Jump to content

Jernkjøl - hva hører til vårpussen?

bjornas

Recommended Posts

I forhold til jernkjøl, så tror jeg ikke all mulig epoxy og annet hjelper uten at kjølen har blitt tørket godt først. Dvs, pusset godt ned når båten har blitt tatt på land, og tørket over lengre tid (les inne gjennom vinteren eller et lite telt rundt).

Problemet er at fukten kommer fra innsiden, og dermed kommer det rustbobler. Som alle sier, dette er kosmetisk, og kjølen varer i 100 år. Men om man skal gjøre dette godt nok, ble jeg fortalt idag på havnen at kjølen måtte tørke skikkelig først. Ellers må man gjøre samme jobben neste år. Om kjølen fikk tørke lenge, ville det vare i 3-4 år før den begynte å boble igjen... 

Men jeg er ikke ekspert på kjøl, så de erfarne får slakte meg om det jeg sier er feil.

Bruk vest!

I forhold til jernkjøl, så tror jeg ikke all mulig epoxy og annet hjelper uten at kjølen har blitt tørket godt først. Dvs, pusset godt ned når båten har blitt tatt på land, og tørket over lengre tid (les inne gjennom vinteren eller et lite telt rundt).

Problemet er at fukten kommer fra innsiden, og dermed kommer det rustbobler. Som alle sier, dette er kosmetisk, og kjølen varer i 100 år. Men om man skal gjøre dette godt nok, ble jeg fortalt idag på havnen at kjølen måtte tørke skikkelig først. Ellers må man gjøre samme jobben neste år. Om kjølen fikk tørke lenge, ville det vare i 3-4 år før den begynte å boble igjen... 

Men jeg er ikke ekspert på kjøl, så de erfarne får slakte meg om det jeg sier er feil.

Det er en løsning å varme kjølen opp, for å tørke den. Det er lett i teorien, men ikke så lett i praksis.

Bilde av min nyskrapte kjøl, før jeg pusset over med eksentersliper og 120 papir, etterfulgt av 5 lag maritims epoxyprimer: https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1073/dsc00504.jpg

Aileen ll

Jeg har også en jernkjøl som bør behandles i år. Jeg sjekket først hva det ville koste å sette bort jobben for å få det gjort skikkelig (sandblåsing og hele pakka), og det var ikke langt unna 30 000. Helt uaktuelt. Planen ble derfor å sette båten på land for noen dager, slipe kjølen med vinkelsliper, legge på primer, og til slutt bunnstoff. Dette med tørking hadde jeg ikke tenkt på, trodde det holdt at den tørket noen timer etter høytrykksspyling.  :worry:

Er det godt nok å bare droppe primeren, dvs. slipe av rust og gammelt bunnstoff med vinkelsliper, og legge nytt bunnstoff rett på jernet? Hvis rusten uansett kommer igjen etter 3-4 år, selv om alt gjøres perfekt, så virker det meningsløst å bruke mye tid og/eller penger på dette. (Båten er en turseiler, ikke en regattabåt.)

Slipte ned og la på ett lag glassfiberduk. Dette holdt i 10 - 15år, kjølen var strøken. Når rusten slo igjennom var det bare å begynne på nytt. Hvis plan er å beholde båten lenge, og du ønsker en glatt kjøl er dette eneste måten. Litt mer jobb enn primer. På en maxi 77 du kanskje skal beholde noen år er detikkeviktig. Primer er godtnok

International anbefaler å sandblåse kjølen, tørke av med rødsprit/tynner og så umiddelbart legge på VC-tar2 rett på blanke stålet. Deretter ytterligerer 4 strøk VC-tar2 før3 x VC 17 M Esktra.

Bavaria (Lunde båt) grovsliper kjølen med smergelpapir og legger så på 1-2 lag med Brunox. Brunox er en epoxyblanding som kjemisk binder opp rusten og stanser videre oksydering.http://www.brunox.com/website/video.htm Deretter bygger de opp med epoxyprimer fra Hempel.

Begge løsningene er arbeidskrevende, men gir perfekt resultat (som nytt). Men det finner sikkert masse snarveier som er mye lettere, men som bare er nesten like bra.

Takk Vindøyet! Veldig nyttige å høre hva Lunde gjør/anbefaler med tanke på egen båt.

Kjenner du til hvilke type 2K primer og evt. vått i vått eller lignende?

Hempel anbefaler både - såvidt jeg ser - Light Primer og så ett strøk Underwater Primer før bunnstoff. Alt oppå brunox i tillegg?

Ventus: Jeg satte meg ikke videre inn i Hempel sitt system siden jeg går for International VC-tar2 og VC 17M. Fikk så godt tilbud på messa forrige helg at jeg ikke kunne si nei. Og siden jeg har en enkel sandblåser fra Biltema fra før, så går jeg for det. International vi ikke garantere sitt produkt hvis det legges Brunox, Ferro-Bet eller lignende.

VC-tar2 skal tørke mellom hvert strøk i gitte intervall ihht temperatur.

Jeg tenker jeg legger ut en tråd med bilder når jeg er ferdig med min kjøl/skrog rett over påske. (hvis jeg får god nok temperatur)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...