Mons Olav Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 jeg hadde ikke giddet å gjøre annet enn å smøre med bunnstoff. Hva er faren egentlig? 1,5 tonn med stål ruster hvertfall ikke bort. Og ingen ser det:) Enig.Puss lett over og på med bunnstoff.Denne kjølen varer lengre en oss her på forumet. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
aileenll Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 Jeg brukte skrape, med hardtmetallblad. Det gikk greit,slapp smeltet bunnstoff/primer og ikke allverdens støv. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
aileenll Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 (redigert) Jeg brukte skrape, med hardtmetallblad. Det gikk greit,slapp smeltet bunnstoff/primer og ikke allverdens støv. Men det bråker ikke så fint som pussemaskiner og vinkelslipere, så effekten er sikkert ikke like bra ;-) Redigert 29.Mars.2015 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Jonas78 Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 I forhold til jernkjøl, så tror jeg ikke all mulig epoxy og annet hjelper uten at kjølen har blitt tørket godt først. Dvs, pusset godt ned når båten har blitt tatt på land, og tørket over lengre tid (les inne gjennom vinteren eller et lite telt rundt). Problemet er at fukten kommer fra innsiden, og dermed kommer det rustbobler. Som alle sier, dette er kosmetisk, og kjølen varer i 100 år. Men om man skal gjøre dette godt nok, ble jeg fortalt idag på havnen at kjølen måtte tørke skikkelig først. Ellers må man gjøre samme jobben neste år. Om kjølen fikk tørke lenge, ville det vare i 3-4 år før den begynte å boble igjen... Men jeg er ikke ekspert på kjøl, så de erfarne får slakte meg om det jeg sier er feil. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
tobixen Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 ja, det må være helt tørt - og tørrere enn tørt! Det er anbefalt å bruke litt syregrunning eller rustfjerner på metallet rett før man smører på med primer. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
aileenll Svart 29.Mars.2015 Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 I forhold til jernkjøl, så tror jeg ikke all mulig epoxy og annet hjelper uten at kjølen har blitt tørket godt først. Dvs, pusset godt ned når båten har blitt tatt på land, og tørket over lengre tid (les inne gjennom vinteren eller et lite telt rundt). Problemet er at fukten kommer fra innsiden, og dermed kommer det rustbobler. Som alle sier, dette er kosmetisk, og kjølen varer i 100 år. Men om man skal gjøre dette godt nok, ble jeg fortalt idag på havnen at kjølen måtte tørke skikkelig først. Ellers må man gjøre samme jobben neste år. Om kjølen fikk tørke lenge, ville det vare i 3-4 år før den begynte å boble igjen... Men jeg er ikke ekspert på kjøl, så de erfarne får slakte meg om det jeg sier er feil. Det er en løsning å varme kjølen opp, for å tørke den. Det er lett i teorien, men ikke så lett i praksis. Bilde av min nyskrapte kjøl, før jeg pusset over med eksentersliper og 120 papir, etterfulgt av 5 lag maritims epoxyprimer: https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1073/dsc00504.jpg Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
hakonrk Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Jeg har også en jernkjøl som bør behandles i år. Jeg sjekket først hva det ville koste å sette bort jobben for å få det gjort skikkelig (sandblåsing og hele pakka), og det var ikke langt unna 30 000. Helt uaktuelt. Planen ble derfor å sette båten på land for noen dager, slipe kjølen med vinkelsliper, legge på primer, og til slutt bunnstoff. Dette med tørking hadde jeg ikke tenkt på, trodde det holdt at den tørket noen timer etter høytrykksspyling. Er det godt nok å bare droppe primeren, dvs. slipe av rust og gammelt bunnstoff med vinkelsliper, og legge nytt bunnstoff rett på jernet? Hvis rusten uansett kommer igjen etter 3-4 år, selv om alt gjøres perfekt, så virker det meningsløst å bruke mye tid og/eller penger på dette. (Båten er en turseiler, ikke en regattabåt.) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Etter hva jeg har skjønt, vil kobberbasert bunnstoff rett på jernkjøl aksellerere rustproblemet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pacuare Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Slipte ned og la på ett lag glassfiberduk. Dette holdt i 10 - 15år, kjølen var strøken. Når rusten slo igjennom var det bare å begynne på nytt. Hvis plan er å beholde båten lenge, og du ønsker en glatt kjøl er dette eneste måten. Litt mer jobb enn primer. På en maxi 77 du kanskje skal beholde noen år er detikkeviktig. Primer er godtnok Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Etter hva jeg har skjønt, vil kobberbasert bunnstoff rett på jernkjøl aksellerere rustproblemet. Da er det tilbake til opprinnelig plan. :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Hva ville det kostet å bytte til blykjøl ? Lar det seg bestille noen plass samt ettermonterte ? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 med dagens markedssituasjon er det sikkert billigere å kjøpe "ny" brukt båt med blykjøl enn å bytte kjølen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Vindøyet Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 International anbefaler å sandblåse kjølen, tørke av med rødsprit/tynner og så umiddelbart legge på VC-tar2 rett på blanke stålet. Deretter ytterligerer 4 strøk VC-tar2 før3 x VC 17 M Esktra. Bavaria (Lunde båt) grovsliper kjølen med smergelpapir og legger så på 1-2 lag med Brunox. Brunox er en epoxyblanding som kjemisk binder opp rusten og stanser videre oksydering.http://www.brunox.com/website/video.htm Deretter bygger de opp med epoxyprimer fra Hempel. Begge løsningene er arbeidskrevende, men gir perfekt resultat (som nytt). Men det finner sikkert masse snarveier som er mye lettere, men som bare er nesten like bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Takk Vindøyet! Veldig nyttige å høre hva Lunde gjør/anbefaler med tanke på egen båt. Kjenner du til hvilke type 2K primer og evt. vått i vått eller lignende? Hempel anbefaler både - såvidt jeg ser - Light Primer og så ett strøk Underwater Primer før bunnstoff. Alt oppå brunox i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Ventus: Jeg satte meg ikke videre inn i Hempel sitt system siden jeg går for International VC-tar2 og VC 17M. Fikk så godt tilbud på messa forrige helg at jeg ikke kunne si nei. Og siden jeg har en enkel sandblåser fra Biltema fra før, så går jeg for det. International vi ikke garantere sitt produkt hvis det legges Brunox, Ferro-Bet eller lignende. VC-tar2 skal tørke mellom hvert strøk i gitte intervall ihht temperatur. Jeg tenker jeg legger ut en tråd med bilder når jeg er ferdig med min kjøl/skrog rett over påske. (hvis jeg får god nok temperatur) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Hvis noen har tips om hvor på østlandsområdet de har Light Primer på spray (2K) så er jeg takknemlig - sjekket Maritim, Seasea etc. Greit å jobbe med for småflekking.http://www.hempelyacht.com/en-GB/products/hempels-light-primer-spray-455ex Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 8.April.2015 Del på Facebook Svart 8.April.2015 Svarer meg selv; La-Sa Båt og Motor på Vækerø har denne. Praktisk for småflekking i farten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.