Jump to content

Hvor kjøpe "gjengeplugger"


Espen1978

Recommended Posts

Gjengetapper får du kjøpt i maskinforretninger, biltema, jula m fl.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Helicoil er bra for å reparere ødelagte gjenger , men ikke det du trenger her tror jeg. Helicoilen er en "spole" av tråd, tviler for at den vil funke like godt i glassfiber.

 

Jeg ser for meg noe mer som dette, en slags islagsmutter:

 

Islagsmuttrar-Ny-300_1.jpg

 

 

 

Og så har man jo Timesert som ligner på helicoil men er en fast hylse: http://www.timesert.com/

 

skal visstnok være bra for å reparere f.eks tennplugggjenger

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ok... er det noen som vet hva som er brukt i Fjordling originalt?

 

Jeg kommer ikke til å bruke noe fra biltema eller lign.

det er altfor viktig at dette blir orntlig første gang ;)

 

Selv om biltema kan være helt supert,

så har jeg nok erfaring til å ikke stole på de med ting man er helt avhengig av kvalitet

Link to post
Share on other sites

kjøper gjengeplugger, slike som man har både utvendige og innvendige gjenger..

Skal brukes til å feste vanntunellen i Fjordlingen...

Er ikke het med på hva du mener etter at jeg Googlet fram dette.

""Versjonen med utenbordsmotor har en vanntunnel i kjølen, som fylles med vann når båten har en hastighet på under ca 7 knop. Denne konstruksjonen gjør båten svært stabil når den ligger stille, ""

 

Er det en vann vanntunnel som fyller seg med vann av seg selv?

 

Eller blir den fylt og plugget på våren og tappet på høsten.

 

Selv om biltema kan være helt supert,

så har jeg nok erfaring til å ikke stole på de med ting man er helt avhengig av kvalitet

 

Skal du lage en ny tappe-stuss med plugg, vil passende rør deler i messing fra Biltema være mer enn OK.

Det er måten den blir støpt fast på som bestemmer om resultatet blir vellykket.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Beklager, skal forklare litt nærmere :)

 

Fjordlingen har en vanntunell som er avtagbar på de tidlige modellene,

denne er skrudd oppunder skroget for å danne denne tunellen..

 

se på siden min her: http://www.wegotchoice.com/fjordling/fjordling.html

 

bilde 6 er vanntunellen montert, bilde 8 er den lagt til side..

 

Tunellen er åpen hele tiden, og vannet forsvinner automatisk når den planer,

og kommer tilbake når den kommer under ca 10 knop..

 

Jeg trenger sanynligvis å tette de hullene som er, og sette inn nye gjenger for å feste tunellen.

Er ikke uvanlig at de hullene lager hull inn i dobbelbunnen slik at vann kommer til,

derfor vil jeg ordne det nå når jeg holder på, slik at det er gjort når dørken en gang skal taes og lages nye spant (evt)

 

edit: du kan såvidt se åpningen til tunellen på hovedbildet, der ligger en planke inni der for at den ikke skal kollapse,

for det var brukt feil type skruer, som gjorde at hullene i selve tunell-platen ble utvidet og den kunne "vandre"...

Redigert av Espen1978 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde 6 er vanntunellen montert, bilde 8 er den lagt til side..

Jeg trenger sanynligvis å tette de hullene som er, og sette inn nye gjenger for å feste tunellen.

Er ikke uvanlig at de hullene lager hull inn i dobbelbunnen slik at vann kommer til,

derfor vil jeg ordne det nå når jeg holder på, slik at det er gjort når dørken en gang skal taes og lages nye spant (evt)

 

Da er spørsmålet. Hvilke material er det i gjengene , hvor tykk plate?

Forstår det slik at det er brukt maskinskruer eller noe annet?

 

 

 

.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

gjengene er metall, vet ikke om de er støpt inn eller om de er skrudd etter bor og gjenget glassfiber..

 

Hvor lang er ikke så viktig, regner med det er nok å ta stilling til det når leverandøren er funnet.

 

Originalt er det forsenket flattjern bolt, og det som er brukt i ettertid for å "fikse" er unbrako-skruer med skive melllom.

Slik er det blitt for romslig i hullene og tunellen har flatet ut og vandret til sidene når den er blitt belastet.

Link to post
Share on other sites

gjengene er metall, vet ikke om de er støpt inn eller om de er skrudd etter bor og gjenget glassfiber..

Originalt er det forsenket flattjern bolt, og det som er brukt i ettertid for å "fikse" er unbrako-skruer med skive melllom.

 

Er det da ikke bare å borre opp og gjenge inn nye gjenger ( opp en dim). hvis alle hul er blitt større.

Og legge på litt Tec 7 og skru fast?.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

lagt ut noen flere bilder nå,

mistenker de gamle for å slippe vann inn i dobbelbunnen.

bare 8 gamle bilder?

Umulig å vurdere herfra, men kom vannet inn i dobbelbunnen så er det vel mellom gjengene og skruen.

Så det er vel her det må tettes ved montering.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

8 gamle bilder? har tatt de idag... :P

 

Spiller vel ingen rolle om det kommer mellom gjengene og skruen eller glassfiber og gjengene?

 

problemet er at det kan være hull/sprekk videre i bunnen av hullet.. og da vil jeg ikke fortsette å bruke disse.

 

Har en følelse av at vi snakker forbi hverandre her, men vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre..

(men ikke tenk på tunell-platen, den skal muligens lages helt ny...)

 

jeg vil kun vite hva og hvor jeg kan finne disse bitene som enetn må støpes fast, eller gjenges inn.

Link to post
Share on other sites

8 gamle bilder? har tatt de idag... :P

Spiller vel ingen rolle om det kommer mellom gjengene og skruen eller glassfiber og gjengene?

Har en følelse av at vi snakker forbi hverandre her, men vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre..

(men ikke tenk på tunell-platen, den skal muligens lages helt ny...)

jeg vil kun vite hva og hvor jeg kan finne disse bitene som enetn må støpes fast, eller gjenges inn.

Unnskyld forsto det slik at du hadde lagt ut nærbilder av problemet.

Hvis du skrue inn en skrue i "mutteren" mot dobbelbunn og "mutteren" er løs kan der være noe som vist i inlegg 8

 

Er det innsvøpt er plate med gjenger burde den ikke være løs. og burde kunne gjengse opp på ny.

Mulig noen her kan.

http://home.online.no/~cepe/fjord/

http://www.fjordboatclub.com/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Må det settes inn løsgjenger her, eller er det et alternativ å fylle hullet med epoksy?

 

Man får da et solid fundament, og tunnelen kan festes med kraftige skruer og Sikaflex 291. Det blir både vanntett og sterkt.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Kikket på bildene nå.Det ligger vel en aluminiun skinne innstøpt dær som de har boret og gjenget før de monterte helicoil for og ungå og skru rett i aluminiumen.Det beste hær ville vel være og slipe opp og erstatte denne skinnen med en i syrefast.tenker at siden det lekker inn i dobbeltbunnen regner jeg med at det er sprekker i poiyesteren under skinnen og de sprekkene burde jo være reparert.En annen ting er jo at med en syrefast skinne så borer du og gjenger rett i den uten helicoiler.Men ville alikavell brukt sicaflex ved montering av bolter for og forhindre at vann lekker langs bolten og inn i glassfiberen.

Men syrefaste gipsankere og en god klatt sicaflex ville holde bra dær om du boret hullet helt igjennom slik at ankeret kunne utvide seg på baksiden.Men selvsakt ikke noen optimal reperasjon nei.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...