Jump to content

putte in i bunstoff for mere efekt

jepp.

Recommended Posts

-skjønner ikkje helt dette med og blande inn masse drit i bunnstoffet...

Bruk sjølpolerende! Ligger båten lenge slik det kommer litt groe, så er det bare et lett strøk med en kost så er alt av. Tar 2 min med en sopekost.

Under gror det ikkje pga mangel på sollys, og det lille som kommer slipes ned under fart.

Transomen brukte eg hulroms tectyl på ifjor. Var noe groe når eg tok den opp, men spylte det lett av med høytrykk.

Jeg har brukt svart selvpolerende bunnstoff uten lurium tilsetninger i de snaut 12 årene jeg har hatt egen båt. Båten ligger på sjøen året rundt, og blir tatt opp for puss med mellom 1 og 2 års mellomrom. Det gror lite på denne tiden, og ruren fester seg i all hovedsak der det ikke er bunnstoff. Dvs på propell stort sett og en og annen plass på kjølen der bunnstoffet har fått seg en skrape. Så jeg har litt problemer med å forstå dette med at bunsntoffet har blitt så dårlig, og at det derfor må tilsettes masse ekstra miljøgifter for å virke. 99,9% av oss greier oss fint uten tilsetninger, jeg skjønner ikke helt hvorfor enkelte mener å ha behov for noe mer effektivt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

At folk på død og liv skal putte i flere tungmetaller i bunnstoff medfører en eneste ting, at det norske byråratiet innfører flere håpløse reguleringer. Snart må man ha miljøkurs,sertifiseringer og flere miljøavgifter for å få lov til å stoffe båten og enda flere kursarrangører kan le hele veiene til banken. Ta ansvar og følg reglene så slipper vi at vi får flere regler tredd ned over hodene våre. Det verste er at jeg faktisk forstår myndighetene godt når de innfører strengere regler når jeg ser at det ikke er unormalt at folk blander inn ekstra tungmetaller og andre miljøgifter i bunnstoffet. Hva er poenget? Den billigste dritten fra Biltema fungerer bra og alikevel så velger altså noen å blande inn ekstra blypulver og annet f....skap. Skjerpings! Tosker som gjør dette ødelegger for alle oss andre som til slutt må være med å betale prisen for idiotiet. Men noen skal absolutt bli dratt baklengs fremover, og tviholder på retten til å fyllekjøre med båt med småbarn ombord og å forpeste det maritime miljøet med ekstra tungmetaller i bunnstoffet.

Våkn opp, året er 2012, ikke 1950. Det er 7 milliarder mennesker på jorda, vi trenger ikke gjøre det verre enn det allerede er.

Må være luksus å kunne spise selvfisket krabbe. Krabben i Salten er så giftig at man ikke kan spise den. Det er også foretatt målinger på fisk i Lofoten som har for høye konsentrasjoner av tungmetall.

Er ikke engang sikker på at det gamle kobberstoffet var bedre en selvpolerende. De som hadde båt i gamle dager brukte de ofte. Ikke som nå da båter ligger i ro i ukevis av gangen.

Snakket med en av de sukessfulle gründerne en gang. Han hadde en Princess til flere millioner. På 5 år hadde han brukt den to ganger...

Eller hva med å bruke svart bunnstoff? Sjelden eller aldri groe på det.

Har sett bla "ny" Skibsplast og Karnic med et hart svart bunnstoff som ikke sverter,ser ut som det er sprøytet på noe som minner om steinsprut-beskyttelse for bil. Gror ikke på det,tåler steaming,og er vedlikeholdsfritt år etter år... Aner ikke hva det er eller heter.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...