Jump to content

Pullerne må flyttes for å fortøye uten å ødelegge kalesjen.


thomas73

Recommended Posts

Hei Båtfolk :flag_bp:

 

Da jeg har fått ny og forandret kalesje der den går over og på utsiden av ræva/soldekket på båten,

ble jo pullerne inne under kalesjen.... :nonod:

 

Kan jeg flytte pullerne? Kanskje langt ut mot siden på akterenden? Noen gode forslag???!

 

Er jo storfornøyd med at kalesjen ble slik, men hva gjør jeg når jeg skal fortøye?

 

Se bilde. Båten er under oppussing :sweat:

bilde_2.jpg

Mvh

 

Thomas

Redigert av thomas73 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lage en åpning nederst i kallesjen kanskje? Hadde det på NB' n . Åpningen hadde en klaff som man åpnet mer/mindre. Tenk deg at klaffen/åpningen er laget ved at man klipper loddrett opp 2 steder der tauet skal ut. Alle kanter forsterkes i kallesje/ klaff og borrelås syes fast i kantene.....

Link to post
Share on other sites

Letteste er å montere ett sett med ekstra pullere som du setter på skrogsiden eller høyt i akterenden. Hvis du ser på en del amerikanske båter vil du se dette er en vanlig løsning nettopp pga kalesjen. Jeg måtte gjøre det samme på min Crownline etter jeg byttet kalesje og fikk "norske" knapper. Tauene vil eller dra ut kalesjeknappene veldig fort og du sitter igjen med for store hull.

Link to post
Share on other sites

Hvilken kalesjemaker har du benyttet som har klart å overse denne viktige detaljen?

Som olpi sier er det enkelt å lage klaffer som er festet med borrelås. Dette har jeg sett som original løsning på flere nyere båttyper. Forutsetningen for at dette skal virke er imidlertid at det ikke er for lang avstand mellom åpningen og pullerne innenfor hvis det blir vinkel på tauet.

Dette burde være en enkel og billig løsning, og det synes jeg faktisk din kalesjeleverandør burde tilby gratis når han først har oversett denne viktige detaljen ved måltaging forutsatt at han selv har kontrollert og målt båten.

Link to post
Share on other sites

Dette tilfellet du viser til, er ikke noe spesiellt enestående. Har sett slike "bommerter" på flere nyere båttyper. På min Askeladden 605 Explorer som jeg hadde i tre år (07 mod.), så var de bakre pullerne skjult under kalesja, så man måtte ha oppe glidelåsen pluss et par av kalesjeknappene når fortøynings-tauet skulle brukes... helt utrolig.

Link to post
Share on other sites

baatxxx.jpg

Ser vel her kanskje litt av hvordan løsningen var på vår gamle båt...

 

Innvendig ser man klaffen såvidt, når man fortøyer med tauet nedover...

 

dsc01964.jpg

 

Tenk også på hvordan fendere skal festes der kallesjen er.. . Det glemmes nok oftere å finne en god løsning der. Ikke alltid at puller er iddelt plassert for å feste fenderen i.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vilel ikke ha flyttet pullertene, da innfestingene til disse som regel er forsterket for å tåle belastningene på fortøyningstampene. Om du da flytter dem til et annet sted risikerer du å dra dem løs i dårlig vær og du står igjen med et stort hull i båten :eek: . Gjør heller som andre foreslår over, tilpass kalesjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Olpi sin løsning i innlegg 7 er jo elegant.

Riktig som Index påpeker at disse pullertene er enten satt i forterkede områder, eller de er fortsterket innvendig med en plate. Setter du skruene rett i glassfiberen og muttere på baksiden uten å bruke plate, kan du dra ut hele saken har du uflaks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...