bjornas Startet 17.Mars.2012 Del på Facebook Startet 17.Mars.2012 Jeg er den lykkelige innehaver av en jernkjøl (det sitter fast en seilbåt på toppen). Den ser slik ut: Hva bør jeg gjøre her? Vinkelslipe / pusse så godt som mulig, prime og så ha på bunnstoff - og krysse fingrene for enda en sesong? Hva slags skive er det jeg da skal bruke - en flappskive eller noe annet? Takknemlig for ALLE svar! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
littmild Svart 17.Mars.2012 Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 Sandblåsing hadde vel vært det aller beste, trenger ikke koste skjorta. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
sandman1 Svart 17.Mars.2012 Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 (redigert) Sandblåsing med etterfølgende påføring med zinkepoxy (primer)... vinkelsliper kan også fungere, men det tar tiiid å gjøre det grundig nok, dvs også få bort den malingen som har smeltet som en liten rull i siden av sporet etter sliperen... Jeg har ofte hatt en ide om å borre og gjenge opp et par hull for innfesting av anoder horisontalt langs bunn av kjøl bare en lang anode på hver side.... det bør jo sørge for at jernet skjermes korrosjonsmessig, og samtidig at malingen ikke ruster løs, slik som på bilde... (Men det er jo noe jeg egentlig ikke har sett noe sted.., ennå?) Hva mener andre her inne om den ideen? Redigert 17.Mars.2012 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Mouche Svart 17.Mars.2012 Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 Jeg har gjort jobben med vinkelsliper på jernkjølen på en tilsvarende stor båt og det gikk egentlig nokså greit. Viktig å få på første strøk med primer/antipest før det har begynt å ruste igjen, og det skjer på bare noen minutter! Har man jernkjøl og en eldre båt så tåler man å se en rustflekk eller to ved opptak til høsten igjen og bare ta de flekkene i tur og orden. Jernkjølen trenger uansett noen hundre år før den har rustet opp og så lenge lever vi nok ikke så det er ikke noe å bekymre seg for. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bjornas Svart 17.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 Mouche: Hadde bare lyst til å si at ditt svar at ditt svar hadde en karakter som gjorde at jeg pustet veldig lettet ut. Faktisk deilig med sånne svar... Brukte du flappskive, eller noe "grøvre" saker? Alle andre: Enig at sandblåsing nok er det beste, men vet ikke om jeg gidder å gjøre så mye for denne båten. Sandman: Jeg har hørt mange anbefale den løsningen, og nede på båthavna mi er det noen som kjører den - og anbefaler den. Selv vet jeg ikke om jeg "gidder"; tror de største skadene allerede er skjedd. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Mouche Svart 17.Mars.2012 Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 Brukte du flappskive, eller noe "grøvre" saker? Gikk på Biltema og kjøpte diverse "greier" som kunne settes på vinkelsliperen og prøvde meg frem. Sliperondeller heter de vel. Brukte ikke noen stålbørste. Bruk briller og munnbind, musikk i ørene og ta hyppige pauser. Det er en møkkajobb, men går rimelig greit og så har du spart noen tusenlapper på å gjøre det selv. På en eldre båt som du vel har, Maxi 77, så er "godt nok", ja godt nok. På min båt hadde jeg utenbordsmotor så brydde meg aldri om anoder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MortenK Svart 17.Mars.2012 Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 Jeg er den lykkelige innehaver av en jernkjøl (det sitter fast en seilbåt på toppen). Den ser slik ut: Hva bør jeg gjøre her? Vinkelslipe / pusse så godt som mulig, prime og så ha på bunnstoff - og krysse fingrene for enda en sesong? Hva slags skive er det jeg da skal bruke - en flappskive eller noe annet? Takknemlig for ALLE svar! JEg er i det store og hele enige i Mouche's tilnærming til hvordan gjøre det. På min båt har jeg bare pusset ned med sliperondell og behandlet kjølen MED EN GANG (innen minutter) da korrosjonsprosessen starter fort. Jeg har brukt tokomponent epoxy primer for å få det lufttett. Min erfaring er at det er det eneste som fungerer. Å smøre på all slags rusthindrende stoffer har ettr min erfaring ikke gitt noe spesielt holdbar behandling. Det beste er å hindre lufttilgang, og der er tokomponent epoxy primer et strålende produkt. Men husk også før påføring, så må jernet avfettes med aceton eller tilsvarende (også veldig viktig). Lykke til :-) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
bjornas Svart 17.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 Æsj, jeg har bare en-komponent Vinyl Primer liggende... Og den må jeg nesten få brukt opp.... Er det krise, eller...? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 (redigert) En-komp egner seg vel egentlig kun for vedheft/grunning, men her vil du ha et vanntett skikt for å hindre vanninntrengning og rust så bruk to-komp! Redigert 18.Mars.2012 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Vi fant noe gammal blymønje i en kjeller.det holder rusta på avstand. Dette er et kosmetisk problem, og fisken bryr seg neppe Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 (redigert) Æsj, jeg har bare en-komponent Vinyl Primer liggende... Og den må jeg nesten få brukt opp.... Er det krise, eller...? JA, det er krise, du gjør ikke den drittjobben uten å gjøre det ordentlig! Og med ordentlig så mener jeg det samme som Mouche, at godt nok er godt nok, det er grenser for hvor mye man skal pirke, medmindre man skal ha glatt barnerumpe for å delta i regattaer. Men enkomponent-primer er IKKE godt nok til «turbruk» heller. Enkomponent holder ikke vannet ute, og du må gjøre jobben hvert år, mens kjølen langsomt spises opp. Husk også at tokomponent epoxyprimer heller ikke er pottetett, du bør (skal) legge på så mange strøk som det anbefales på boksen, og etter manges mening kan man godt ta et par ekstra også, om det hjelper vet jeg ikke, men det er ikke der drittjobben ligger, og det føles sikkert ekstra bra etterpå :o) Det er ihvertfall ikke her jeg ville prøvd å spare noen hundrelapper ved å smøre tynnt på. Spar heller på bunnstoffet, det har en tendens til å bygge seg opp over tid uansett, og det er ikke på kjølen det gror mest. Legg heller på et ekstra lag akkurat i forkant, hvor det slites raskest vekk. Til slutt de to vanlige tipsene: Det første strøket bunnstoff kan legges før siste primerstrøk er helt tørt, det gir bedre feste. Mange anbefaler å legge det innerste laget bunnstoff i en kontrastfarge også, så man kan holde øye med slitasjen på strøket utenpå. Redigert 18.Mars.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 18.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Tusen takk for veldig gode råd gutta! Jeg har jo noen groper kjølen her og der. Bør jeg sparkle disse? Skal sparkelen da legges OVER eller UNDER primeren? Hvilket produkt anbefales i tilfelle? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Jeg har jo noen groper kjølen her og der. Bør jeg sparkle disse? Hadde jeg ikke giddet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Er ikke dette en passende problemstilling for han representanten for "ferro-bet"som har en tråd her hvor han svarer på spørsmål om rust? Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Tusen takk for veldig gode råd gutta! Jeg har jo noen groper kjølen her og der. Bør jeg sparkle disse? Skal sparkelen da legges OVER eller UNDER primeren? Hvilket produkt anbefales i tilfelle? Hvis du skal sparkle, tror jeg at jeg ville valgt å gjøre det ETTER første eller andre strøk med primer. Som jeg nevnte tidligere, er det viktigste med denne jobben å få jernet beskyttet mot lufttilgang så raskt som mulig etter å ha fjernet rust mekanisk. Og som det også er nevnt, som jeg glemte å nevne i mitt forrige innlegg, det er viktig å legge på nok antall strøk så du får tykt nok beskyttelseslag. Gjerne et par ektra enn det som står på boksen. Er du nøye nå i denne runden, vil du få en mye behageligere vårpuss neste år. Snakker av erfaring ;-) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
spiir Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Takk Bjornas for at du started denne tråden. Jeg har stålbåt og leser dette iherdig da jeg skal begynne å pusse rust. Både over og under vannlinjen. * Jeg regner med at det er samme prosedyre/rekkefølge man benytter over vannlinjen også? .....bare at istedet for Bunnstoff så avslutter man med TopCoat ? * Før primer, er det noen ide å bruke Zink-spray ? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 jeg hadde ikke giddet å gjøre annet enn å smøre med bunnstoff. Hva er faren egentlig? 1,5 tonn med stål ruster hvertfall ikke bort. Og ingen ser det:) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 * Før primer, er det noen ide å bruke Zink-spray ? Har brukt det når jeg bare pusset/flekket steder det var rust, men usikker på effekten. Brukte det ikke da jeg slipte ned hele kjølen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Takk Bjornas for at du started denne tråden. Jeg har stålbåt og leser dette iherdig da jeg skal begynne å pusse rust. Både over og under vannlinjen. * Jeg regner med at det er samme prosedyre/rekkefølge man benytter over vannlinjen også? .....bare at istedet for Bunnstoff så avslutter man med TopCoat ? * Før primer, er det noen ide å bruke Zink-spray ? Ta en titt på 'Ståltråden' her på forumet. Men for ditt vedkommende: Hvis du ikke vil blåse (sand etc.), så kommer du langt med 5" vinkelsliper påmontert radialbørste. NB: ikke bruk aksialbørste. Biltema og CO har disse. Husk værneutstyr, om det skulle løsne børstetråder, så kommer de med ekspressfart. I krinkelkroker bruker jeg et av disse fresesettene fra samme leverandører påmonter en drill. Fungerer helt frammifrå. Sinkspray er komplett utbrukelig. Det eneste som duger er 2-komp. epoxyprimer helst med aluminium tørrstoff, men også sink kan brukes. Hvis det ikke proffsprøytes, så skal det males tre strøk med kost og korrekt overmalingsintervall. Pyntestrøket kan være hva som helst, men det lønner seg å bruke et malingsprogram for stål fra anerkjent leverandør som International, Jotun, Hempel m.fl. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 ...Hvis du ikke vil blåse (sand etc.), så kommer du langt med 5" vinkelsliper påmontert radialbørste. NB: ikke bruk aksialbørste. Jeg har også jernkjøl og tenker ta en økt til sommeren. Så for meg å bruke vinkelsliper med stålbørste. Hva er det med aksialbørster som gjør dem ubrukelige i forhold til radialbørster? Sitér dette innlegget Link to post
spiir Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Takk Hulda. Da er påsken redda.. Ja også blir det litt lesning.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 (redigert) Jeg har også jernkjøl og tenker ta en økt til sommeren. Så for meg å bruke vinkelsliper med stålbørste. Hva er det med aksialbørster som gjør dem ubrukelige i forhold til radialbørster? Tja, hvordan skal jeg uttrykke det. Aksialbørste blir vel omtrent som å barbere seg uten å ta av plastikkbeskyttelsen på barbermaskinen. Og for dem som sverger til høvel: Det blir som å barbere seg og glemme å sette barberblad i høvelen. Jeg er plaget med et vær-morsom-syndrom. Aksialbørsten er rett og slett absolutt overlegen for en slik jobb. Det neste opp blir sandblåsing. Slipe- og denslags skiver fjerner jern, og gir en for glatt overflate for malingen til å feste skikkelig. Jobben under var gjort på en lang dag, likt over hele undervannsskroget på begge sider. Børstet ned den ene dagen, og malingen startet dagen etter. Legger ved to bilder, på det første vises 2/3 av dem som skal dele farsarven utkommandert på jobb. Men det var jeg som tok all jobbingen med vinkelsliperen. Admiralen ville aldri tilgitt meg om guttene skulle blitt skadet. Sånn er det bare. Redigert 24.Mars.2012 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 (redigert) Med en ca 2 år gammel seilbåt med jernkjøl av tysk herkomst så har jeg lest mange tråder om temaet, og konkluderer vel med følgende Sandblåsing og komplett behandling er uaktuelt (ca. 40 000) "Godt" nok er godt nok - det vil si at båten ikke taper seg i funksjon/struktur Så da er spørsmålet hva man går på med. Originalt er den vel levert med 3x primer, bunnstoff (Hempel Hard Racing, antar epoxy primer under?).Det er noen små flekker her og der - typisk helt i forkant/bunn av kjølen (der vannet brytes "hardest" evt. også strøket over noe sand/mudder ?) og en flekk her og der (veldig lite).Radial stålbørste på vinkelsliper og ta det verste, vaske rent med acetion, hurtig pensle på 1-K Hempel Underwater Primer i flere strøk og så på med bunnstoff.Eller er det andre erfaringer siden siste posting i tråden som kan komme til nytte? Redigert 29.Mars.2015 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Sandblåsing med etterfølgende påføring med zinkepoxy (primer)... Zinkepoxy? Hvor får man kjøpt det? Jeg har alltid brukt bare epoxyprimer. Det høres unektelig smartere ut med zinkepoxy ... Jeg har ofte hatt en ide om å borre og gjenge opp et par hull for innfesting av anoder horisontalt langs bunn av kjøl bare en lang anode på hver side.... det bør jo sørge for at jernet skjermes korrosjonsmessig, og samtidig at malingen ikke ruster løs, slik som på bilde... (Men det er jo noe jeg egentlig ikke har sett noe sted.., ennå?) Hva mener andre her inne om den ideen? Jeg fikk hjelp til å sveise sinkanoder fast på kjølen første sesongen. Det hjalp ikke mye, hadde fortsatt problemer med rust på kjølen. I småbåthavna hvor jeg kjøpte båten mente folk at det var fånyttes å gjøre noe med kjølen - den ville ruste uansett, bortkastet arbeid. Nå, jeg gjorde en relativt grundig jobb med å slipe ned med vinkelsliper og male over med epoxyprimer. Har alltid blitt litt rustproblemer neste sesong, men ikke like ille som da jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Sinkspray brukte jeg først da jeg hadde seilbåt med jernkjøl, og deretter primer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.