bc45 Startet 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2012 (redigert) Kjøpte meg ny båt i fjor og etter vinteren ser jeg at begge undervant har rustet. Rusten går som en stripe oppover vantene og den har spist opp såpass at man kan kjenne et lite søkk med fingerene. Hva i all verden kan årsaken være? Jeg har ligget veldig lite på landstrøm i vinter, kanskje to uker tilsammen. Overvantene er helt fine og jeg kan ikke finne noe rustangrep noen andre steder heller. Jeg husker at riggeren fortalte at de satte riggen stramt. Kan undervantene ha blitt strukket så mye ved rigging at det er blitt en svakhet, slik at rusten har fått slippe til? Andre forslag? Redigert 15.Mars.2012 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Er det rod eller wire du har? Hvis rod så ville jeg ha skiftet de. Men, om båten bare er ett år gammel så ville jeg uansett reklamert. Kan være krypstrøm eller dårlig stål. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
bc45 Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Det er wire. Tenkte på krypstrøm, men båten har kun ligget ca. 2 uker på landstrøm i vinter. Blir spennende å sjekke anodene når båten skal opp for stoffing. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2012 Høres merkelig ut. Legg ut et bilde. På vår tidligere båt hadde jeg Roblon vant beskyttere. Når jeg tok av de, var det litt rust. Men dette var overfladisk og ble vasket bort. Men det du nevner er tæring, og det blir noe helt annet ut. Hvis dette er en 2011 Bav 45, hadde jeg tatt en telefon til Steinar på Lunde B. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bc45 Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Inspiserte båten litt grundigere i dag, og ser at overvantene er enda hardere angrepet av rust. Har ikke vært oppe i riggen, men kan tydlig se en bred rustrenne oppover den ene siden på hver av vantene. Er det helt tilfeldig hvor eventuell krypstrøm tærer, eller er det andre steder i båten jeg kan forvente å finne rustangrep hvis dette er årsaken? Har ennå ikke løftet opp båten, så jeg har ikke fått sjekket anodene. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 (redigert) Kanskje passivfilmen på vantene ble skadet før rigging? Vantene kan jo ha blitt dratt langs bakken Redigert 28.April.2012 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Har ikke mye greie på dette, men kan det f.eks. komme av et lynnedslag? Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
bc45 Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 (redigert) Har tenkt på muligheten, men alt av elektronikk virker som det skal. Redigert 28.April.2012 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.