Jump to content

Fylling av olje i knutebelg på drev og balansering av propell?


Kjetil1

Recommended Posts

Lager en tråd med to spørsmål.

Har nå nettopp montert drevene etter vinterlagringen. Da kommer en kar og nevner at en kjenning hadde boret et hull under en av skruene som holder styrekåpa (Volvo DP-E drev) og fylt belgen hvor drivknuten "bor" med olje, så skrudd på plass skruen. På denne måten ville han merke hvis belgen begynte å lekke da oljedråper ville avsløre den... Er dette en god ide? I såfall, hva slags olje bør man bruke? Ser for meg at bruker man for tynn olje vil den føre til mer belastning på knuten, for tykk olje vil vel bli vanskelig å få inn i belgen via et lite hull. Men å ha knuten badende i olje er jo ikke det dummeste. Det er ingen måte å smøre den på, i alle fall ikke på mine drev...

Så spørsmål to.

Hvor nøye må propeller balanseres? Jeg hadde to propeller med tæringsskade på, fant en kar på Finn som skulle selge to sett til en grei pris. Vi ble enige om pris, jeg fant ut hva portoen ville bli og sendte flere mailer og SMS der jeg spurte om han ville ha mer for å pakke og sende dem. Fikk ikke svar på en uke, og da jeg endelig fikk svar (sist søndag) hadde han solgt dem til noen andre... Kjempegøy for meg som hadde regnet med disse, og latt være å sende de skadde til Winrace for rep. Nå var gode råd dyre da sjøsetting er på torsdag. Fant en lokalt som sveiste på kanten på de skadde propeller, og jeg slipte dem etterpå. Man kan ikke se at de har vært skadd. De har samme form og tykkelse. Jeg mener at det kan bli mer kast i en propell hvis det vokser 10 rur på ett blad og 2 på et annet, enn det som er mulig nå på mine...

Er det så små toleranser for når en propell er ubalansert?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

har samme drev som deg. kan ikke se helt vitsen med å fylle olje i belgen. kommer det olje på vannet kan det også være girolje.Sørg heller for å holde belgen fri for ruer og montere slangklemmer riktig så det ikke gnager på belgen. bedre å bytte belgen for ofte også.og kjøp orginalbelg.

når det gjelder propeller har jeg også litt teringskader og jeg vurderer å bestille fra USA ca halve prisen derfa.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette er det sikkert mange meninger om, men.. Jeg pleier fylle en liten skvett med olje ( motorolje etc) når jeg har montert drev.

Mener at da kan en få en indikasjon på om det er noe " galt"

Om det er olje på vannet i hekken av båten og dette med sikkerhet kommer i fra min båt, det være seg gir olje eller olje fra belgen så er det jo

En klar indikasjon på at en kanskje ikke burde kjøre så mye med båten før en får sjekket ut dette.

 

Vi hadde på båten vår ( søgne dykkerklubb) ett tilfelle der belgen til knuten hadde fått ett lite hull av en eller annen grunn og vann hadde kommet seg in i svingjuls kappa via zimmerringen ( denne har ikke rustfri tettering orginalt).

Følgen av dette var at starteren røyk.

 

Splainen som står i demperplaten hadde her rustet fast så vi måtte borre ett hull på størrelse med ytterdiameteren på ei 14-15 mm pipe i svingjulskåpa og løsne demperplata fra motor for å få av stussen ( som jeg ikke husker navnet på) som går ut til drevet, og så med noen tekniske slag løsne demperplata fra stussen.

 

Jeg og Mons fra BP og en annen arbeidsom kar hadde en hel jobb med dette prosjektet bare pga ett lite hull i belgen, så om en skvett med olje i belgen kan forhindre en ødelagt starter, bytte av lager på drivknuten og 30 timers skrujobb så er det for min del ett enkelt valg :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

En dl i belg på DP-E er ikke dumt,men har vel lett for å komme en skvett fra drev også :giggle:

 

Er vel mer nødvendig med olje i belg på F.eks 290 eller DP-H drev da disse har det typiske "gearkabel som gnusser hull i belg syndromet"

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...