Jump to content

Hvordan fjerner jeg kokt linolje fra skott i trebåtmest effektivt?


esg022

Recommended Posts

Jeg har en gammel Långedragsjulle av eik som har et godt og gammelt lag kokt linolje i skott. Nå planlegger jeg å fjerne denne for å kunne mette bordene med rå + terpentin.

Etter mange søk har jeg funnet både tips om Kaustisk soda (som jeg er litt redd for) og skrape med varme (som jeg er usikker på om jeg har tålmodighet til).

Hva er deres mest effektive erfaring og bør det legges ny kokt "hinne", eller bør det holdes åpent og "rått"?

Tips til verktøy?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt varmepistol og en god hardmetallskrape (f.eks Sandvik sin). Da skreller du oljen av som ost, litt tidkrevende med bra for treverket. Kaustisk soda blir noe kliss og trekker også inn i treverket og ødelegger bindemiddelet mellom fibrene, så det ville jeg ha prøvd å unngå. Konvnesjonell malingfjerner er noe mildere mot treverket, men fortsatt ikke ideelt. Med varme og skrape tilfører du ingenting, bare tar vekk!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...