Jump to content

2001 modell Yanmar motor, 6LP 290 HK.har gått ca. 900 timar


Oceancraft 28

Recommended Posts

Hva kan man forvente av en 2001 modell Yanmar motor, 6LP 290 HK.har gått ca. 900 timar?

Er det noe mer igjen av en sånn en? Hvor mange timer kan en sånn gå?

Det står ingentig i annonsen ang servicer osv...Ingen bilder av motorrom heller..

 

Båten jeg snakker om ligger Her

 

Noen formening om det må skiftes maskin snart på denne?

 

På forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at foreskreven service er fulgt opp, er ikke 900 timer mer enn godt innkjørt for denne.

Av kritiske sjekkpunkter er det lurt å få dokumentert at dyser og ventiler er justert av fagmann, samt at registerreim er byttet etter intervallene.

På Yanmar sine norske hjemmesider finner du hele serviceskjemaet over hva som skal være fulgt opp, og dette kan jo være fornuftig å bruke som utgangspunkt når du skal stille selgeren noen spørsmål om hva som er gjort underveis. Du finner fullstendig vedlikeholdsskjema her. Dette er en momentsterk maskin som skal ha knust en del drev, så sjekk også at dette er i orden og at det sitter et forsterket "X-drev" på hekken.

Jeg har hatt denne motortypen i en tidligere båt og den gikk de første 2500 timene uten et feilslag eller påkost utenom vanlig service. Nåværende eier som kjøpte av meg har antagelig plusset på ca 6-700 timer etter dette, men jeg tror også han har hatt en feilfri motor.

Forutsatt at motoren har vært servet etter boka er dette en kongemotor som jeg anbefaler varmt.

 

Edit:

Har nå sett litt på annonsen og ser at drevet kun har gått 100 timer. Dette er altså byttet og kan hende av samme årsak som jeg angir over. Sjekk derfor at det nye drevet heter Bravo 2X (X betyr at drevet er forsterket).

Ellers skal en Yanmar av denne typen etter 900 timer se ny ut i motorrommet. Ikke rust, ikke lakk som er falt av, muttere og bolter skal se ut som nye. Det skal heller ikke være olje- eller kjølevannslekkasjer. Sjekk at kjølevannet er av den røde silikatfrie typen som Yanmar foreskriver på serviceskjema. Kan selger dokumentere at alt er fulgt opp, burde dette være et trygt kjøp.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet spørsmål som bør stilles, er om du bør stole på en annonse hvor det ikke er bilde av motorrom? krmt... det jeg mener er at det finnes forskjellige mennesker der ute, over her er en som sitter hjemme, og vet timetallet på motoren (enda den antakelig ikke skal selges) og kan si at HAN ikke har hatt ett feilslag, det at han vet timetallet, sier litt om interessen, og en annonse fra han, ville sannsynligvis hatt med bilde av motor... Det jeg vil frem til, via en liten omvei; noen har interesse for båt og motor, disse vil normalt ha bedre vedlikehold og renhold i motorrommet, andre har bare interesse for båt, eller de bare rett og slett "har båt". Den første gruppen vil prioritere å legge ved bilde av motorrom i annonsen, den andre gruppen vil dandere plasttulipaner på et oppdekket bord i salongen, og bruke de bildene, denne siste gruppen kan greie å kjøre en motor til helvete på under 200 timer...

 

Edit; sjekket annonsen og skvatt litt da jeg så "fruktfatet"... :giggle:

Men egentlig; 900 timer ved normal fornuftig bruk og vedlikehold så er vel det evigheter til motorbytte trenger å vurderes.

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Der har været en række problemer med Yanmar 6LP-serien. Ventilerne er åbenbart et problem. Søg på Yamnar valve problem eller Yanmar valve recall. Yanmar måtte i retten og tabte et class action lawsuit i US. Ikke noget problem hvis det bliver lavet i tide, åbenbart.

Link to post
Share on other sites

Der har været en række problemer med Yanmar 6LP-serien.....

Mulig det, MajorAndy, men sammenlignet med de grønne tvillingene jeg i dag har under dørken, var mine Yanmar LP6-motorer befriende feilfrie den perioden jeg hadde disse.

Men å overta brukte motorer, uansett merke, handler mest om tidligere eiere, fornuftig bruk og løpende vedlikehold.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...