Hafrsfjord Startet 18.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2012 Det er tid for å skifte dieselfilter,gjøre ren vannutskiller osv. Skulle gjerne hatt en krane på slangen fra tanken og ned til vannutskilleren for å redusere "sølet". Jeg finner ingen spesielle kraner for dette formålet, er det bare å bruke "en vanlig vannkrane/kulekrane"? Noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 18.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2012 Det er laget egne kraner for drivstoff, kanskje ikke nødvendig men greit å være klar over at ikke alle kraner å kuleventiler tåler hva som helst av væske. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 18.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2012 Det er laget egne kraner for drivstoff, ........... Ja det hadde vert greiest, men hva søker jeg på for å finne slike kraner? Har lett/søkt gjennom de vanligste nettbutikkene - Maritim/Jama/Marineshop osv. uten å få opp noe som kan passe. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2012 Ta en tur til Hydroscand med forfilteret ditt og få en kran direkte på inngangen på forfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 18.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2012 Jeg har brukt helt standar kuleventil (med rødt håndtak) kjøpt hos Maritim. De har vært tette og fine i 10 år Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 (redigert) Jeg har brukt helt standar kuleventil (med rødt håndtak) kjøpt hos Maritim............ Nå har jeg aldri plukket en kulekran i småbiter... er det noe inni en slik krane som ikke tåler diesel? Det er jo ikke noe trykk på den siden, bare dieselen som "sildrer" ned fra tanken, så sånn sett burde jo en vanlig kulekran være brukbar. Takker iallefall for tips, så får jeg se hva jeg finner. Redigert 19.Mars.2012 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Det er vanligvis pakningene inne i ventilen som svikter, sveller ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Jeg kjøpte en liten kulekran hos Biltema. Den har pakninger i PTFE og tåler diesel. Den har sittet i systemet hos meg ca. 5 år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Se der ja...... Har du noe delenummer på kranen? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 (redigert) Noen tips om hvordan lage/kjøpe veggfeste til en slik kran/kuleventil? Fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventiler/Kuleventil-860013/ Buntebånd er jo ett alternativ, men noe mer stødig hadde jo vert å foretrekke. Redigert 29.Mars.2012 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 2 Slangeklemmer gjør jobben. Bor hull i klemmene for skruefeste. Kran direkte på forfilteret som jeg nevnte over er jo mer sexy da. Men da må du ha en gjengeovergang til rørgjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 På det venstre bildet ser du røret som kommer opp av tanken med en 12 mm kulekran. Dette røret går videre via et T-stykke (for å lette lufting etter filterbytte) til grovfilter og finfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 2 Slangeklemmer gjør jobben. Bor hull i klemmene for skruefeste. Kran direkte på forfilteret som jeg nevnte over ............. Ja slangeklemmer var ikke dumt, det bør være ett overkommelig arbeid. Jeg har vurdert å sette kranen direkte på forfilteret, men da må som du sier, først få tak i en overgang, og mens jeg leter etter det så drypper og renner dieselen, med det sølet det medfører Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 På det venstre bildet ser du røret som kommer opp av tanken med en 12 mm kulekran............. Hmm.... ja her er jo flere gode løsninger, her må det tenkes og planlegges Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 30.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Hei Du får kjøpt ( tess etc..) små lavtrykks kuleventiler hos de fleste som selger slikt, med en flens for montering på skott. Vil jo se litt penere ut en en vanlig kran skrudd fast med en slangeklemme. lars s Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.