Jump to content

DP-290 drev.. fra motor- til gearolje..?


Neros

Recommended Posts

Hei..

 

Jeg har i dag tømt mine 2 drev for olje. (ja, vet jeg burde ha gjort det i høst) Og spenning var stor med tanke på status på olje og eve vann i oljen..

Lykke var stor da oljen renner ut uten tegn til vann, men jeg legger merke til at det er motorolje på det ene drevet og gearolje på det andre.

Jeg vet at drevene er av forskjellige årganger, og har hørt at det ble ble brukt motorolje på tidligere drev. SP dreven brukte vel motorolje mener jeg..(?)

 

Spørsmålet er: Må jeg fortsette å bruke motorolje på det ene drevet, eller kan man skifte til gearolje..?

 

I mitt hode virker det i utgangspunktet rart å bruke en motorolje i en gearkasse, men hva vet jeg.. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for helsyntetisk gearolje på begge drevene.

 

Ca forklaring:

Motorolje eller gearolje er mye det samme, men den tykkere oljen kalles gearolje og litt andre benevnelser og spesifikasjoner.

Mye gear og hydraulikk som skal ha motorolje, altså noe tynnere olje.

Link to post
Share on other sites

Er kanskje et poeng å fortsette med motorolje, med tanke på sluring. Men jeg er jaggu usikker på hva som har vært brukt. Motoroljen virket tykkere enn gearoljen og det var noe mer metallspon på magneten på drevet med m.olje.

Det siste kan være tilfeldig, og det var ikke mye spon..

Link to post
Share on other sites

På tidligere gearkasser i volvo biler var det også motorolje som ble brukt. Det betyr at gearkassen er designet for å gå med samme olje som motoren, billigere, enklere og godt nok i vanlig bruk fordi gearkassen er godt dimensjonert. Normalt vil det løpe lettere enn med høyviskositets gearolje også, men nå til dags har vi lettløpsolje med høy viskositet. Dessuten har det vært en betydelig utvikling av additiver som gjør oljene bedre men også mer spesialiserte. Nå er det endel forskjell på hvor tungt belastet et drev går, men det er ikke tilfeldig at VP gikk over til gearolje da duoprop kom, det gir drevet mer belastning med to propellere enn én. Jeg ville brukt gearolje på begge drev hvis jeg var deg.

Link to post
Share on other sites

Det lukter du lett, gearolje lukter kvalmt...

 

He-he, har stadig luktesans til å skille gear og motorolje. Men sliter litt med å sniffe meg frem til fabrikat og viskositet ;-).

 

Begge drevene har oppført seg pent med tanke på innkobling til for/fri/revers så kanskje jeg skal safe med å mate dem med det har kjørt på tidliger....

 

Driter jeg meg ut om jeg bruker olje fra Biltema..?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke den oljetypen som produsenten foreskriver,de har vel en grunn for det med hensyn til varmgang og smøre egenskaper.

 

Av de enkle grunn at jeg ikke har stor tillit til fanzy merkede oljekanner til svimlende priser... Mine 2 dieseldyr har sveivet på olje fra Fellekjøpet i omtrent hele sin levetid, og det kan de få fortsette med. Men gearolje er jeg ikke så bevandret i, men vet at BT har olje for dette også....

 

Men skal innrømme jeg ikke har sjekket prisen på VP sin gearolje enda, mulig den er priset fornuftig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...