Jump to content

Yanmar 270 HK, Mercruiser Bravo 2x, tåler den langvarig lav belast


terry

Recommended Posts

Har planende turbåt med Yanmar 270 hk med Mercruiser bravo 2x drev. Drømmer om en lengre tur på vannveiene i europa, men er usikker på om denne motoriseringen vil tåle time etter time med helt sakte fart uten problemer som soting o.l. Noen som har erfaringer evt løsningsforslag som eks drivstofftilsettinger som kan redusere problemet?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

En slik motor vil jeg påstå ikke tar noe som helst skade eller soter ned ved lang tomganskjøring. Selv i kanaler har du jo også muligheten til å variere turtallet litt innenfor lavfartsområdet. Selv har jeg KAD300 og kan gjerne kjøre mage timer pr dag i lavfart uten å være oppe i plan. Har ikke merket noet til sot eller at motoren ryker mer når man så skal dra på litt igjen.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Takk til Captain Chaos for svar. Er litt beroliget - har vært litt stresset mhp dette tema da jeg ser det kan bli veldig mange timer uten særlig effektuttak. Har du - eller andre - evt erfaring fra bruk av drivstofftilsetting (lurium ?)for å unngå soting eller rense?

terry

Link to post
Share on other sites

Hei terry! Misunner deg den turen du drømmer om! Høres veldig hyggelig og koselig ut!

 

Når du spør om "lurium" på tanken så kommer du til å få like mange svar her som det er folk på forumet. Noen er for, andre er imot. Noen "fakta" kan imidlertid hjelpe til med din vurdering:

 

* Det ene er at tilsetningsstoffer er det ingen hverken båtforhandlere eller andre som anbefaler. Men mange bruker det og hevder at det virker. På biler er det samme greia, bensinleverandøren hevder at det ikke trengs, men bilverkstedet tilsetter det noen ganger likevel i foribindelse med service.

* Feks til Mercury Verado bensin anbefales tilsetningsstoff en gang i mellom dersom det blir lite kjøring på høyt turtall.

* Yamaha har samme tilsetningsstoff som Mercury men under et annet navn ("Ringfree").

* Jeg har hørt at slike tilsetningsstoffer kun virker dersom motoren har et visst turtall og temperatur. Slik at dersom du tilsetter det idet du skal kjøre sakte er det ikke like sikkert at det virker.

 

Min private konklusjon som baserer seg mest på teoretiske betraktninger utifra mye surfing på nettet om temaet vil være at JA, tilsetningsstoffer virker for å redusere allerede tilkokset motor dersom du kjører den på middels til høyt turtall over en periode. Og Nei, tilsetningsstoffer virker ikke særlig dersom du kjører bare på lavt turtall hele tiden. Jeg ville tro at du kunne tilsette tilsetningsstoff en stund før du dro på turen for å ha en "ren" motor til du skulle kjøre mye på kanalen med lavt turtall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...