Jump to content

Rust på undervant, årsak?

bc45

Recommended Posts

Kjøpte meg ny båt i fjor og etter vinteren ser jeg at begge undervant har rustet. Rusten går som en stripe oppover vantene og den har spist opp såpass at man kan kjenne et lite søkk med fingerene. Hva i all verden kan årsaken være? Jeg har ligget veldig lite på landstrøm i vinter, kanskje to uker tilsammen. Overvantene er helt fine og jeg kan ikke finne noe rustangrep noen andre steder heller. Jeg husker at riggeren fortalte at de satte riggen stramt. Kan undervantene ha blitt strukket så mye ved rigging at det er blitt en svakhet, slik at rusten har fått slippe til? Andre forslag?

Redigert av bc45 (see edit history)

Høres merkelig ut. Legg ut et bilde.

På vår tidligere båt hadde jeg Roblon vant beskyttere. Når jeg tok av de, var det litt rust. Men dette var overfladisk og ble vasket bort. Men det du nevner er tæring, og det blir noe helt annet ut.

Hvis dette er en 2011 Bav 45, hadde jeg tatt en telefon til Steinar på Lunde B.

Vi sees!

• 1 måned senere...

Inspiserte båten litt grundigere i dag, og ser at overvantene er enda hardere angrepet av rust. Har ikke vært oppe i riggen, men kan tydlig se en bred rustrenne oppover den ene siden på hver av vantene.

Er det helt tilfeldig hvor eventuell krypstrøm tærer, eller er det andre steder i båten jeg kan forvente å finne rustangrep hvis dette er årsaken? Har ennå ikke løftet opp båten, så jeg har ikke fått sjekket anodene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...