Jump to content

Yamaha 9,9 89 modell, Får ikke motoren i nøytral /revers


Tarjei

Recommended Posts

Hei, har en yamaha 9,9 (89) modell som jeg nylig har fikset undervannshuset, når jeg monterte dette sammen igjen med resten av motoren så gikk den rett inn i forover gir, jeg prøvde og få den i nøytral, men er ikke mulighet for og få rikket denheadbang.gif, hva kan feilen være ?

yamaha_99_89_modell.jpgMotoren ser slik ut,, Bildet er hentet fra en annen plass på baatplassen

Redigert av Tarjei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Passet du på at girveksleren på motoren stod i fri og at staget som står på undervannshuset stod i fri når du monterte dette sammen? om ikke de stå likt plassert vil det ikke fungere som det skal. Skru ned undervannshuset igjen, sett motoren i det giret du føler gjør det enklest å få skrudd girstaga sammen igjen i, og sett undervannshuset i samme gir.

 

Er ikke så god på å forklare, men håper det var forståelig :) Prøv det først hvertfall.

 

PS: Motoren på bildet er til salgs, henv inboks ;)

Link to post
Share on other sites

Når jeg skrudde av undervannshuset, så var det bare akslingen som fulgte med ut, det staget til giret ble hengende igjen på selve motoren, så kan det være at undervannshuset har gått i gir ? i allefall får jeg ikke rikket girveksleren nå :\

 

Jeg skal ned og teste og se om jeg får dette til, er sikkert bare en bagatell

 

 

Ja dette var meget forståelig :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke delte girstangen før du demonterte, har du røsket ut girstangen fra undervannshuset. Da har du kanskje samtidig ødelagt tettingen. Du bør demontere hele huset igjen, og montere den ene halvdelen av girstangen skikkelig nedi huset. Nederst står det en skrå dings som må stå rett vei også. Gummitetting skal såvidt jeg husker festes med en skrue....

Link to post
Share on other sites

Og den skrå siden nederst på staget peker bakover ?

 

Hvis du forsatt ikke får staget ned, legg huset på høykant med propellaksling ned og dunk på huset med en trestokk eller noe. Det går en liten tapp inn i bakenden på propellakslingen som den skrå siden skyver mot. Hvis denne tappen har glidd ut av hullet sitt får du ikke girstangen nedi...

Link to post
Share on other sites

Heisann dere ! :) i dag fikk jeg det endelig til ! jeg fulgte bare rådet til Skrotnisse med og legge den ned propelakslingen ned mot gulvet og gi den et dunk bak. da gikk den med en gang i hakk og glei rett inn på plass uten problem, ! :)

 

Takk for hjelpen alle sammen ! thumbsup.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...