Jump to content

Kjøper vi allerede defekte batterier?


FOX

Recommended Posts

Vet at dette har vært drøftet her tidligere men ønsker å lufte dette på nytt.

Da vi for noen år siden kjøpte nytt batteri til bilen eller båten ble batteriet fylt med "syre" like før vi betalte og forlot butikken. Det var den gang batteriene var såkalt "tørrladet". Skal ikke gå inn på hva det betyr, men sikkert er det at disse batteriene startet sitt liv idet "syren" ble fylt på.Tidligere, og før man lærte seg å "tørrlade" batterier, kom de fra fabrikk syrefylte og ladet til forhandlere, feks. bensinstasjoner eller bilbutikker.

Disse batteriene var selvfølgelig ikke hva vi i dag kaller "vedlikeholdfrie". De måtte jevnlig vedlikholdslades og etterfylles med dest.vann.

Jeg jobbet i perioden -67 til -70 i en en bedrift som produserte, og leverte 100-vis om ikke 1000-vis av vedlikeholdsladere levert til Sønnak som videresendte dem til forhandlere og ikke minst til bensinstasjoner som solgte batterier. Vi som har levd en stund husker nok disse hyllene med batterier og en masse ledninger

 

Så da endelig til saken: For vel et år siden måtte jeg ha et nytt batteri, det er et "backup" batteri til hyttas forbrenningsdo.

Det ble kjøpt hos Biltema og jeg forlangte at spenningen ble målt. Den var på 10,50 Volt, altså et misshandlet, utladet og sulfatert batteri. Siden dette var det siste de hadde tok jeg det.

I DAG ER DETTE BATTERIET FULLSTENDIG KAPUTT, DET HAR EN HVILESPENNING PÅ 1,5 Volt OG TAR IKKE LADING1

 

Konklusjon: Ligg langt unna Biltema og alle andre som selger såkalte "vedlikeholdsfrie" batterier, vi som brukere vet da aldri når gamle batteriene er før vi får dem!

Link to post
Share on other sites

Hva med å måle batteriene du kjøper før du tar de i bruk? Da kan du reklamere på de, det er ingen annen måte å skille batterier som er "misshandlet" fra gode. Merket på etiketten forteller deg ikke noe om det. Forøvrig har jeg forsøkt å finne desulfatorer til salgs her til lands uten å lykkes.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv 2 nye vedlikeholdsfrie 150 Ah batterier på Biltema i fjor.

Dette er Koreaproduserte Atlasbatterier og disse har fungert utmerket sålangt.

Hvilespenning ligger på 12,7 V.

 

Batterikjøp ser ut til å være sjansespill på likefot med mye annet man anskaffer seg!

Link to post
Share on other sites

Jeg målte batteriet i butikken og spenningen var 10,50 V. Det var det siste de hadde og jeg MÅTTE ha nytt batteri der og da. Hadde altså ikke noe alternativ og derfor kjøpte jeg det. Har kvitteringen og skal selvfølgelig reklamere på det.

Dette innlegget var bare ment som en advarsel til andre om ikke å kjøpe et batteri uten først å måle hvilespenningen som skal være 12,73 Volt for et blybatteri.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte også et batteri på BT som spenningen var noe lav på (10-11 V), hadde kjøpt det, målte spenning hjemme, og siden det skulle opp på hytta i fjor vinter, så var jeg litt skeptisk til videre prognoser (kulde, frost, lite lading ifra solcellepanel), ikke optimale forhold for et stakkars batteri, altså. Satte det i et kar med vann, "sjokkladet" (brukte en normal 25 amp lader) noen timer, og gikk over til vedlikeholdslading i ca et døgn før vi dro opp på fjellet. Det batteriet ser ut til å fungere upåklagelig i et par år nå. Det jeg egentlig tror, er at en har litt bedre muligheter med et batteri om en sørger for å starte bruken av det etter en god opplading. (nå var jo metoden min noe brutal i starten da..gjorde det i garasjen...).

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Dette forklarer meg hvorfor jeg to ganger har vært oppe og klaget, og fått byttet de såkalte " vedlikeholdsfrie " batteriene til BT. Batteriene jeg kjøpte der, holdt ikke på strømmen, og under et år etter innkjøp har jeg vært å byttet de. God service oss BT der, men er jo et herk å slepe på disse store forbruks batt...

Men er der noe sted i dag en får syrebatt. slik som i " gammle " dager, der de fylte syre på mens du så på ???

Link to post
Share on other sites

For vel et år siden måtte jeg ha et nytt batteri, det er et "backup" batteri til hyttas forbrenningsdo. Det ble kjøpt hos Biltema og jeg forlangte at spenningen ble målt. Den var på 10,50 Volt, altså et misshandlet, utladet og sulfatert batteri. Siden dette var det siste de hadde tok jeg det. I DAG ER DETTE BATTERIET FULLSTENDIG KAPUTT, DET HAR EN HVILESPENNING PÅ 1,5 Volt OG TAR IKKE LADING1

Hadde du ventet noe annet? Å kjøpe et "misshandlet, utladet og sulfatert batteri" og så sutre og klage her på forumet et år senere? Nei, dette har du kun deg selv å takke for når du visste om batteriets tilstand da du kjøpte det! Null sympati fra meg.

 

Både du som kjøpte et slikt batteri, og Biltema som solgte deg et slikt batteri burde være flaue!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel at betjeningen både på bensinstasjoner og biltema ikke har den nødvendige opplæring om hvordan batterier skal lagres og håndteres. Tørrladede trives jo utmerket i romtempratur og tar ikke skade av det. Men trille inn en palle med syrefylte batteri i butikklokale, og kjøpe det ene som er igjen til slutt er nok ikke det lureste når man ikke vet hvor lenge pallen har stått der. Hadde de kastet ut iskremen av frysedisken og heller plassert batteriene der kunne det kanskje vært et håp. Generasjonen som nå betjener kundene får hakeslepp om pølsa ikke er varm, og colaen ikke står i kjøledisken, men batterier vet de veldig lite om.

Link to post
Share on other sites

kjøpte et slikt mc batteri hos BT i fjor.

 

Hadde ikke med voltmeter , og da jeg kom hjem så var hvilespenning ned mot 12 volt. Ladet på det , men fikk det ikke til å ta lading.

 

Kommer ikke til å kjøpe noe mer batteri der uten å ha med voltmeter

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Og Hulda kjøpte batterier hos BT Sandefjord for en god del år tilbake. De ble fylt med syre mens jeg stod og så på. Deretter ble de montert i båten og satt på vedlikeholdslading. Tror det var i 2005 de siste ble kjøpt. Full futt enda. Men når det gjelder påstanden om at betjeningen ikke alltid vet hva de driver med, så er jeg enig. Med noen tusen produkter, så skal det noe til å ha dybdekunnskap hele veien.

 

For noen år siden kjøpte jeg batteri til Jeep'en hos et verksted i Moss. Det var det eneste de hadde. Og Jeep har den snodige greia for seg at batteripolene står omvendt av det som er standard i Europa. Etter ett år konket batteriet. La om ledningsnettet og kjøpte vedlikeholdsfritt fra Biltema for et par år siden, står i fremdeles.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det MC-batteriet leverte du vel tilbake?

 

Kjøpte mens jeg var på ferie, så brodern skulle levere det tilbake for meg. Skal sjekke med han hvordan det gikk...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Heisann og takk for nyttig info. At noen her kommer med "hvorfor kjøpte du de når ditt og datt" og "klager her etterpå" syns jeg blir å ta dette ut av trådens sammenheng.

Trådstarter kommer med info som er nyttig for meg ihvertfall. Skal ta dette med i betraktningen når jeg skal ha nye batteri..

Link to post
Share on other sites

Hvorfor forlange å få målt spenningen for så å kjøpe det uansett? Er liksom samme som å kjøpe melk som gikk ut på datoen igår. Ikke helt sikkert den smaker surt.Når man så i tillegg påberoper seg å skullle ha litt peiling på vedlikeholdslading osv blir det litt håpløst, dog underholdende

Link to post
Share on other sites

Jo da, oppfattet at "trådstarter måtte ha et batteri dær og da...", men måtte han det? Dette var tydeligvis det siste de hadde, men om de ikke hadde hatt det, hva da? Hadde verden gått under?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden var nok ment som et 'TIPS: Neste gang du handler batterier, ta med voltmeter!'

Og det sier jeg tusen takk for. Jeg var ikke klar over at det kunne være et issue.

 

Tok med voltmeter ned til det lokale verkstedet når jeg skulle ha ekstra batteri til sjekta under trutning. Vanskelig å lade det ene batteriet hjemme mens båten prøver å sluke hele elva. Gikk på søppelhaugen på bakrommet og fikk med meg det batteriet med høyest hvilespenning. 12.5V, dønn gratis:=) Funger meeeget fint nå to år etterpå, og er nå tatt over som hovedbatteri.

Link to post
Share on other sites

Jo da, oppfattet at "trådstarter måtte ha et batteri dær og da...", men måtte han det? Dette var tydeligvis det siste de hadde, men om de ikke hadde hatt det, hva da? Hadde verden gått under?

Kanskje på tide å slå av kverrulatoren nå Lars :smiley:

 

 

Denne tråden var nok ment som et 'TIPS: Neste gang du handler batterier, ta med voltmeter!'

Og det sier jeg tusen takk for. Jeg var ikke klar over at det kunne være et issue.

Sikkert mange som drar nytte av at slike tråder dukker opp, og gjerne med litt erfaringer, selv om dette har vært oppe flere ganger før.

Link to post
Share on other sites

Ser det er tungt for enkelte å oppfatte at trådstarter måtte ha et batteri dær og da...

 

Overhode ikke. Men likevel ingen grunn til å kjøpe et defekt batteri etter mitt syn. Om det er tomt hos Biltema, så finnes det mange andre som selger batterier. Så det er alltid mulig å finne noe som virker i stedet for noe som er defekt. Men tipset om å sjekke spenningen ved kjøp av batteri er bra det, uten tvil. Problemet oppstår når man kjøper det likevel, selv om målinger og magefølelsen sier "skygg unna"...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide å slå av kverrulatoren nå Lars :smiley:

Nå er jeg egentlig ferdig med denne saken for lengst og mener så absolutt ikke at jeg kverulerer. Men da du skrev "Ser det er tungt for enkelte å oppfatte" måtte jeg bare påpeke at det nok ikke var tilfelle for min del. Lesebrillene mine fungerer utmerket.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ingen grunn til å være frekk mot FOX. Hva galt har han gjort annet enn å ta sjansen på å kjøpe et "tvilsomt" batteri?

 

FOX: Ta batteriet med deg tilbake til Biltema og be om å få et nytt. Det får du dersom du har kvitteringen.

 

Ellers kan jeg for min del anbefale batteriene fra Biltema. Jeg har hatt mine forbruksbatterier i 5 år nå. Disse fungerer utmerket ennå, selv om de har vært totalt nedtappet 2 ganger. (Nedtapping var min egen feil)

 

Stå på, så får du nytt batteri.

Link to post
Share on other sites

Konklusjon: Ligg langt unna Biltema og alle andre som selger såkalte "vedlikeholdsfrie" batterier, vi som brukere vet da aldri når gamle batteriene er før vi får dem!

 

Synes denne bastante advarselen var i drøyeste laget når det i samme åndedrag hevdes at spenningen var under/rundt 10V FØR batteriet passerte forbi kassaapparatet.

Det er da vitterlig andre her som varmt kan anbefale batteriene til BT ut fra egne erfaringer..og dette må vel tåles å komme fram i lyset uten at noen fremstår som frekke av den grunn!

 

Altså ingen større sympati herfra heller..., selv om rådet i utgangspunktet var godt ment.

 

Rådet med å måle spenningen før man handler støttes fullt ut!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...