Jump to content

Bilforgasser på aq140/145. Noen som har prøvd. Trenger mont. info


FjordHT

Recommended Posts

Første ting først :smiley:

Er det noen som har prøvd å montere enkeltgasser fra bil på disse motorene?

 

Jeg fikk for meg at jeg skulle bygge om til enkeltgasser, så fikk tak i a-innsug og en overhalt bilforgasser(pierburg tror jeg det var, kanskje stromberg). På disse er det jo en masse vakumslangekoblinger, både innsug å gasser + choke og alt jeg fikk lå demontert.

Noen med 240/740 bilerfaring som kan hjelpe litt? Usikker på hva man trenger, hva man skal koble hvor osv.

 

Må vell kanskje finne ei haynes bok :smiley:

 

Kanskje jeg bare bygger en adapterplate og hiverpå enkel solex gasser og får en aq120 ut av det hele...

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har/hadde det, er det en aq145 blokk med aq 140 innsug og gassere. Motoren har stort overskudd på ytelse for min 19fot fjord, med den propellen som jeg bruker, så jeg tåler å ofre litt og kjøpe større propell er uaktuelt nå.

Synes bensinforbruket er litt høyt, og tenker det burde være mulig å senke dette en del ved å gå over til enkelgasser. Andre fordeler med enkelgasser er jo at det bare er en gasser å forholde seg til med tanke på justeringer osv :smiley:

 

Bilgasser har jo også choke som kanskje kan gjøre det bedre for motoren ved kaldstart(tenker jeg).

 

Mulig jeg bare bygger adapter og monterer en enkel solex og prøver det istede.

 

Har solgt de gasserne som sto i båten, men har 2 helt like gassere liggende i kjelleren så det er ikke noe problem(tror uansett disse skal få overhalingskit før de havner i båten hvis jeg velger å benytte dobbeltgasseroppsett igjen.

 

Så har jeg også komplett innsug fra aq145 med gassere, men disse gasserne trenger nok også en service.

 

Har en stor plan å forske litt på forskjellige oppsett, og tenker å begynne med denne billøsningen og håper å få til noe brukbart, om så for denne sesongen. Skal uansett bare "forske på" enkeltgasserløsning nå, og tanken er jo selvsagt at en slik gasser kanskje er en bra løsning, også siden jeg har kjøpt en overhalt gasser :smiley:

 

Ble uansett litt overasket over alle de tilkoblingene for vakuum og gudene vet hva alt skal være til. Trenger info om disse stromberg 175 cd gasserne, men har ikke funnet noe til nå...

Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig kan du nok blokkere alle disse vacumslangene. I bil har du vakuum til fordeler, til brenmsekraftforsterker m.m. Nyere biler har vakuum til blant annet varmepaarathendler etc for at disse skal gå lettere. Så om du ikke vet hva de er til blokker dem og prøv!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan tenke meg at det skal gå slange fra innsuget og inn på gasseren på noe av dette, men er jo nesten umulig å finne den infoen jeg trenger på nett. Fant tilfeldigvis ut at jeg hadde benyttet litt feile søkekriterier til google, så skal nå forsøke igjen å se hva jeg finner.

Forgasseren er en strømberg 175 cdus (ikke cd som jeg trodde først)

 

Får se hvordan dette går, håper noen med gode kjennskaper til gammle volvoer kan komme med litt kunnskap :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du kan blinde alle,sjekk membran i forgasseren for hull og at den ikke er slaskete og myk,ny membran har de på Biltema de ha også justeringsverktøy til forgassernåla,du vil nok miste en del effekt på motoren med denne forgasseren i forhold til soleksene som gir bedre fylling.lykke til det er jo bare å prøve.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være vanskelig, men du sier jeg kan, men hva "burde" jeg gjøre? Vet en skal gå til fordeler, det hjelper jo lite i båten, men hva resten egentlig har av misjon har jeg litt vanskelig for å forstå. Er uansett "nyskjerrig" av natur, å ønsker derfor å forstå :smiley:

 

Tåler å miste noe effekt, men mye? hvor mye snakker vi om nå tro?

 

Har kjøpt gasseren som "nyoverhalt" og forventer da at den er iorden :smiley:

Forstår at du har kjennskap til denne, hvordan tror du den er mot enkel ph1 gasser(fra aq140)?

 

Ps, båten er jo en 19fot fjord, som med rette propell burde gi 30 knop + med rett propell og aq145. Med min propell får jeg maks 25knop, så tenker jeg kan ta litt :smiley:

Planet uten problem selv med noe last.

 

Janniz: Takker for info, hadde akkurat funnet denne selv :)

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vakuum til fordeler bil har utak på manifoil rett under forgasser på manifoil den Blinder du ettersom du ikke har vakumpåtrekk på båtfordeleren,de andre utaka på manifoilen Blinder du også de går jo til bremseservo og luftfilter på bil.Du vil vel få omtrent samme effekt på motoren din som bilmotoren litt avhengig av vilken kam du har.

Link to post
Share on other sites

Blokka er jo aq145, husker ikke nr på toppen, mener jeg tok denne fra en aq140. Benyttet k-kam(eller h, hvis jeg husker feil).

Har fordeler fra 123 igniton, så har mulighet for å koble til vakuum, men ser ikke vitsen uansett da denne også endrer tenningen etter turtall.

 

Tenker også at eksosen i båt gir noen hk ekstra, mulig jeg tar feil, men kan jo ikke være bare gassere og kam som gir den store forskjellen på bil og båt?

 

Ser nå på noen bilder at det er en lask fra den lille "klokka" på siden av gasseren og frem, burde jeg ha denne lasken? Den sees også i manualen som er linket til av janniz :)

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å vente på litt fritid(påske kanskje?) og se om monteringen går greit :smiley:

Tror jeg har lest nok til å få dette på stell, hvis ikke får jeg fabrikert et adapter og tester med enkel solex.

 

Ny coil, pluggledninger +++ ligger å venter på montering. Ser frem til en sesong hvor jeg kanskje får brukt båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...