Jump to content

Skifte sink på Volvo Penta 3 bladet foldepropell, enkel jobb?


baatsman

Recommended Posts

Ingen som har noen erfaring med skifte sink på Volvos foldeprop? Spørsmålet er om den må skrues i biter, og hvilket

verkstøy som trengs i den forbindelse. Og selvfølgelig en ca tid. Skal ha båten på land om en stund og da er det greit og vite tidsforbruk på hele opplaget.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tror sinken er tre-delt og hver del sitter med en unbrakoskrue. Tar ca 6 minutter å bytte, propellen må ikke av!

Hvis du skal bytte sinken på seildrevet må propellen av, først bladene som er låst med unbrako, så en 13mm låseskrue, deretter en 22mm skrue. Propellen dras av,

sinken sitter med to unbrakoskruer. Av verktøy trenger du standard unbrakonøkler, pipesett/skralle og gjengelåsing om propellen skrues av.

Hvis ikke jeg husker alt helt feil da..!

Link to post
Share on other sites

Tror sinken er tre-delt og hver del sitter med en unbrakoskrue. Tar ca 6 minutter å bytte, propellen må ikke av!

Hvis du skal bytte sinken på seildrevet må propellen av, først bladene som er låst med unbrako, så en 13mm låseskrue, deretter en 22mm skrue. Propellen dras av,

sinken sitter med to unbrakoskruer. Av verktøy trenger du standard unbrakonøkler, pipesett/skralle og gjengelåsing om propellen skrues av.

Hvis ikke jeg husker alt helt feil da..!

Tror du husker feil, på vårt drev er også sinken til drevet delt bare i to riktignok. Litt avhengig av drevtype, men på nyere drev er også drevsinken delt. Helt sikkert.

Link to post
Share on other sites

Tror du husker feil, på vårt drev er også sinken til drevet delt bare i to riktignok. Litt avhengig av drevtype, men på nyere drev er også drevsinken delt. Helt sikkert.

Du har helt rett, det kommer selvfølgelig an på drevtype. Jeg hadde MS25S og der er sinken er hel.

Link to post
Share on other sites

Det sto en D2-55 med seildrev og 3 bladet VP foldeprop på messen idag. Det er flere versjoner. Noen er slik at prop må demonteres for å skifte sink på drev. Der er sjansen stor for at en må demontere prop for å skifte sink også. Men på nyere modeller er det enkelt og skifte sink. 2 delt på drev, samt sink er lagt i spor på prop. Og det siste alt. er det jeg har(skal ha). Og det forenkler en hel del.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...