Jump to content

Bredde på båtplass til båt 2.40 bred


Dagjoh

Recommended Posts

Mulig dette er skrevet om før, uten at jeg klarte å finne riktig tråd.

 

Jeg har skaffet meg en båt som er 2,40 m bred og er i ferd med å skaffe meg en båtplass som er 2,50 m bred. Er denne båtplassen romslig nok med tanke på fendere og bevegelighet? Eller finnes det kanskje andre, smalere løsninger enn fendere? Eller bør jeg få panikk og forsøke å oppgradere båtplassen til 3 m bredde?

Link to post
Share on other sites

Nå har jo ikke jeg peiling på hvordan båt du har.

med en RIB vil det jo fort bli i trangeste laget i en flytebryggeplass som har senter-senter på utriggere 2,5 meter.

har du en annen type båt som fenderlisten er det bredeste punkte og opningen mellom utriggerne er 2,5meter går det jo veldig fint

Link to post
Share on other sites

Etter noen sesonger så tror jeg du vil irritere deg litt over at det har blitt litt striper i gelcoaten siden det blir en del gnikking av fendere mot skroget. Har du hvitt skrog synes det ikke så godt, men idag skal jo alle skrog være blå som betyr at "alt" synes så godt, dessverre. Jeg taler av erfaring med tilsvarende mål på båt/båtplass som du her nevner, og skrog som er blått.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fra en tidligere post:

Min erfaring med en plass på 2,7m brutto / 2,6m netto, utriggere festet i fast brygge og en båt som er 2,33 er at det ble vel trangt.

Husk at du må ha plass til å fendre og helst kunne kjøre båten ut og inn av båsen med fenderne ute.

Hvis du kan bruke faste bryggefendre sparer det en del plass.

Det hele er svært avhengig av skrogets fasong og om utriggerne er festet til fast brygge eller flytebrygge.

Redigert av Molan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det går helt fint :yesnod: .

Båten skrår nedover, så i lysåpningen er nok distansen godt over de 10 cm du har på papiret.

 

Det finnes også alternativer til hengende fender. Kle båsen med langsgående bryggefendere i steden hvis du synes det blir trangt.

 

PS : min erfaring er med hvite gamle skrog som jeg ikke var så redd for, og det gikk helt fint.

PS : Det du må passe på, er nabo båtene. Hvis flere nabo båter utnytter båsene sine maximalt, så kan fenderlistene komme farlig nær hverandre hvis det er smale utriggere... :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har en 3 meters båtplass og en 2,4 m bred båt. Utliggerne stjeler ca 35cm. Båten skrår innover en del der den er bredeste og jeg får god plass til fendere uten at de ligger å gnikker mot skroget. Du bør måle bredden på båten i bryggehøyde så vet du eksakt hva du har å gå på. Det mest irriterende med trang plass er at man ikke ser brygga når man parkerer så jeg vil anbefale litt ekstra hvis du får tak i det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...