Jump to content

Enkelt strømanlegg fra land, kan man gjøre det?


SIR DAY

Recommended Posts

Kjøpt en fin gammel mahogny seilbåt med lite teknikk ombord. Noe fast landstrømanlegg eksisterer ikke.

 

Jeg lurer på om jeg bare kan strekke ei jorda kabel fra land og ombord? Skal brukes kun til lading av batterier på diverse duppeditter, og kanskje ei lita kokeplate, kanskje en liten vifteoft på fuktige dager. Alt utstyr er jo dobbelisolert, og det skal ikke lades batteri som har forbindelse til båtens startmotorer, bare ett forbruksbatteri (ca 100 A) som jeg atskiller fra startbatteri på begge poler når jeg ikke kjører motor.

 

Har lært av mange nok 'karameller' at man ikke skal leke med strøm. :giggle::headbang:

Jeg ser ingen risiko i dette så lenge jeg holder alt tørt og vekke fra båtens anlegg.

 

-"Jeg" ser ingen fare her, ser dere?

 

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Mange som har det akkurat på denne måten.Det er jo ikke verre enn at om du skal gjøre en jobb på båten og trenger strøm til drill/sag/pussemaskin m.m. Med ta de forholdsdregler du nevner. Hold det tørt og ikke i sjøkontakt. Alle gjestehavner og båthavner har overspenningsvern og sikringer, så enig med deg i at det er liten risiko. Hvis du kan leve med risikoen for å snuble i installasjonene dine da.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...