Jump to content

Uren diesel (sot/bekk partikler) kan den renses?


Jori

Recommended Posts

Da er det jeg som har hatt en runde med å rense dieseltanken. Jeg brukte pumpe og industristøvsuger for å suge opp dieselen. Jeg har nå ca. 110 liter diesel som jeg lurer på om kan reddes på noe vis?

Det var mye "sot"/"bekk" i diesel og dieseltanken. Tanken er nå ren, men diesel har dette grumset i seg. Når jeg brukte trakt med sil og tømte fra støvsugersamleren til kanner, tettet silen seg, så mye grums er det i dieselen. (Ikke rart dette grumset kan tette dieselfilterer). En annen ting jeg la merke til at grumset er i to former, som små flak og som nesten bare fint støv, men klemmer man det sammen blir det en stor og massiv ball av det, har sikkert sortert ut ett kjøkkenglass med denne grumsen, men er nok dessverre masse igjen i form av finere partikler i dieseln som jeg pumpet rett på dunker.

Kan man filtrere dieselen på noe sett? F.eks brukte trakt og gamle lakener også sile gjennom det?

Andre smarte løsninger?

Synes det er for ille å bare vrake dieselen, da det ikke ellers er noe vann i den og den virker veldig fin. Jeg antar grumset synker til bunns, så man kan sikkert starte med å tømme/suge opp ut en liter eller to fra hver dunke, for å på den måten få med seg mest mulig grums.

 

Tar imot alle smarte løsninger, på forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Trekk en damestrømpebukse over trakta og sil ivei! Har fått med meg såpass at jeg vet at tykkelsen / tettheten måles i Denjer, mer enn det skal jeg ikke uttale meg om, men det finnes nok noen som vet :smiley: Har du tålmodighet kan du sile et par tre ganger... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt dyrt, men en pumpe som denne og med ett filter koblet på sugeslangen. Jeg vet ikke om det filteret er bra nok, men du kan kanskje koble pumpen inn på filteret som er montert i båten din og bytte ut det når du har renset tanken?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...