Jump to content

SternPowr, når bør knuten i drevet skiftes ? Forvirret. . .


Christina 3

Recommended Posts

Har nå kjørt rundt 500 timer etter at jeg overtok Vikingen :-). Snakket med Runar i Stavanger som er ekspert på SternPowr drevet jeg har. Han sa at etter ca 700 timer bør knuten( leddet) skiftes. Dette er jo et helt vanlig mellomakselkryss slik man har på eldre biler. Har snakket med andre om at jeg nå skal skifte krysset siden jeg ikke helt har kontroll på hvor lenge det var kjørt med før jeg fikk den. Men de fleste sier at det bare er tull å skifte så lenge det ikke er "slark eller lugging" i krysset. Snakket sist med en på Felleskjøpet, de er jo borti masse slikt i forbindelse med traktorer og utstyr.

Mens Runar som driver med disse drevene sa at det er best å skifte siden en slik knute plutselig bare kan ryke.

 

Forvirret. . .hva bør jeg gjøre ? Noen som har opplevd eller kjenner noen som har hatt et slikt kryss(knute) som har røket uten forvarsel ???

 

knuten.jpg

Link to post
Share on other sites

Før de ryker så begynner de gjerne å klappre/dunke, lage ulyd bak der, merkes ofte først ved sving. Det skyldes at de har fått slakk i seg.

Som regel skjer nok det ofte pga fuktinntrenging. Det virker som krysset ditt har det tørt og fint siden du ikke har ulyder.

Jeg ville ha kjørt til jeg hørte ulyd, eller skal bytte belg og kan bytte krysset i samme runde. på de nandre siden, skal du på mye langturer til sommer, er det jo god pro-aktiv praksis å vurdere ett slikt bytte, så bruken av båten din vil også avgjøre.

 

N.B. jeg uttaler meg på generelt grunnlag med kryss, jeg kjenner nok VP drev best.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med tanke på konsekvensene når et kryss ryker (det slår gjerne i stykker alt i nærheten og da blir det dyrt) så skjønner jeg godt at det kan være lurt å skifte kryss prevantivt. Jeg ville stolt på Runars fagkunnskap her, han vet hva han snakker om...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hmm.. . skal skifte belg nå i år ja. Var derfor jeg vurderte å ta det. Skifter belg hvert annet år. Ja jeg har trua på Runar men blir litt i tvil når andre som holder på med slike knuter sier det er bortkastet tid og penger :-( og at jeg helt klart vil merke slark eller lugging først. Har oppe og sjekker knuten hvert år :-)

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke får inn vannlekkasje: Jeg har kjørt over 300 000 km på samme mellomakselkryss på bil. Hvis vi sier snittfart 60 km/t, så kommer du ut på 5 000 timer. Her kan du jo si at siden dette er båt, så ønsker du en sikkerhetsfaktor på 4. Da kommer du ut med 1 250 timer. Personlig hadde jeg ikke hatt problem med 2500 timer. Forutsatt at krysset ble nøye kontrollert for rust/lekkasje hvert/annet hvert år. Blant annet skal enheten bevege seg mykt og fint aksielt på splinen.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet knuten i et VP drev når jeg kunne høre svak knurring ved fullt rattutslag. Det var ikke tegn til vann eller skader på knuten. Jeg klarte ikke å kjenne slark, men kunne som sagt høre den.

 

Nå hadde jeg en V8 bensin så det var ganske behagelig lydbilde i den slik at jeg hadde mulighet for å skille lydene..

Bedre føre var enn etter snar......

Link to post
Share on other sites

De som har skiftet har tydeligvis gjort det når man oppdaget noe feil. . . Jeg får vente litt til å se om det er noen flere meninger om dette.

På bil er det jo også slik at når drivknuten er slitt høres dette som tikking ved full sving. . . .

Link to post
Share on other sites

Turtallet på leddene er vel betydelig mindre i bil, og belastningen mindre. Dessuten ligger leddet i drevet såpass innkapslet at det kan være vanskelig å høre ulyder. Men for alld el, det går jo som regel bra da. Bare husk at konsekvensene hvis det går galt er mye større i båt enn i bil, et knust ledd i god fart vil mest sannsynlig føre til bytte av drev...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg måtte skifte mellom aksel når jeg var i telemarks kanalen den røk tvers av uten forvarsel.

skiftet aksel men tenkte ikke på knuten utenfor båten da, men etter ferien, hadde båten i fjorden, tok den hjem det vil si øyern, på en liten dags tur røk knuten fikk dermed en del skader på drevet måtte skifte belg holdere på begge sider samt belgen som ble helt revet i stykker, den har også en stål tråd i seg denne suret seg fast rundt knuten og holdt dn på plass slik at jeg kunne kjøre hjem til båtplassen,

je var jo selvsagt veldig redd for vann inntregning men der var det tett heldig vis,

 

årsaken til disse havariene, var at forrige eier hadde kjørt på grunn ved bygdøy,og ødlagt proppel og finnen dette ble dekket av forsikringen hans, men de skiftet ikke de vitale delene, fordi de så ikke at det var noen skader på dem, men etter jeg overtok båten med disse delene holdt det i 2 sessonger,

skal skifte belg og noen foringer i år samt belgen, hadde i fjord også en lekksje fra drevet og ut i belgen med olje det er en simmring som må skiftes

 

bestillte disse delene i dag fra et firma i rogaland da jeg ikke fikk tak i kd trading folkene, fikk tilog med 15/20 % på diverse delene bra deal, sender også faktura i stedenfor oppkrav.

 

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

har en caterpillar 3208 v8 hører ikke det dugg, jeg sjekker hver vår men jeg er ikke i stand til og høre

noen ting. hadde ved havariet servostyring som var utrolig lett på rattet, men akslingen til servo pumpa røk når jeg var ute å kjørte, måtte taues tilbake til plassen, nå har jeg hydraulisk kansje jeg merker det bedre der, men jeg tror at ved ettersyn og rotering av proppel vil du merke om det er noe slark.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

ja nå har jeg tatt service på drevet skiftet belg, simring fra drevet og inn til belgen, sjekket knuten fettet opp og skiftet styre klosser, det jeg ikke skiftet var simringen nede på proppel akslen har kjøpt den men var redd den satt fast så godt at jeg kansje hadde ødelagt ringen som den sitter i så den får stå i til neste sesong den så bra ut fra utsiden.

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...