Jump to content

Bursdagspresangen: «Ny» båt


Skipper Worse

Recommended Posts

Helt enig med dere både KOB og Bitteliten. Ville fått "klaus" i en lukket båt, men her er nå heldigvis smaken forksjellig. Men Bitteliten, du må jo ikke begynne å drømme om ny båt før du har sjøsatt din nye

 

Jeg er enig med dere, jeg. Åpen båt er topp. Lukket båt er også topp. Kombinasjonen av lukket båt og stoooor uteplass er bare rett og slett KONGE!! :lol: Satt oppe på altanen fra Hundvåg/Stavanger til Haugesund i dag .... bare herlig. Og i motsetning til teltbåtene kunen vi gå inn og finne varmen ... :yesnod:

 

Full rapport kommer.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, så var det rapporten, da.

 

Fløy ned tre mann i går, begge svogrene mine var med -- den ene er losbåtskipper og særdeles godt mekanisk anlagt. Litt skruing i går, monterte radarskjermen, fant ut at generator og eber må repareres litt :sad: Så en god middag og etter nogle små :drink: kunne Worse omsider innta Kongesuiten akterut. Hæææærlig!!! Pinadø bedre enn sengen hjemme. :lol:

 

Været i går var ikke det beste, vi lå lunt i Hundvåg men det var en del bevegelse i vannet, ja. Det stilnet av på kvelden og da morgenen opprant med strålende sol nådde Worses humør de store høyder. Sveiv i gang de grønne, og styrbord stoppet. Og ville ikke i gang igjen. Vi visste at den var tungstartet når kald, men hvorfor??? Nei, kaldstarten var ute, hva kan det da være? Jadda jadda jadda. Potte tett forfilter. 10 minutter til filterskift (genialt opplegg) så var det av-gårde-kåre omkring 12:00.

 

Bilde

 

Vi kledde oss i varmedresser (losbåtskipperen selvsagt i overlevelsesdrakt; han hadde et uttalt ønske om å overleve turen ... :lol: ). Bunkret 782 liter velduftende dråper på Vassøy (4,84/l) og tok fatt på vår episke hjemreise. Gjennom Mastrafjorden i 20 knop på 300 rpm under max, det er OK med fullbunkret og velbegrodd skute :yesnod:

 

Bilde

 

Vi var rimelig spent på Boknafjorden men uten grunn. Litt bølgehøyde i utløpet av Mastrafjorden og deretter lang, fin dønning over til Boknasundet. No problem. Opp Karmsundet fikk gamle Worse omsider tillatelse til å bytte ut kartene med ratt og hendler. Å, hvilken fryd! En aldeles herlig båt å kjøre, tung og trygg og moderat luting i sving. Vi tok lunsjen i Haugesund (Egon, anbefales) og var temmelig frosne ved ankomst. Så det ble innkjøp av Pod-ovn før vi fortsatte.

 

Bilde

 

Over Sletta gikk vi 17-18 knop. Rotete dels krapp sjø men det gikk jo fort unna, knapt nok behov for å holde seg fast. Opp Nyleia og gjennom Austevoll med ett øie på radaren og ett på fyrlyktene. Måtte en rask tur i maskinrommet og koble om litt strøm -- dårlig lading på forbruksbanken, enda en liten sak som må ordnes opp i... :rolleyes:

 

Bilde

 

Ankom havn i Dolviken ca. 19:00 ... nesten synd å fortøye og komme seg hjem til huslige plikter. Men det kommer jo en dag i morgen ... gamle Worse er i særdeleshet spent på Quindebestets kommentar til nyervervelsen. Blir det nogen knuragtighet, får man vurdere å ta henne under behandling på Kongekøien. :lol:

 

Nå er det tid for lett feiring av en i særdeleshet vellykket tur med et mannskap hvis ferdigheter og omgjengelighet de fleste kan drømme om.

 

:cheers:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men Bitteliten, du må jo ikke begynne å drømme om ny båt før du har sjøsatt din nye :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Å drømme er lov. Men jeg må ærlig innrømme at jeg først og fremst gleder meg til å få III'ern på vannet. Så får vi se hva fremtiden gir av gleder.

 

Det er ikke så lett å ikke drømme når jeg tilbringer en hel del tid mindre enn 1 km fra der Windy bygger sin 58 Zephyros. Var en tur nedom og kikket på en ved kaia her om dagen. Den er STOR - og jeg klarer meg med en som er Bittelitegranne mindre (er 20 fot mindre bittelite? . antakelig ikke)

 

Grattis Worse med kongesuite og 2 grønne under dørken som går som de skal. Flott båt du har fått deg. Får håpe du får kongelig behandling av "bestet" når hun tar familiens stolthet i skue. Det blir nok bra.

Link to post
Share on other sites

Akk ja, de to grønne ... de synger som den skjønneste musikk. Vant som jeg er til grenseløs Ford-rakling både i båten og i bilen (Transit personbil) var det nesten fryktelig lite lyd i de grønne. Lurte nesten på om noe var galt ... :lol: Det var bare for show at medbragt hørselvern overhodet ble brukt ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

GRATULERER :flag::flag:

En kjempebåt jeg er helt sikker du og dine blir skikkelig fornøyd med. Kan jeg driste meg til å

spørre om herligheten har fått/får nytt navn . Jeg klarte selsagt ,med mitt noe slørete blikk ,

ikke å se av bildene hva nåværende navn var heller. Quindebestet burde kanskje få den æren

og legge navn på herligheten , som en gest for sitt eventyrlige engasjement i denne saken?

Men pass deg ,losen min døpte min 110 år gamle Åfjordsfæring etter den første seilturen

hun var med på for SVAMPEN. Tenke seg slikt bare fordi hun satt nærmest pøsen.

Igjen gratulerer med en flott båt . Og for å ha sagt det ,ja jeg er misunnelig. :cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

GRATULERER  :flag:  :flag:

En kjempebåt jeg er helt sikker du og dine blir skikkelig fornøyd med. Kan jeg driste meg til å

spørre om herligheten har fått/får nytt navn . Jeg klarte selsagt ,med mitt noe slørete blikk ,

ikke å se av bildene hva nåværende navn var heller.

Nåværende navn er «Sundancer». Det skal byttes ut med nytt navn fortere enn kvikt, må bare finne på hva hun skal hete. Hun skal i alle fall ikke ha navn etter en Sea Ray modell!! :nono: Men samtidig så passer ikke de gode gamle fra norrøn mytologi så som «Valkyrien» som min Nidelv 24 var døpt, i ånd og vann og bayer. Må finne på noe «catchy» som høres godt ut på både norsk og engelsk. Husk at dette er en engelsk lady (nei, «Fair Lady» blir det i alle fall ikke, det er opptatt av et søsterskip i England).

 

Den som har lever, får se! :cheers:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

..... Nåværende navn er «Sundancer». ...

Det var den ja, ....

 

Jeg så den lå ved bryggen et par hundre meter nord for meg igår kveld ca 1740 da jeg forhalte fra min kai til Lundsvågen for å ta ombord 6 mann som skulle være med på "nattseilas".

 

Flott fartøy det der - lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nåværende navn er «Sundancer».  Det skal byttes ut med nytt navn fortere enn kvikt, må bare finne på hva hun skal hete. Men samtidig så passer ikke de gode gamle fra norrøn mytologi så som «Valkyrien» som min Nidelv 24 var døpt, i ånd og vann og bayer.  Må finne på noe «catchy» som høres godt ut på både norsk og engelsk.  Husk at dette er en engelsk lady ..........

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer med hjemkomsten :flag:

 

Navneskiftesermoni er viktig, og du kan sikkert finne en norsk oversettelse av min tekst ... hvis ikke kan jeg hjelpe....

 

Navn er viktig, og hvis du er forelsket i denne også, så er kanskje "Second Wife" passende :lol:

 

Ellers så finnes det mange andre navn som er både catchy og høres godt ut på begge språk ... koomer helt an på hvor maritimt du vil ha navnet....

 

Kos deg i helgen

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Helt enig med dere både KOB og Bitteliten. Ville fått "klaus" i en lukket båt, men her er nå heldigvis smaken forksjellig. Men Bitteliten, du må jo ikke begynne å drømme om ny båt før du har sjøsatt din nye :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Bilde

:rolleyes::rolleyes::yesnod:

Godt at det er en stund til jeg har bursdag... :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulere Worse ! Ikke kom du sent,men godt var det nok. Kan jeg få foreslå at skuta får et høvelig navn fra de dype skoger? Miss Tagama, vil ikke være bra fra Quindebeistets synsvinkel. President Luaga er allerede opptatt,likeså Guran,Buran og Kela Wee. De går her i fjorden østapå alle sammen. Ærbødigst vil jeg foreslå navnet "Woburu" . Da er du beskyttet mot alle onde makter som måtte kunne herje rundt på din lokale flod. :lol::lol: Og det er et vektig navn som du nok kjenner godt til.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir ganske så morsomt på engelsk. Vi- får håpe dette ikke blir en selvoppfyllende sannhet for båten (hentet fra eng/no ordbok: worse=(none the - ) ikke verre, ikke dårligere, (all the - ) desto verre adj. verre, slettere )

 

Jeg sjekket også Bitteliten for morro skyld: adj. tiny, wee, very small, minute, miniscule - så da får båten vår hete M :crazy: iniscule III på engelsk. Lækkert

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...