Jump to content

Bursdagspresangen: «Ny» båt


Skipper Worse

Recommended Posts

Seilte samme turen(fra samme havn)i fjor på denne tiden. Gikk seint fra Stavanger slik at mye av turen ble natt seilas i liten kuling. Hadde gått til innkjøp av noen ny kart for område, brukte ellers noen kart som var noen år. Jeg oppdagt fort at jeg har vært alt for slapp med oppdatering av kartene ihht efs. Selv de nye stemte ikke. Tenker her på ny karakterer på lykter og blinker . Heldigvis godt kjent men det hele kjentes litt sløvt.

Bare til ettertanke.

Men alt i alt ble det jo en herlig tur i ny båt.

Link to post
Share on other sites

Seilte samme turen(fra samme havn)i fjor på denne tiden. Gikk seint fra Stavanger slik at mye av turen ble natt seilas i liten kuling.

Regner med å tutle nordover omkring 12-13:00 i morgen. Legger turen innover i le av Finnøy og gjennom Austre Bokn. Så håper vi at sjøen har lagt seg noenlunde over Sletta når vi kommer dit omkring 15-tiden ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ta det med ro og tenk sikkerhet, ingen vits å ta sjanser til sjøs, men det vet du vel!!!!

Holder på med å stikke ut kurser nå, har sett meg ut waypoints like til Ognahamn ... får ta det «manuelt» derifra og forbi Haugesund.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Regner med å tutle nordover omkring 12-13:00 i morgen.  Legger turen innover i le av Finnøy og gjennom Austre Bokn.  Så håper vi at sjøen har lagt seg noenlunde over Sletta når vi kommer dit omkring 15-tiden ...

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde lagt meg til ro til Fredag morgen og heller fått en rimlig behagelig tur . :wink:

De melder styrke 15 i morgen og nesten laber bris på Fredagen ...

hvorfor ikke nyte turen med ny båt i stedet for å risikere noe med skjønnheten

Uansett ha en flott tur oppover det unner jeg deg ...sier bare det jeg ville gjort ... :sailing:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

LOA skal visstnok være 12,17 meter (39 fot 11 tommer) Du hellige jul, tror ikke jeg helt har forstått hva det er jeg har begitt meg ut på her.... :crazy: 

<{POST_SNAPBACK}>

Ta det med ro Skipper, du venner deg fort til størrelsen. Jeg henta min båt av den samme selgeren for ganske nøyaktig ett år siden. Jeg gikk mot Oslofjorden mens du skal gå den andre veien så vidt jeg skjønner. Ser du har fått tips om utstyr du bør ha med deg på turen. Jeg vil tipse deg på en ting til som jeg overså når jeg gikk østøver. SJEKK DIESELTANKENE. Engelske båter fra den tiden utstyrte båtene sine med tappekran i bunnen av tanken. Jeg fikk stopp på bab. maskin 3 ganger på veien hjem fordi filterne tettet seg pga. dritt på tanken. Situasjonen var til tider kritisk med pålandsvind og tåke og med kun en motor da jeg måtte søke nødhavn i for meg totalt ukjent farvann. Det gikk bra til slutt men turen hjem tok 4 døgn. Siste strekket fra Kragerø og opp til Vrengen og hjem gikk jeg med avkappede dieselrør til tankene og med tur/retur av diesel til 200 liters fat som jeg plasserte i lasterommet bak.

 

Nå er det ikke meningen å skremme deg, men ta den enkle forhåndsregelen å tapp ut noen liter diesel fra hver av tankene og se på konsistensen. Er dieselen klar og fin er det ikke noe problem. Da er det bare og starte med friske filtere og full tank. 60C maskiner stopper ALDRIG hvis de bare får rein diesel.

Jeg hadde 3-3,5m bølger hele veien med 8-10m/s. Marsjhastighet på 18-20 kn bør gi en behagelig og udramatisk reise. Bakk av noe hvis baugen graver seg inn i bølgefrontene og sjøen slår over ruta.

Ha en fin tur

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hadde lagt meg til ro til Fredag morgen

Uttrykte meg klønete. Det er SELVSAGT fredag det er snakk om! De er bare det at jeg er så grenseløst utålmodig etter å komme i gang, at jeg mentalt allerede er over i torsdagen! :lol::lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne føye meg til gratulantene. Gratulerer!

 

(Holdt meg en stund sammen med ei fra samme øen som "QB", men der stoppet likheten. :cryin: Fikk valget, henne eller båt(!!!!) Har båten ennå...... :wink: )

 

Nå har jeg bestemt meg for å vinne i lotto.

 

Noch einmal, GRATULERER! Måtte sjømilene bli mange og gode.

 

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Uttrykte meg klønete.  Det er SELVSAGT fredag det er snakk om!  De er bare det at jeg er så grenseløst utålmodig etter å komme i gang, at jeg mentalt allerede er over i torsdagen!  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

JA ikke enkelt å holde styr på klokke, stormer, hormoner,adrenalin etc. og følelser i disse dager , kjenner til den følelsen blir som unger ... åffer er det ikke i dag :confused:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Lykke til på ferden i morgen. Når man tenker på den senere tids væropplevelser mistenkeliggjør jeg deg for å ha meget gode kontakter oppover, når man ser det været man nå har meldt......

 

Av egen erfaring da jeg skulle kjøre skuta fra oslo og nedover vil jeg anbefale ikke bare å huske på kaffe, vann, kopper, kaffekjele, men også noe til å drive den hersens komfyren!!! (ingen marinaer var åpne slik at der ble noen timer uten kaffe gitt)

 

Min neste erfaring er å ikke bare huske kaffe, vann, kopper, noe til å drive komfyren, men også kaffekjele!!!! Når jeg og en kompis skulle hente båt i Sarsborg var det på uteblivelseslista !!

 

Som sagt, kos deg og lykke til !!!

 

Redigert :

Ps, kan legge til at det som ovenfornevnt er om dieselfiltre samt sjekk av eventuell grums er uhyre viktig. På nevnte tur fra Sarpsborg ble der bølger store nok til å tette dieselfilteret som medførte motorstopp på leia inn mot Stavern (for å anskaffe kaffekjele). Med de bølgene som der var og avdriften som førte oss faretruende fort og nære skjæra er vi i dag veldig takknemlig for at nettopp Nssr har base på nevnte sted! Dersom de hadde kommet stakkarslige 15 minutter senere hadde det gått galt :cryin:

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grattis Skipper_Worse

Har en kompis/bekjent som kjøpte en slik en i fjor.. Har vert ombord og den er kjempe koselig.. Mang et missunneligt blikk over til båthavna fra meg da..

Han hentet sin østafor og gikk den hjem til Kvinnherad men hadde med seg en litt mer sjøvant kar som styrmann..

Tålte enormt med sjø og dei hadde ingen problem på turen.. Mener han har 2 X 70 motorer..

God tur

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

:flag: G R A T U L E R E R med kongebåt!

 

Jeg var på fest hos hyttenaboer i sommer, og de hadde besøk ved brygga av bl.a en slik som du har kjøpt, samt en spell ny Princess 41. Jeg var ombord i begge. Litt annen klasse enn min 22 fots daycruiser ja...

 

Når det kommer til komfort og plass, er Fairlinen MYE større enn Princessen. Den rederlugaren akter er rett og slett som et soverom du kunne hatt i en leilighet, ordentlig firkantet rom med eget bad. Godt med uteplass også, oppå akterlugaren samt romslig flybridge. Det er klart at Princessen er kjempeflott, men den blir mer som slags forvokst daycruiser.

 

Du har rett og slett anskaffet hytte på sjøen, i ordets rette forstand. :smiley:

Link to post
Share on other sites

:flag: G R A T U L E R E R  med kongebåt!

 

. Det er klart at Princessen er kjempeflott, men den blir mer som slags forvokst daycruiser.

 

Dette må vel kunne kalles "REKLAME" for Fairlane :wink:

 

Ikke for Princessesen da :rolleyes:

 

Har sett noen bilder og den ser jo flott ut :yesnod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg føyer meg inn i rekken av gratulanter. Jeg kan ikke si meg mere enig i at det er lurt å sjekke tankene før du drar. Ta med dieselfiltere til et par skiftinger underveis om uhellet skulle være ute. Ta en alvorsprat med svenskene i kjelleren før du drar, og sjekk at de føler at de har det de trenger av kjølevann og olje.

 

Lykke til, og god tur!

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Dette må vel kunne kalles "REKLAME" for Fairlane  :wink: 

 

Ikke for Princessesen da  :rolleyes:

 

Har sett noen bilder og den ser jo flott ut  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje var jeg for hard mot Princessen... :cool: Det er jo bare en lekker båt, 3 millioner kostet den jeg var inne i. Alt av utstyr, DVD-spiller, skinnseter, tror til og med det var oppvaskmaskin i den. Alt var bærre lækkert når det gjalt finish og detaljer. Toppfart på 35 knop og greier.

 

Men måten båten var utformet på var daycruiser ++: en stor cockpit med sittegrupper, så var jo alt nedenunder dekk flott og luksuriøst da.

 

Fairline oppleves som en MYE større og rommeligere båt, til tross for 2 fot mindre lengde. Det er noe med dette å bygge i høyden, og bredden. Et gedigent soverom bak, det manglet Princessen helt.

Link to post
Share on other sites

Men måten båten var utformet på var daycruiser ++: en stor cockpit med sittegrupper, så var jo alt nedenunder dekk flott og luksuriøst da.

 

Fairline oppleves som en MYE større og rommeligere båt, til tross for 2 fot mindre lengde. Det er noe med dette å bygge i høyden, og bredden. Et gedigent soverom bak, det manglet Princessen helt.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er et viktig poeng. Det blir omtrent som å sammenligne Windy 37 med Scand 35. De er bygd for ulike målgrupper. Noen liker store "daycruisere" med gode boforhold, noen liker stor boplass ("hytta på sjøen"), andre vil ha "smekre" linjer, stor plass ute, høy toppfart etc.

 

Smaken er som baken.... Jeg synes nå at store "daycruisere" er lekkert. Men jeg vil gjerne ha litt i pose og sekk gjerne en Windy 37 med Hardtop - for kona er ikke så glad i sol.

Bilde

Bitteliten IV???? Kona sier :nonod: - men det :puke: jeg i :eek:

:wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes nå at store "daycruisere" er lekkert. Men jeg vil gjerne ha litt i pose og sekk  gjerne en Windy 37 med Hardtop - for kona er ikke så glad i sol.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var admiralinnen som bestemte at Hannah III skule være åpen og ikke hardtop. I ettertid er hun ikke helt sikker, og synes hardtop-versjonen er fin.

 

Jeg er litt usikker. Selvsagt ville det vært flott å slippe kalesjen. Men luka er ikke så stor, og jeg er redd for at jeg ville føle det for lukket på fine sommerdager. Men når det er surt og kaldt stiller jo saken seg litt annerledes.

 

Men jeg holder nå fast på at åpen båt er riktig for oss, basert på dagens båtbruk.

 

Blir det en neste gang blir det kanskje en Nimbus 380 Commander, "The Yachtsman's Yacht" ???

:smiley: (Men så var det pengene, da :wink: )

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Dette er et viktig poeng. Det blir omtrent som å sammenligne Windy 37 med Scand 35. De er bygd for ulike målgrupper. Noen liker store "daycruisere" med gode boforhold, noen liker stor boplass ("hytta på sjøen"), andre vil ha "smekre" linjer, stor plass ute, høy toppfart etc.

 

Smaken er som baken....

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle jeg drømme om en ny båt igjen så måtte det bli en Trawler på rundt 36 fot. Med 2 x Ford 120 hk. Passe fart, godt utrymme, og en finish som man bare kan drømme om. En lat båt som virker som et lite skip der den skubber unna i rundt 9 knop.

 

Smaken er som.....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men jeg holder nå fast på at åpen båt er riktig for oss, basert på dagens båtbruk.

Helt enig med dere både KOB og Bitteliten. Ville fått "klaus" i en lukket båt, men her er nå heldigvis smaken forksjellig. Men Bitteliten, du må jo ikke begynne å drømme om ny båt før du har sjøsatt din nye :lol:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...