Jump to content

Agm batterier overladet. Ødelagt?

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Når det gjelder reklamasjonstiden, så er det nok free som har rett her.

Om det er fem år fra kjøpsdato og gjenstanden blir byttet på reklamasjon etter 4 år og 11 mnd, og denne nye gjenstanden ryker igjen etter tre mnd, så får du ikke noe, og har ikke krav på noe. Skal du ha krav på erstatning utover fem år på noe, så er det kun om du har betalt for gjenstanden i perioden, og ikke fått den byttet på reklamasjon.

Volvo Penta og alle firmaer jeg kjenner praktiserer dette med loven i hånd. Beklager.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

• 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Nå har jeg vært i garasjen å målt spenning på disse 3 agm batteriene. Spenningen lå på 13.17 volt på alle 3. så nå har jeg koblet opp lyspærer på alle 3. ca 4 amp forbruk. Etter 2 timer var spenningen under belastning mellom 12.66 og 12.73. Nå vil jeg la dem tappe ned til 11 volt og lade de opp igjen. så får vi se hvordan tilstanden er.

Endelig ble det Bobåt

Var ute å sjekket batteriene igjen nå, det ene batteriet var falt ned til 10, 7 volt under belastning. så da stoppet jeg det. satte på lading og prøver igjen med belasting senere. De to andre batteriene hadde ikke falt nevneverdig så de får tappes noen timer til...

Kan jeg se en liten tendens her tro??

Endelig ble det Bobåt

Sjekket de andre batteriene kl 05.30, da var de nede i 10 volt under belastning. koblet vekk forbruker og hvilespenningen var da 12.4 volt. Nå står de på lading. Så får vi se hvordan det barker i vei.

8 timer med 4 amp forbruk skulle vel bli 32 ah på hvert batteri, stemmer ikke det?

Dermed er det vel litt lite futt i de siste to batteriene og?

Endelig ble det Bobåt

Volvo Penta og alle firmaer jeg kjenner praktiserer dette med loven i hånd.

Men det er vel egentlig svært få her inne som har kjøpt sin motor fra Volvo Penta. De har kjøpt en båt fra en forhandler, eller kanskje en motor. Det er forhandleren som er ansvarlig for at jeg får mine rettigheter etter forbrukerloven. For meg er det ett fett hva produsenten sier. Jeg forholder meg til det firma som har solgt meg gjenstanden.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Men det er vel egentlig svært få her inne som har kjøpt sin motor fra Volvo Penta. De har kjøpt en båt fra en forhandler, eller kanskje en motor. Det er forhandleren som er ansvarlig for at jeg får mine rettigheter etter forbrukerloven. For meg er det ett fett hva produsenten sier. Jeg forholder meg til det firma som har solgt meg gjenstanden.

Forhandleren er den som stilles ansvarlig ovenfor forbruker. Det blir da også forhandler sitt problem å stille garanti kravet videre til produsent.

• 3 uker senere...

Nå har jeg ladet disse batteriene ut flere ganger, og ladet de helt opp igjen. slik det ser ut for meg så er de nede på under halv kapasitet.

Jeg tapper de fortsatt med 4 A, da står de i mellom 6 og 8 timer. da er de nede i 11 volt. Da måler jeg under belastning.

Gir jeg de i bestefall 8 timer, med 4A forbruk så er vel det ca 32 ah?. Stemmer det??

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...