Jump to content

Navigasjon ut Elbe fra Cuxhaven og nedover kysten


Enzo

Recommended Posts

Sitter og planlegger en seilas her og ser at jeg kommer ut for problemer i Tyskland, i følge reeds så er det minimum 1M avstand til trafikksonene, det står også noe om at disse ikke skal krysses om man ikke omtrent er i nød.

Jeg klarer rett og slett ikke å få til noen seilas på innsiden (mellom land og der TSS begynner) av sonen nedover uten å seile for nærme TSS og jeg må krysse slike soner som går inn fra hovedsonen.

 

Alternativet er å seile ut til helgoland og så legge seg på utsiden av driten men det er ikke ønskelig.

 

Har pratet med 3personer i det siste som har blitt stoppet der nede og blitt presentert bot for å ikke ha seilt perfekt, selv om de selv mente å seile etter regelverket.

Sålenge man krysser en TSS på nær 90grader så skal det jo være lov men Tyskerne er tydeligvis ikke som folk flest på dette.

 

Er det noen her som har seilt området og har en WPliste eller en slepetreklignende logg som jeg kan få låne/studere ?

 

bilde39.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har gått flere ganger i området og har holdt meg i god avstand på innsiden av bøyene som markerer TSS i området, virker som at det er vanlig praksis blant lystbåter..

 

Ble praiet en gang av kystvakten på vei fra Borkum til Helgoland og fikk kjeft fordi jeg ikke var helt 90 grader på TSS, men slapp med en advarsel.Har seilt ut fra Cuxhaven og gått direkte nord for Wangerooge og inn til Norderney, da krysser du TSS inn til Bremerhaven ca 90 grader. De beste havnene i den tyske delen av de Frisiske øyer er Norderney og Borkum. Hvis du har dyp kjøl anbefales ikke å gå inn til Norderney om natten. Innseilingen er markert med kvister som er vanskelige å se i mørket.

 

Hvis du skal inn til Cuxhaven lystbåthavn så vær oppmerksom på at innseilingen er trang og strømmen inn/ut Elbe kan være frisk så der må du sikte godt for å treffe "hullet"..

Link to post
Share on other sites

Om du skal gå nedover på innsiden , du holder da styrbord ut fra cuxhaven og nærmer deg TSS akkurat der du forlater siste øy/fastland, da krysser du leden rett før TSS og lurer deg på innsiden der ?

elbeseiling.jpg

 

Ser veldig trangt ut å komme inn der om man ikke skal risikere å komme bortpå TSS der, kommer man seg bare et par mil ned på innsiden der så er det plass nok.

 

Om vi velger å seile til helgoland så må vi krysse 2 TSSer for å komme til innsiden, da kan jo det gjøres 90grader men så er det dette med at vi ikke har lov å seile nærmere enn 1M (TG1-TG17) det vil vi jo da gjøre.

helgoland.jpg

 

 

Takk for tipset om lystbåthavnen i Cuxhaven men det er vel 2 lystbåthavner der ?

 

cuxhaven.jpg

 

jaja det skal ikke være enkelt.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg fulgte litt med på det aktuelle området på Marine Traffic (AIS) sist sommer.

Da gikk de fleste småbåtene slik som du har skissert på første kartet.

En del gikk også et stykke innpå det grunnere feltet.

 

Sjekket ikke båttype osv. men gikk ut i fra at det var mindre båter, siden de valgte å navigere slik.

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Takk! Nå fikk du lurt fram noen gode minner fra henteturen vår i august 2010. :smiley:

 

Vi kom i motsatt retning fra Texel (vis a vis den Helder) og overnattet i Cuxhaven. Vi hadde et waypoint rett øst for grønn bøye nr.1 på ditt første kartutsnitt og fulgte så de grønne bøyene oppover die Elbe. I dagslys med god sikt er det uproblematisk, men vi krysset jo heller ingen TSS.

 

Jeg ville gått slik du skisserer på første kartutsnitt og benyttet "inshore traffic zone" videre langs kysten av Nederland. Min forståelse er at det er der de helst vil ha alle oss med lystbåter. Vi observerte i alle fall mange nederlandske lystbåter samt en del fiskebåter i denne sonen.

 

Det var nattseilas for vår del på denne strekningen og bortsett fra fiskebåtene som "virret" frem og tilbake var trafikken grei å forholde seg til. Vi ble faktisk bordet to ganger av den nederlandske kystvakten! Barske typer med våpen kom susene i en diger svart rib, men de viste seg heldigvis å være vennligsinnede. De hilste pent på store og små, sjekket pass og båtens papirer, spurte om vi hadde med oss noe ulovlig og takket pent nei til å sjekke dette selv. TSS nevnte de ikke, men det kan være den tyske kystvakten er mer opptatt av den. Kanskje de får provisjon av bøtene?

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som seilte til helgoland og så inn i ITZ og krysset ikke 100% 90grader på, han ble bordet av tyskerne og saken ble overført til Norske myndigheter , de krevde noen tusen euro vistnok, han kom i fra det uten å betale, mens jeg har snakket med 2 andre og de ene nevnte inntil 25000euro i bot og beslaglegging av båt i verste fall som sikkerhet for evnt bot, mens den andre nevnte at han fikk 8000NOK i bot, noe som skulle stemme greit med 1000euro.

 

Han som nevnte det største beløpet er forresten en kjent turseiler som skriver endel i seilas/seilmag osv og seiler der nede ofte.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å følge de "innfødte" sine båter på steder som dette - de vet vanligvis hvor en skal gå uten å få trøbbel med øvrigheten.

Det er mange skumle sandbanker ut fra Elbemunningen så hold godt øye med dybdemåleren. Nedover mot Waddenzee er det spesielt mye sandbanker som flytter seg. Snakket med en los i Schiermonnikoog som sa at kartene over sandbankene i området var upresise ca to uker etter trykking!!

 

Ang lystbåthavnen i Cuxhaven så har jeg bare vært i den nordligste, sist jeg var der måtte jeg ta dieselkanna i ryggsekken og sykle til nærmeste bensinstasjon. Det er langt mellom stedene å fylle diesel på de Frisiske øyer.

 

Les forøvrig "Sandens gåte" i Jon Winges oversettelse. Det er en drivende spennende roman som er skrevet for over 100 år siden om seiling i Waddenzee.

 

Mange bruker den som en slags guide for seiling i området.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...