Jump to content

Hvor på fleksibel vanntank plasseres avtappings stussen ?


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg holder på å installere en ekstra 100 liter fleksibel trekantet vanntank i frampiggen i seilbåten. Denne har med løse stusser for vann inn og vann ut som jeg selv kan plassere på tanken der jeg vil ha dem.

 

Først tenkte jeg å plassere avtappings stussen (altså den jeg henter vann til pumpa med) helt i bunn i bakkant (laveste punkt), men så ble jeg i tvil.

 

For det første vil det med full vanntank hvile ett trykk på 100 Kg der, og i sjøgang etc kan det kanskje bli en belastning/svakt punkt ?

 

For det andre : Tanken er fleksibel, mao trekker seg sammen når den tømmes, og avtappings stussen har en ca 5 Cm lang stuss inn i tanken. Plasserer jeg den på toppen av tanken, vil den vel følge med nedover når tanken tømmes, til den når bunn, mens hvis jeg har den i bunn vil den jo stikke opp fra bunn, og ikke få med seg siste rest når det minker på vannstanden ?

 

Er det noen med erfaring på hvor dette bør plasseres ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tryket i stussen er ikke 100kg. Regner med tanken er på hundre liter, deg gir en totalvekt på tanken på 100kg.

 

10meter vannsøyle gir et trykk på 1 bar.Hvis man vil oppnå et falltrykk på 100 kg trenger man ca 1000 meter vannsøyle.

 

Så du kan trykt sette stussen i bunnen, bare se opp for mekanisk slitasje.

Link to post
Share on other sites

Greit nok at det sikkert går greit i bunn, men hva er mest vanlig/optimalt?

 

Rent praktisk er det enklest å gjøre dette fra topp i forhold til hvor slangen skal gå videre, så jeg lurer egentlig på om ikke det egentlig er både enklere, bedre, og slik det egentlig er laget for å være?

 

Er det noen som har erfaring, eller evt en fleksibel tank med ferdigmonterte stusser og kan se hvor disse er montert fra fabrikk ?

 

Trykket ut av tanken er det uansett pumpen som skal lage, så det er jeg ikke så bekymret for, selv om slangen må over en heverthøyde på sin vei frem til pumpen da...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg stusset også over dette fenomenet, men valgte å følge konstruksjonen og dette fungerte fint på to 120 liters (samme som ditt bilde). Og jeg la tanken slik at stussen/tilkoblingen ble liggende oppå. Pumpen din suger ut vannet slik at tanken trekker seg sammen og har hele tiden stussen (5 cm) i vann. Når du fyller denne så åpne opp for at lufting kan gå via uttaket mot pumpen/kranen. En T-kobling med luftekrane foran pumpen er enklest løsning.

 

Bare husk på å feste tanken skikkelig i et fundament.

 

Når vi først er inne på disse tankene er min erfaring at en ikke behøver noe annet i båten. Enkelt å ta ut av båten for rengjøring og kontroll, enn fastmonterte tanker. Og de kan plasseres på de mest forunderlige steder i en båt så lenge en beskytter de mot bevegelse og slitasje :thumbsup:

 

Skader ikke å legge tanken slik at uttaket forblir i vann hele tiden. Dette gjøres ved å heve festepunktene litt oppover slik at bunnen under tappingen blir det laveste punktet. Da får du ut 99% av innholdet.

 

Får en tak i en nivåmåler kan denne plasseres slik at målerarmen hviler oppå tanken og en har litt kontroll på vannforbruket.

 

For å beskytte tanken mot slitasje brukte jeg "liggeunderlag" - slike en bruker til camping. Isopor egner seg også.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

den store stussen du ser er nok vann inn på tanken, ved siden av er det en liten stuss som nok er luftingen. På de "tegnede" vannposene du har klippet inn så ser det ut som at ut-stussen er nederst på posen, ihvertfall i nedre del.

Jeg mener å ha lest at man skal montere ut-stussen nedert/ underkant på posen men kan ikke huske hvilken leverandør det var som skrev det.

Utifra hvor du skal plassere posen, går jeg ut ifra at du har en trekantet pose? Videre er det vel ikke noe i veien for å lage en "falsk bunnplate som posen ligger ned mot og at ut-stussen gå gjennom et hull i den underliggende platen.

Vestus har også slike poser.

vetus vannposer.

 

Jeg går ut ifra at den røde lappen på vetusposene er en forsterkning hvor man plasserer inn-stussen og at det er en tilsvarende forsterkning på undersiden.. Men igjen, jeg har ingen erfaring med disse posene, annet enn at jeg har vurdert det som septikktank dersom det blir båtkjøp uten tank.

 

Fint om du tar bilder og forklarer hvordan du gjør ting.

Link to post
Share on other sites

For å unngå misforståelser så er koblingen på bilde (blå tank og svart kobling) hvor den store er til påfyll og den lille kombinert vannuttak og lufting. Trenger ikke noe ekstra kobling på disse tankene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Og det viktigste med dette systemet er at det må være absolutt luft og vanntett slik at pumpen pumper vann og ikke luft.

 

Skulle det vise seg at du ikke får vann ut av tanken så vil det nok gå an å legge litt vekt oppå eller rundt uttaket. I en seilbåt vil vi få noe krenkning og da kan dette skje vist tanken er montert slik at uttaket ender utenfor vann. Jeg har ikke hadd behov for dette, men har hørt at andre har brukt litt vekt oppå.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For å unngå misforståelser så er koblingen på bilde (blå tank og svart kobling) hvor den store er til påfyll og den lille kombinert vannuttak og lufting. Trenger ikke noe ekstra kobling på disse tankene.

 

Og da er mao stussen oppå (ihvertfall på disse), slik jeg trodde.

 

På min tank er det egen lufting bare med ett lite lokk, men jeg likte ideen om lufteskrue på avtappingen (det er bla 3 m vanleding før pumpa), men jeg finner ikke noe slikt i sortimentet til Maritim eller flak :worry:

 

Men pumpa mi skal tåle å gå tørt, så den vil vel kanskje suge ut lufta selv da :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Og da er mao stussen oppå (ihvertfall på disse), slik jeg trodde.

På min tank er det egen lufting bare med ett lite lokk...

Men pumpa mi skal tåle å gå tørt, så den vil vel kanskje suge ut lufta selv da..

Du har oppfattet dette rett :thumbsup:

 

Jeg har også det lille lokket på koblingen, men lot denne bare være siden luftingen kan gå via uttapping og via pumpen og kranen. Jeg åpnet kranen ved vasken og dette fungerte som lufting.

 

Det jeg tenkte på var å montere en T-kobling med en krane og stuss (fås hos rørlegger som 1/2" og 1/4") og noe slange opp til lufting ut i friluft som normalt finnes i båter. Trenger ikke være så stor dimensjon på denne slangen. Fant ut at luftingen i vasken fungerte utmerket så jeg lot dette være. Skulle en glemme å åpne kranen ved en vask under fylling skjer det ikke noe annet enn at vannet kommer opp ved påfyllingen som retur. Og da vet en at systemet fungerer.

 

Merket dog noen ganger at pumpa tok seg en liten runde uten at noen åpnet kraner og kom til den konklusjonen at det kun var pumpa som ville jevne ut sitt eget trykk. Og dette var ikke tanken sin feil, men min egen som ikke hadde teitet godt nok til på trykksiden av pumpa.

 

Er det fortsatt vann i tanken vil pumpa få tak i dette, men jeg opplevde aldri dette som et problem. Min kan også gå tørr og da er som oftest tanken tom :giggle:

 

Koblingen på tanken er av plast så vær varsom med å teite opp for mye. Er en pakning som følger med på påfyllingsstussen. Uttaket er noe skrøpelig så vær varsom.

 

Lykke til med monteringen.

 

En sak som jeg glemte her. Monter påfyllingen slik at denne enkelt kan frakobles. Tilsvarende ved avtapping. Her brukte jeg vanlig snapp kobling - slik en bruker på hageslager. Enklere å demontere når en ønsker renhold av tanken noe en kan gjøre hjemme i hagen. På mine fire festepunkter (hjørnet av tanken) brukte jeg vanlig tau til å feste denne med. Holder i massevis på tross av sine 120 kg.

 

Og husk å slå av pumpa når du fyller opp tanken. Når du har full tank, stenger kranen og slår på pumpa igjen vil denne begynne å bygge opp trykk til den stopper.

 

Digger disse redigeringene :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Prinsippet med lufting i faste (harde) vanntanker er å forhindr at disse kollapser når en tapper disse for vann. Luft i tanken kommer i kontakt med vannet og forringes over tid.

 

Fleksible tanker har jo ikke dette problemet da de gir etter fra fylt tilstand til tom tank. Trenger kun lufting for å presse lufta ut ved påfylling og ekspandering og da er det jo bare vann tanken inneholder og ingen luft. Derfor bedre smak på vannet da dette ikke kommer i kontakt med luft som ikke er til stedet i tanken.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nei det har jeg ikke, men du satte meg på tanken da du nevnte dette tidligere og jeg har grublet lit over dette i ettermiddag. Tilsvarende har jeg også tenkt på dette som dieseltank. Skulle tro at prinsippet ville bli det samme.

 

Når det gjelder septik bør det vel helst være en kvern/pumpe som leder til tanken og som kan reverseres ved tømming til sjø. Landtømming vil jo bare suge ut innholdet til det blir tomt. Og rengjøring ville bli enkelt.

 

Dieseltank tror jeg på da dette ville forhindre luft i systemet og alle andre uhumskheter.

 

Problemet er vel om det finnes noen typer tanker som tåler septik og diesel. Sterke saker :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ser man det. Verden går videre.

 

Var vel mange koblinger på disse. Skulle tro at mitt forslag til fylling og tømming fører til mindre koblinger. Ved tømming stenger en for lufting og tanken pumpes tom ved at den sammenpresses.

 

Årsaken til min skepsis er at det bør være minst mulig koblinger i tanken da dette reduserer problemer med lekkasje. Men ideen til Vetus er jo genial.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme trekantank i min båt. Jeg har hatt den i ti år nå og har fungert utmerket. Tanken ligger trangt under køya forut på liggeunderlag. Tapping og fylling på toppen er brukt. Pass på at fyllestussen kommer øverst hvis du klarer. Hos meg kommer fyllerøret litt på srått oppover til tanken. Dette medfører litt luft i toppen som pumpen må fjerne først før det kommer vann. Kan pumpen tørrkjøres er det ikke et stort problem. Jeg lufter ut luften mens jeg lar fyllingen renne over på dekk. Da blir det trykk på sugesiden av pumpen hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo fleksible 32mm slanger som kan brukes som påfylling. Det blir jo ikke noe trykk her av betydning som kan skape problemer. Disse slangene (blå) er beregnet til lensing o.l., men fungerer utmerket andre veien.

 

Hvorfor en skal bruke disse 32mm slangene til påfylling er noe overdrevent. Vanlig hageslange med snapp kobling fra land og til tanken fungerer også bra. Er jo som oftest trykk på vannet fra land så dette presser seg inn i tanken uten problemer. Tar noe lengre tid vist en må helle vann på tanken.

 

Selv monterte jeg en vanlig krane i cockpit med forgrening til tankene og til dekk (godt å spyle av seg etter en tur i sjøen). Vann fra land med snap kobling mot "uttaket" på kranen. "Inntaket" forgrenes til tankene og alt annet en ønsker gratis trykk på - pumpa får hvile imens. Åpner kranen på land og kranen i cockpit så har en permanent vanntilførsel - så lenge andre lar deg være i fred :giggle:

 

Bare pass på å få tak i snap koblinger av god kvalitet. Mye shit i markedet.

 

Kan være lurt å montere et filter på "inntaket" av kranen slik at en er på en noenlunde sikker side. Selv opplevde jeg at en snill person tilbød meg ferskvann fra kranen på hans brygge. Dagen etter oppdaget jeg at ferskvannet kom fra en bekk og all dritten derfra hadde havnet i tankene med påfølgende rensing og en del ekstra arbeid.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...