thomas73 Startet 16.Mars.2012 Del på Facebook Startet 16.Mars.2012 (redigert) Hei Båtfolk Da jeg har fått ny og forandret kalesje der den går over og på utsiden av ræva/soldekket på båten, ble jo pullerne inne under kalesjen.... Kan jeg flytte pullerne? Kanskje langt ut mot siden på akterenden? Noen gode forslag???! Er jo storfornøyd med at kalesjen ble slik, men hva gjør jeg når jeg skal fortøye? Se bilde. Båten er under oppussing Mvh Thomas Redigert 16.Mars.2012 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Lage en åpning nederst i kallesjen kanskje? Hadde det på NB' n . Åpningen hadde en klaff som man åpnet mer/mindre. Tenk deg at klaffen/åpningen er laget ved at man klipper loddrett opp 2 steder der tauet skal ut. Alle kanter forsterkes i kallesje/ klaff og borrelås syes fast i kantene..... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Letteste er å montere ett sett med ekstra pullere som du setter på skrogsiden eller høyt i akterenden. Hvis du ser på en del amerikanske båter vil du se dette er en vanlig løsning nettopp pga kalesjen. Jeg måtte gjøre det samme på min Crownline etter jeg byttet kalesje og fikk "norske" knapper. Tauene vil eller dra ut kalesjeknappene veldig fort og du sitter igjen med for store hull. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Hadde satt på et halegatt i akterkant av rekkestøtten og laget en klaff i kalesja. Har dette på min båt, funker helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Hvilken kalesjemaker har du benyttet som har klart å overse denne viktige detaljen? Som olpi sier er det enkelt å lage klaffer som er festet med borrelås. Dette har jeg sett som original løsning på flere nyere båttyper. Forutsetningen for at dette skal virke er imidlertid at det ikke er for lang avstand mellom åpningen og pullerne innenfor hvis det blir vinkel på tauet. Dette burde være en enkel og billig løsning, og det synes jeg faktisk din kalesjeleverandør burde tilby gratis når han først har oversett denne viktige detaljen ved måltaging forutsatt at han selv har kontrollert og målt båten. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Dette tilfellet du viser til, er ikke noe spesiellt enestående. Har sett slike "bommerter" på flere nyere båttyper. På min Askeladden 605 Explorer som jeg hadde i tre år (07 mod.), så var de bakre pullerne skjult under kalesja, så man måtte ha oppe glidelåsen pluss et par av kalesjeknappene når fortøynings-tauet skulle brukes... helt utrolig. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 (redigert) Ser vel her kanskje litt av hvordan løsningen var på vår gamle båt... Innvendig ser man klaffen såvidt, når man fortøyer med tauet nedover... Tenk også på hvordan fendere skal festes der kallesjen er.. . Det glemmes nok oftere å finne en god løsning der. Ikke alltid at puller er iddelt plassert for å feste fenderen i. Redigert 16.Mars.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Jeg vilel ikke ha flyttet pullertene, da innfestingene til disse som regel er forsterket for å tåle belastningene på fortøyningstampene. Om du da flytter dem til et annet sted risikerer du å dra dem løs i dårlig vær og du står igjen med et stort hull i båten . Gjør heller som andre foreslår over, tilpass kalesjen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jori Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Olpi sin løsning i innlegg 7 er jo elegant. Riktig som Index påpeker at disse pullertene er enten satt i forterkede områder, eller de er fortsterket innvendig med en plate. Setter du skruene rett i glassfiberen og muttere på baksiden uten å bruke plate, kan du dra ut hele saken har du uflaks. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 16.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Takk for svar!!!! Den beste løsningen er vel å fixe en klaff ja... Ja, det er veldig sløvft å ikke tenke på dette Tar en tlf. og med meg kalesjen til Kalesjemakeren og får ordnet dette før sesongen begynner snart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.