Jump to content

Hvordan fjerne septiktanken


Wauquiez32

Recommended Posts

Hei,

jeg og ei venninne har en seilbåt fra 74. Tror ikke septiksystemet er så gammelt, men laget igår er det ikke.

I sommer fikk vi ulike utfordringer med septinken som naturlig nok ledet til vond lukt. (I tillegg til at manuell pumpe også røk og dvs vi har for øyeblikket gammel septik i tanken...)

 

Uansett: konklusjonen er at vi - enten vi velger å sette i ny eller droppe hele do opplegget - ønsker å fjerne tanken som er nå. Vi har null erfaring på området og trenger derfor alt som er av råd;

klarer vi fjerne den selv?

Hvordan gjør vi det?

Hva gjør vi da med slangene?

Aller helst: finnes det noen i Oslo området som har peiling på og gjør slikt..? Foretrekker å få det gjort/ få hjelp.(er liksom ikke bare å slå opp i gule sider under "septiktank demontør".. :confused:

OG: kan dette gjøres når båten er på vannet?

 

 

Tusen takk for alle innspill. :thumbsup:

Her er vi skikkelig grønne og jeg kan ikke få den tanken fort nok ut av båten. Ugh :puke:

Link to post
Share on other sites

Det er jo nesten umulig å svare på når du ikke beskriver hvordan tanken er plassert. Bilder ville vært til hjelp. Når det gjelder slangene så vil de om de ligger lavere enn innholdet i tanken også inneholde septik. Jeg byttet slangene i min gamle båt som lå slik. Jeg kappet rundstokk i samme diameter som innvendig slange og satte de inn i begge ender av slangene (med slangeklemmer rundt). Deretter kunne jeg dra ut de gamle slangene uten å søle en dråpe.:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har nettopp byttet i min egen.Byttet rubbel og bit som har med septik og gjøre.

Du må få tømt tanken først,så den ikke blir så tung og få ut.Så må du sikkert demontere noe(?).

så fjerner du alle inn og utganger.Jeg stappet noen filler i åpningene.

Fjern alle slanger og bytt de ut om de er gamle.Husk og benytt gasstette som er ment til septik,også på luftingen.

 

synd du ikke bor i bergensområdet..da kunne jeg sikkert hjulpet deg igang.

 

Oversikt over et typisk septikkanlegg finner du om du googler det.

 

Lykke til!

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Hei,

takk for svar, da er jeg litt klokere:)

 

Ps Kjære Mix Kongelig Norsk Båtforeningsmedlem som jeg ikke mente å provosere: Jeg er fullstendig klar over reglementet, beklager dårlig ordvalg.(Forøvrig; er det ikke lov å eie båt uten do i det hele tatt??)

Link to post
Share on other sites

Hva med å bytte pumpen først for deretter å tømme systemet? Jeg trodde også jeg måtte bytte hele tanken med slanger, men etter å ha reparert uluftingen i tanken er alt ok igjen. Det viste seg at luftingen var tett og det lekket lukt inn i båten via toalettet. Husk også å bruke sanitærveske i systemet når det er i bruk!

 

Prøv det enkle først!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Men uansett;har du syrefast tank som gjerne er like gammel som båten, så kan det være lurt og bytte den.

Min så helt fin ut på toppen,men i bunn var det kommet flere små knappenålshull og septik var så smått begynt og sive ut i bunnen...yummi

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...