Jump to content

Kalesje eller hard top?


k-line

Recommended Posts

Er ny her og kikker litt rundt på diskusjoner. Ser en del i diverse sammenhenger ikke vil ha kalesje, men hard top. Hva er det som er mest problematisk med kalesje? Er det vedlikehold/utskiftning, mer utsatt for vær og vind, mye rigg eller andre ting? Tenker at en av de virkelige gode båtopplevelsene må være å kjøre med vind i håret og sol i ansiktet og at det er kjedelig å måtte sette seg inn for å kjøre. Vil gjerne vite om andre ulemper med kalesje dersom det finnes og hvilke fordeler dere hard top-fan er opptatt av.

 

Hilsen K-line (som satser på båtkjøp i vår - Agder 840, Nor Star, Sollux, Joda er det som per nå er mest aktuelt akkurat nå...)

Link to post
Share on other sites

Hei, de dagene det er virkelig flott solskinn.. og du må sitte under hardtopp, da angrer du. det lover jeg deg. Men det kan jo løses med å ikke sitte i båten på det fineste.. men sitte i land. Kalesja over hodet ditt på en agder er ikke så vanskelig å få noenlunde tett så ikke sjøsprøyt og regn kommer inn.og den er lett å ta av i nydelig solskinn.. Som vi ofte har her på solkysten

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere kalesjebåter og tette båter. Har nå vestlandsbåt som er tett båt. Er drittlei kalesjestyret. En ting er som Sæbø nevner at sjøen kommer inn (jeg fylte dashbordet\meg selv\instrumenter ++ på Biam 660 en gang..)

Regnet kommer inn spesielt når en kjører, men også når en ligger i ro med vind..

Vask\impregnering av kalesjen.

Du får det ikke varmt på kalde dager.

Styr å ta den av\på. Det ble ikke til at jeg tok ned kalesjen etterhvert pga styret. Hvor skulle den legges? På Biamen eg hadde gikk det på et vis å stikke det under langs benkene, men ikke en optimal løsning..

 

Nei i middelhavet (og til nød Oslofjorden) kan kanskje kalesje fungere.. Tett båt med stor takluke kanskje??

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere kalesjebåter og tette båter. Har nå vestlandsbåt som er tett båt. Er drittlei kalesjestyret. En ting er som Sæbø nevner at sjøen kommer inn (jeg fylte dashbordet\meg selv\instrumenter ++ på Biam 660 en gang..)

Regnet kommer inn spesiel

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke båten hele året er nok hardtop og bakvegg det beste. Skal du bruke båten kun på sommeren og i finvær så gå for kalesje. Var en her inne som kjøpt baltic med hardtop, det angret han meget på. Savnet sola så mye at det drepte en del av båtgleden hans og har per nå ingen båt. Det fine med de båtene du ser på er at de har to delt kalesje. Dvs at går du i litt røff sjø og vind, men det er sol, kan du bare ha på den fremste kalesjen. Min båt har targabøyle noe som gjør at jeg kan velge hvilken del jeg skal ha oppe.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ja, takk - begge deler. Hardtop over førerposisjon med stor takluke. Ypperlig løsning som finnes på mange snekkemodeller/ halvplanere.. Agder 840, Nidelv 26 og 28, Joda, saga 27 osv....Aller helst vil jeg ha en lukket vestlandsbåt ala Saga 29, men har kompromisset med min sørlandskone (som av en eller annen grunn også på disse kanter, helst vil ha kalesje over det hele....Bergen, ikke Kristiansand, sier jeg uten at hun vil høre så mye på det).

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har Joda 8100TC og har hardtop med kalesjeluker. Har ingen dårlig erfaring med kalesje, båten ligger ute hele året og har aldri hatt sjø inn. Deilig på soldager, fort å ta opp og ned.

Krever naturligvis vedlikehold,men blir den stelt godt med kan du ha den lenge.

Sikker på at du får like mange meninger som medlemmer her på forumet, men min erfaring er som sagt god med kalesje, om hardtopen ødelegger gleden på soldager må jeg si meg uenig i, den blir du fort glad i når sjøsprøyten står, og på soldager kan jeg stå i setet og "kikke mot det blå"

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi bruker båten hver helg hele sommeren uavhengig av været. Da er det mye mer komfortabelt med tett båt. Uansett hvordan man snur og vender på det, det blir fuktig under en kalesjeduk. Det og kan kle av seg vått tøy ute på akterdekket og gå inn i en varm lun båt blir noe helt anderledes. I en kalesjebåt må som regel tøyet inn og det blir fuktig over alt. Som sagt er du godværs båtbruker sats på kalesje. Om ikke skaff deg tett båt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det som kan virke optimalt er de ny båtene med elektrisk soltak i hardtopen. Da får man litt av begge verdener. Hvertfall i teorien, kan hende at det ikke gir så mye sol som man innbiller seg i Real life bruk, noe jeg ikke har prøvd. Til TS, de båtene er nok litt utenfor prismessig det segmentet du viser til. Jeg tror din bruk av båt og hvor i landet du bor, bør avgjøre hva du velger. Lykke til med kjøp, bør være muligheter for mange kupp nå.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er noen fantastiske løsninger på den del nye båter; bla Nord West 370. Ulempen er jo at båten koster 4 mill. :lol:

 

Jeg ville skygget unna hardtop hvis de har sånne små knøtete luker du knapt får hodet opp igjennom (mange båter med hardtop har slike). Veldig kjekt med en skikkelig luke når du skal legge til kai eller nyte solen under fart.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne diskusjonen.

 

Jeg er enig med alle argumentene her inne, men kalesje vs hardtop gir seg vel også litt etter størrelse og bruksområde på båten.

Selv har jeg en Yamarin 64DC med kalesje som vi brukte i Bergensområdet i hele fjord, selv med dårlig vær fungerte det helt fint. Jeg kjenner ikke til dette med sjø inn gjennom kalesjen. Den virkelige fordelen er jo selvfølgelig å kunne legge ned kalesjen og pakken den fint inn i brønnen akter på båten og virkelig nyte solen. Hele kalesjen ble lagt i bløt i biotex i badekaret over natten, skylt, tørket og impregert. jeg vil ikke si at dette tar så forferdlig mye tid/arbeid.

 

en venn av meg har Antares 610/620?! med hardtop, vi har jo selvfølgelig denne diskusjonen ofte og han mener at hans løsning er best, men hver gang vi bruker båtene på fine dager, så sitter han alene inne og styrer båten uten å få sol mens vi andre nyter sommer og fine været.

 

Når han i samme diskusjon om hva som er mest praktisk og best nevner at han vurderer å montere autopilot til 20.000.- så sier vell det alt.

 

Min 64DC brukte jeg 90 motortimer i fjord og har nå fått 3 fot syken og kjøpt Windy 25 Mirage som også er en kalesje båt...

 

Hvis du vekter å overnatte og ha båt som hytte ville jeg nok gått for type hardtop/kalesje. men som dagstur og helgekos så er kalesje tingen :)

 

Du kan få et godt tilbud på min 64DC

Link to post
Share on other sites

Hvis du vekter å overnatte og ha båt som hytte ville jeg nok gått for type hardtop/kalesje. men som dagstur og helgekos så er kalesje tingen :)

Du kommer vel med svaret her, 64dc. Vi har hatt 4 kalesjebåter, og har nå HT båt med stor takluke. Som passer oss perfekt. Vår forrige båt, Windy Scirocco 33, hadde kalesje. Og, da båtbruken mer og mer ble som hyttebruk, hadde vi alltid diskusjonen om vi skulle kjøre åpent eller ikke.

 

Forskjellen mellom HT og kalesjebåt (uten bakvegg) er ikke så ekstremt stor, båt med bakvegg og helt tett kabin er dog anderledes.

Link to post
Share on other sites

Mange interessante meninger og erfaringer her. Artig å lese - tusen takk:) Som flere sier er det bruken som bør avgjøre det. Vi er nok foreløpig ikke hard core båtfolk som er ute uansett vær og vind. Testet ut Skarpnes 30 i fjor da vi var ute en uke uten sol, med en del regn - ikke lekkasje. Men blir nok mer fuktig i kalesjebåter ja. Nå bor vi ikke i Bergen, men Kr.sand, så kanskje noe mer egnet med kalesjebåt her?! Elsker sol og ser fremdeles for meg at det er viktig å få maks ut av den når den melder sin ankomst. Men ser jo at flere her har prøvd ulike modeller før en finner det som er det mest ideelle for seg. Bruken kan jo også forandre seg og da er det kanskje tid for å skifte båt. Tror drømmen følges - kalesje it is - så får vi se hvordan båtlivet blir i praksis! Gleder meg:)

Link to post
Share on other sites

HT er bra så lenge du kan åpne en stor luke. Da har du muligheten til å kjenne sommeren når varmen er der. Flere båter har kalesjer som er et herk og sette opp. Noen andre har kalesjer som er enkle. Men uansett, en HT kan forlenge innerommet av båten, selv om det ikke er bakdør.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Man kan jo velge å lære av andres feil :giggle: Vi valgte hardtop fordi vi uansett alltid kjørte med fremre kallesje oppe. Så byttet vi til flybridge.

 

Ht gir en betydlig økt sikkerhetsfølelse i dårlig vær synes jeg. Også er det mye enklere å klargjøre båten. Tat et minutt å åpne luka og ta av kalesjen bak..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! jeg har gått mot strømmen, bytta fra hardtopbåt til kalesjebåt. Vi bruker båten på sommeren (Mai-Sept). Selv om Skarpnesen er en "Våt" båt har jeg ikke hatt problemer med vann inn under kalesjen. Koser meg max når sola steiker og begge kalesjene er nede. med litt fart så er jeg plaget med sjøsprøyt, så derfor har vi gjerne oppe den fremre kalesjen når vi går i marsjfart med litt sjø, men så fort farten er nede igjen så tar det 1 minutt å ta den bort og da er det etter min mening helt herlig å slippe å være den eneste ombord som ikke får sol på kroppen!! På kalde kvelder på forsommeren og sensommeren har vi ingen problemer med å raskt oppnå ønsket temperatur med dieselvarmeren (4kW). Lykke til med båtjakten!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Godt å høre det går an å gå andre veien og at det faktisk kan bli full klaff ved å velge kalesje! Kanskje båtlivet endrer seg når barna blir større og at en da ønsker å ha en mer hyttebår. Ser ikke helt for meg at vi er ukesvis på sjøen i dårlig vær med tre små. Men kanskje mer aktuelt når de er større og mer selvgående.

 

Synes også det går kjapt å ta opp og ned kalesjen på Skarpnesen. Regner med det ikke vil by på større problemer på f.eks en Agder. Blir uansett en ting å vurdere når vi sjekker ut båten nærmere. Har også planer om å kjøre båt selv og da må jeg si det frister å kunne gjøre det i fri luft når det er bra vær.

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker også kalesje, hvis jeg må velge mellom kalesje eller fly. Men idag på messen så jeg på nye Bavaria 39 HT. Dæven for en soluke, helt giga og i tillegg sotet luke på bakerste del av HT for å få inn lys. Det er nok en løsning jeg kan tenke meg om noen år når båtene er rimeligere brukt. Ulempen som andre som så på den samme båten påpekte er at de lukene sliter vist også med å være helt tette.

I mellom tiden er jeg lykkelig med min kalesjebåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...