Jump to content

Vinkel på spiler i fullspila storsegl?

Ask

Recommended Posts

Hei

Spilene i vårt gamle storsegl er omlag vassrette/ parallelt med vassflata.

Sist veke kom vårt nye storseg. Seglmakaren har senka festepunkta for Spilene i masteliket.

Somme av dei med så mykje som 120 cm. Det fører til at spilene peikar på skått oppover, sett frå masta og akterover.

Båten er ein FP Athena 38.

Dette fører til mindre areal, all den tid spilene er like lange.

Spørsmålet er om dette fører til dårlegare profil på seglet?

Eg er takksam for svar.

Mvh.

Ask

Ikke vet jeg hva som er tanken bak, hvis det er noen, tror knappest jeg har sett en slik løsning. Rullestor kan ha stående spiler riktig nok. Ring og spør om det er vanlig med vinklede spiler, hvis svaret blir ja vet enten ikke seilmakeren hva han driver med, eller han satser på at du ikke gjør det. Kanskje det var manko på duk og han ikke ville bli forsinka? Ikke alle leverandører som klarer å tenke helt «logisk» når slikt skjer.

Når det gjelder konsekvensen du nevner, arealet, så betyr det vel rett og slett at seilet er å anse som feilvare fordi det er for lite i forhold til det du har bestillt. Jeg lurer jo også på hvordan det blir å pakke dette seilet i lazybag f.eks.?

Profilen er først og fremst avhengig av hvordan seilet er sydd, og det også kanskje sette spørsmålstegn ved i et sånt tilfelle. Det er ikke sikkert spilevinklingen i seg selv trenger ha store konsekvenser, men i utgangspunktet tenker man seg vel at spiler som ligger paralellt med vinden er det ideelle. Jeg ville aldri ha godtatt det hvis det ikke av en eller annen grunn var avtalt på forhånd.

Denne saken er vel et godt eksempel på at det kanskje ikke så dumt å holde seg til en leverandør i nabolaget?

Tja. Til no så har seglmakaren vore ryddige. P.t. er det ikkje nokon konflikt, men det kan sjølvsagt ikkje utelukkast at det kan blir det.

Eg har vore heilt klar på at dersom det er feil som skuldast meg så er det mitt ansvar.

Elles så kan eg nemna at båten ikkje har rullestorsegl.

Ask

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...