Jump to content

Hvilket stedsnavn kan stå på båten?


s/y UT-sia

Recommended Posts

Tradisjonelt var det tollstedene som ble benyttet som hjemmehavn, men dette har endret seg meget etter som tollstedene legges ned langs hele kysten . . .

 

Idag finnes en liste over godkjente hjemsted for Norsk Ordinært Skipsregister. Men når det gjelder småbåter og fritidsfartøyer så står man nok rimelig fritt - det ser iallefall slik ut når man tildes benytter gårdsnavn og stedenes kallenavn . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Skjettenbyen i Skedsmo kommune i Akershus fylke langt fra sjøen. Båten har hjemmehavn i Son i Vestby kommune i Akershus, og på den står det "Soon". Det er mitt valg, helt uavhengig av regler og sedvane. Tenkte litt på å Skjetten eller Skedsmo på båten, men det ble Soon som jeg fikk tak i ferdige klistremerker for.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte båten var den registrert i Skipsregiseret - og med Navn og hjemstedshavn Bergen. Fikk beskjed at det ville koste ca 1.500,- å endre navn og/ellr hjemstedshavn, og droppet det.

Tok ny kontakt i fjor høst, og fikk beskjed at jeg kunne sette hvilket som helst navn på hjemmehavn: Blir endret til ASKØY i år :thumbsup:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Båten min har hatt tre ulike eiere i Skipsregistret, og hjemmehavn har vært Oslo hele tiden. Selv bor jeg rett utenfor Oslo, og båten ligger i Oslo. Syns ikke hjemmeadressen min hører hjemme på en båt som går i saltvann. Hadde jeg seilt på Mjøsa kunne det kanskje passa seg med gårdsnavnet? Eller hvis jeg hadde egen strandlinje og kunne hatt båten «i hagen» ... Dessuten har jeg hatt båtplass samme sted lengre enn jeg har vært fastboende på samme plass i voksen alder, så for min del ville jeg brukt navnet på hjemmehavna, evt. påført «Oslo» i tillegg, dersom jeg skulle stikke nesa utenfor Skagerrak.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1332059101[/url]' post='1264170']Syns ikke hjemmeadressen min hører hjemme på en båt som går i saltvann.

 

Hva mener du med dette, quantumduck? Er ikke Nesodden like "salt" som Oslo? giggle.gif

Min båt kommer i alle fall til å ha hjemmehavnnavtet "Nesoddtangen" ikke minst fordi det er Norges mest grundige navn (alle tre delene betyr jo det samme...)

Link to post
Share on other sites

Min båt kommer i alle fall til å ha hjemmehavnnavtet "Nesoddtangen" ikke minst fordi det er Norges mest grundige navn (alle tre delene betyr jo det samme...)

 

Nesoddtangen er bare anløpsbrygge for Nesoddbåten, så du burde vel bruke Oksval, Flaskebekk, Kavringen eller lignende for å være korrekt...

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Om ikke båten er registrert i skipsregisteret, så kan man vel velge fritt vel!! Synes det er morsomt med båter som har stedsnavn et stykke unna sjøen! Hehe skal man utenlands er dt jo kansje en fordel at man har et stedsnavn som er lettgjennkjennelig og av nermeste store tettsted/by der man bor, slik at andre skjønner lettere hvor du er fra. Men det er vel valgfritt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...