Per Harald Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Når det gjelder reklamasjonstiden, så er det nok free som har rett her. Om det er fem år fra kjøpsdato og gjenstanden blir byttet på reklamasjon etter 4 år og 11 mnd, og denne nye gjenstanden ryker igjen etter tre mnd, så får du ikke noe, og har ikke krav på noe. Skal du ha krav på erstatning utover fem år på noe, så er det kun om du har betalt for gjenstanden i perioden, og ikke fått den byttet på reklamasjon. Volvo Penta og alle firmaer jeg kjenner praktiserer dette med loven i hånd. Beklager. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Hmm, nå kommer det ene argumentet opp mot det andre her, spørs om vi må til å lete i lovteksten for å få avklart dette. Er det noen som sitter med teksten svart på hvitt? med link Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Resultatet av denne tråden ble at jeg kjøpte nye batterier og ny lader. Var egentlig instilt på å kjøpe nytt i utgangspunktet. Slipper dermed å klage.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Christensen Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Får man spørre hva valget av batterier og lader falt på?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 ble Ritar Ra 12-90 3 stk. Kjøpt hos Sangvik service i kr sand, sammen med lader. Det er en Nord Carger Nc-1230D 12v 30A Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TICORA Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Lad ut batteriene, lad opp og ut igjen noen ganger. Hvis ikke intern motstanden har økt mye kan du trimme de opp igjen. Hvis batteriene buler kan du kaste dem, hvis ikke kan de leve en stund til. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Spennende tanke, hvor langt ned bør jeg tappe dem da? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TICORA Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Spennende tanke, hvor langt ned bør jeg tappe dem da? Lad dem ned til 30% ca. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Vil det si rundt 12v, de har jo en hvilespenning normalt på 13volt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TICORA Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 11volt tenker jeg er ok. Hvis du har en wallas safeflame som ikke vil tenne mer så er det passe:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 He he.. batteriene står i garasjen, de ble byttet ut.. men om jeg klarer å hale liv i dem igjen hadde jo det vært topp.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Nå har jeg vært i garasjen å målt spenning på disse 3 agm batteriene. Spenningen lå på 13.17 volt på alle 3. så nå har jeg koblet opp lyspærer på alle 3. ca 4 amp forbruk. Etter 2 timer var spenningen under belastning mellom 12.66 og 12.73. Nå vil jeg la dem tappe ned til 11 volt og lade de opp igjen. så får vi se hvordan tilstanden er. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Var ute å sjekket batteriene igjen nå, det ene batteriet var falt ned til 10, 7 volt under belastning. så da stoppet jeg det. satte på lading og prøver igjen med belasting senere. De to andre batteriene hadde ikke falt nevneverdig så de får tappes noen timer til... Kan jeg se en liten tendens her tro?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Sjekket de andre batteriene kl 05.30, da var de nede i 10 volt under belastning. koblet vekk forbruker og hvilespenningen var da 12.4 volt. Nå står de på lading. Så får vi se hvordan det barker i vei. 8 timer med 4 amp forbruk skulle vel bli 32 ah på hvert batteri, stemmer ikke det? Dermed er det vel litt lite futt i de siste to batteriene og? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Etter full opplading tålte de 8 timer med 4 amp forbruk. Så nå lades de opp ....så får de stå en stund. Men synes det virker som de har mistet litt av styrken... Hmm.. Eller hva mener dere som har greie på batterier? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
lippert Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Volvo Penta og alle firmaer jeg kjenner praktiserer dette med loven i hånd. Men det er vel egentlig svært få her inne som har kjøpt sin motor fra Volvo Penta. De har kjøpt en båt fra en forhandler, eller kanskje en motor. Det er forhandleren som er ansvarlig for at jeg får mine rettigheter etter forbrukerloven. For meg er det ett fett hva produsenten sier. Jeg forholder meg til det firma som har solgt meg gjenstanden. Redigert 24.Juli.2012 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
fjord bris Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Men det er vel egentlig svært få her inne som har kjøpt sin motor fra Volvo Penta. De har kjøpt en båt fra en forhandler, eller kanskje en motor. Det er forhandleren som er ansvarlig for at jeg får mine rettigheter etter forbrukerloven. For meg er det ett fett hva produsenten sier. Jeg forholder meg til det firma som har solgt meg gjenstanden. Forhandleren er den som stilles ansvarlig ovenfor forbruker. Det blir da også forhandler sitt problem å stille garanti kravet videre til produsent. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Jo takk.:-) men lurer enda på hva dere batteri eksperter mener om mine forskningsresultater ang mine overladede batterier. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Pondu_s Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Tviler på at du har ødelagt eller redusert batteriene dine nevneverdig,selv så bruker jeg en litt avansert "modellflylader" og sykler batteriene med gjevne mellom rom dvs at laderen tapper batteriet til satt verdi for så å lade de opp igjen. Denne er feks fin til blybatterier http://elefun.no/p/prod.aspx?v=15440 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Nå har jeg ladet disse batteriene ut flere ganger, og ladet de helt opp igjen. slik det ser ut for meg så er de nede på under halv kapasitet. Jeg tapper de fortsatt med 4 A, da står de i mellom 6 og 8 timer. da er de nede i 11 volt. Da måler jeg under belastning. Gir jeg de i bestefall 8 timer, med 4A forbruk så er vel det ca 32 ah?. Stemmer det?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Nemo Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Beregningen av Ah er riktig, men du må tilføye hvor lang tid du har ladet batteriet ut. Da skriver du 32Ah/C8. Nå skal du lade det ut til spenningen 10,5V kort tid etter frakobling. Hvis du lader batteriet ut over 20 timer, som er det man bruker i båt, kandet være at du må lade det ut med 2A. Uansett viser jo dette at batteriet er utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Beregningen av Ah er riktig, men du må tilføye hvor lang tid du har ladet batteriet ut. batteriene ble tappet i 6 timer. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.