Jump to content

Båt relaterte kostnader i Norge, mulig flytt fra Sverige


Prolimit

Recommended Posts

Hei, har nå bodd i Sverige i 11 år og vurderer å flytte tilbake til Norge og Tönsberg.

Får av den anledning ta med meg båten på flyttelasset. Det er en Princess 286 riviera

 

Har noen spörsmål rundt priser for forskjellige tjenester i Norge.

Leie av kranbil, pris pr time ?

leie av oppstillingsplass ?

Leie/Kjöp av båtplass ?

Er det mulig å få båtplass i närheten av Tönsberg.

 

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

... vurderer å flytte tilbake til Norge ..Har noen spörsmål rundt priser for forskjellige tjenester i Norge.

...

 

Hei !

Litt off topic, men hvis jeg skulle flytte tilbake til gamlelandet så er det andre kostnader som bekymrer meg mer.

Bil-, bo- og matkostnader !!!

Link to post
Share on other sites

Hei !

Litt off topic, men hvis jeg skulle flytte tilbake til gamlelandet så er det andre kostnader som bekymrer meg mer.

Bil-, bo- og matkostnader !!!

 

Vil normalt bli dekket av langt høyere inntekt og lavere skatt i Norge. Justert for inntekt bruker husholdningene i Norge og Sverige like mye til mat. Norsk lønn er i snitt 50% eller mer høyere enn svensk lønn, og svenskene har høyere skattetrykk en hva det er i Norge.

 

Om man gjør seg flid så finner man selvsagt enkelte punkt der Svenskene er lavere priset, som feks bil da Svenskene er et bilproduserende land.

 

Men alt i alt har den gjengse svenske lavere lønn, høyere skatt, høyere priser og dårligere råd enn nordmenn.

 

Ser at du prøver å lage et bilde av at det er dyrere i Norge, men det er helt feil. En svenske som flytter til Norge og jobber i Norge vil få bedre råd, også om han bruker alle pengene i Norge. Som et av landene i Europa med billigst bensin ifht inntekt vil en svenske som jobber i Norge også få glede av ekstremt billig bensin.

---------------

 

Så jeg vil heller bruke anledningen til å ønske velkommen tilbake. Satser på at han vil sette stor pris på svært gode økonomiske vilkår i Norge. Titusener arbeidende svensker i Norge har jo skjønt dette for lenge siden, og Norge trenger hver eneste en som kommer.

Link to post
Share on other sites

...Ser at du prøver å lage et bilde av at det er dyrere i Norge, ...

 

Da "ser" du mer en meg.

Bil-, bo- og matkostnader er jo store hovedkostnader i en privatøkonomi så det betyr jo ganske mye.

Totalbildet må jo vurderes av den enkelte men ønsket å nevne disse kostnadene relatert til kostnadene vedr båt.

Beklager fortsatt litt off topic.....

Link to post
Share on other sites

Kjøp av båtplass i Tønsberg/Nøtterøy: http://nmdrift.no/?page_id=47

 

Leie av båtplass i kommunale havner på Nøtterøy: Ca. 30.000 i innskudd, 4.000 per år for en 4 meter plass. Varierer fra havn til havn. Se http://www.notteroy.kommune.no/artikkel.aspx?AId=928&MId1=557

Som regel gratis lagring ute. Opptak ca. 1.500 per gang for store båter (kranbil).

Lange ventelister, men som regel mulig å få gjesteplass hvert år. Du må tegne deg på liste ASAP! Tildeling skjer i disse dager.

Redigert av Kristina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor Norge har så billige oljeprodukter, altså.

 

:thumbsup:

 

Regnet ut i fra kjøpekraft er vel Norge blant de billigste landene å kjøpe oljeprodukter i. Hadde det ikke vært for avgiftene hadde vi vært billigst.

 

Mat, boutgifter og annet er vi blant de billigste i verden sett ut i fra kjøpekraft.

 

Det som er dyrt i Norge er å betale lønninger...

Link to post
Share on other sites

Hvor har du det fra?

 

Tja, hvor mange kilder til denne kunnskapen trenger du? Google gir i massevis.

 

Men en som er lett å lese fra en svensk avis kan jo være denne:

 

http://www.e24.se/karriar/flytta-till-norge-och-tjana-storkovan_3184350.e24

 

Og her hevder tilogmed en svenske at det er billig å bo i Oslo...

-----------------

 

Men hvorfor hevder du feilaktig at det er dyrt i Norge ifht Sverige? Visste du ikke at du bor i et land som for tiden har fantastiske økonomiske vilkår for arbeidstakere og forbrukere? Jeg forstår overhodet ikke greia med å prøve på svartmaling og bløffing ovenfor folk som ønsker å bosette seg her. Men det er kanskje derfor?

Link to post
Share on other sites

Det er klart det finns både fordeler og ulemper med å bo her og der.

Vet ikke hvem som har regnet ut at lönnen over 50% större i Norge?? Iflg. artikkelen du henviser til blir det knapt 35% höyere.

Jeg bor p.t i Sverige og har tjenestepensjon i tillegg til pensjonen. Tjenestepensjon opptjent i Norge og utbetales i Sverige er skattefritt i Sverige!!

Dermed har jeg ca. 100.000 extra som jeg kan bruke på båten hvert år.

Man kjöper jo ikke bil hvert år, heller ikke båt, men kjöper man bil, så er differansen utliknet for flere år fremover.

Men skatten generelt er lavere i Norge, ja!

Men så kan man jo kjöpe brukt båt/bil i hele Europa uten å måtte betale ny moms eller HK-avgift.

Det som teller er bunnlinja. The Bottom Line!

En dagstur for meg til Puttgarden gir meg 12 ltr Whisky, 70 ltr vin, og 120 ltr öl tollfritt. Pr. person vel og merke. 120 ltr öl = 240 halvliters bokser.

Det vil nok ikke gå så bra i gamlelandet. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

En dagstur for meg til Puttgarden gir meg 12 ltr Whisky, 70 ltr vin, og 120 ltr öl tollfritt. Pr. person vel og merke. 120 ltr öl = 240 halvliters bokser.

 

En Nordmann kan dra til Sverige å kjøpe billig sprit. En Svenske kan dra til Danmark å kjøpe billig sprit. En Danske kan dra til Tyskland å kjøpe billig sprit. En Tysker har en drøss med skakkjørte naboland han kan kjøpe billig sprit i...

 

Skal du sammenligne priser i forskjellige land kommer du ikke unna kjøpekraft.

Link to post
Share on other sites

..Men en som er lett å lese fra en svensk avis kan jo være denne:

 

http://www.e24.se/karriar/flytta-till-norge-och-tjana-storkovan_3184350.e24

 

Men hvorfor hevder du feilaktig at det er dyrt i Norge ifht Sverige? Visste du ikke at du bor i et land som for tiden har fantastiske økonomiske vilkår for arbeidstakere og forbrukere? Jeg forstår overhodet ikke greia med å prøve på svartmaling og bløffing ovenfor folk som ønsker å bosette seg her. ...

 

 

.. Iflg. artikkelen du henviser til blir det knapt 35% höyere.

...

 

Som sjöfugelen skriver viser denne lettleste artikkelen ikke det du påpeker.

 

Jeg forsøker ikke å påpeke at det generellt er dyrere i hverken det ene eller andre landet.

MEN, når det stilles spørsmål om utgiftene i forbindelse med båthold så ønsket jeg å påpeke at det kanskje er andre kostnader man også/heller bør regne på. Som en god tanke!

 

Har ikke ønsket å svartmale noe som helst og skjønner heller ikke hvordan du kan påstå det.

Link to post
Share on other sites

Statestikker som det med lønninger att Norge kommer gått ut etter va vi tjener lyver en del mener jeg for det er mang som tjener gått og drar gjennom snittes lønn opp har en kamerat som flyttet til Sverige for 2 år siden lønnen er den samme men i svenske kroner barne hage fast pris 350 kr med 3 måltider i månden. SFO 250 kroner i månden med frokost og middag lunsj på skolen. Skatt 31 prosent bil 100000 biligere en tilsvarende i Norge.Så min kamerat flyttet til stockholm for firma hadde avdeling der og har det bedre økonomisk. Forsjellen på lønninger i Norge blir bare større og større synes jeg di som har en 400000 og oppover har det nok fint i Norge men har man en 250000 som mange har så skal du tenke deg om ossen pengene skal strekke til .

Link to post
Share on other sites

Kjøp av båtplass i Tønsberg/Nøtterøy: http://nmdrift.no/?page_id=47

 

Lange ventelister, men som regel mulig å få gjesteplass hvert år. Du må tegne deg på liste ASAP! Tildeling skjer i disse dager.

 

Nøtterøy båtsenter som nevnt tidligere er privat, der leier en kun sesongplass, så det er ikke snakk om innskudd, eller kjøp av plassen.

 

Men selvfølgelig, som Kristina III skriver, kommunale plasser er det laaange ventelister på, pluss at noen av dem krever lokal tilknytning.

Link to post
Share on other sites

Derfor Norge har så billige oljeprodukter, altså.

 

:thumbsup:

Da jeg begynte i arbeidslivet i 1965 fikk jeg kr 1,13 pr time. En liter bensin kostet kr 1,18. Jeg måtte jobbe over en time for å kunne ha penger til en liter bensin.

 

46 år senere gikk jeg av med pensjon, da tjente jeg kr 203 pr time og bensinen kostet ca kr 13 pr liter. Dvs at jeg måtte jobbe knapt 4 minutter for å tjene hva en liter bensin kostet. Jeg vil si at bensin var blitt mye billigere på 46 år, og jeg tviler på om det er manger andre land i verden hvor du må jobbe så lite for en liter bensin.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar og linker.

Tror ikke jeg kommer å få så mye dårligere råd i norge selv med höyere kostnader på visse ting.

Å eie en bil i sverige er like dyrt som i Norge. Investeringen er lavere med verditapet er like stort om ikke större i Sverige.

Skal du kjöpe ankervinsj til båten er det mye billigere i Norge om du vill ha kvalitet.

Diesel till båten blir mye billigere enn i Sverige.

Blir nok ikke flytt för neste år men en tur til Norge med båten kan det bli.

 

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...