system and prevent the formation of ice crystals that could restrict fuel flow. They are mandatory in military Jet but are not used in civil aircraft that have fuel heaters. They may be added to either Jet or Avgas during the fuelling of small aircraft."

 

Slik jeg tolker det som står her ser det ut til at det finnes en inhibitor som kan tilsettes ved refueling om det er ønskelig, derimot så er det standard med tilsetningen i fuel til forsvaret.

 

Jeg vet heller ikke om dette skulle ha noen innvirkning på flammepunkt eller forbrenningsegenskaper..

 

Men takk for tipset, det er jo mulig at det ikke er bra og bruke det til lamper/varmere etc.

 

Kaptein_Kaos

Redigert av Kaptein_Kaos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...