baatsman Startet 19.Mars.2012 Del på Facebook Startet 19.Mars.2012 Skal skifte sink på VP 3 bladet foldepropell. Noen som kjenner til dette? Har tidligere hatt Flex o fold, der var det veldig enkelt. Men er det slik at propellen må demonteres for å gjøre dette eller er det veldig enkelt her og? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Ingen som har noen erfaring med skifte sink på Volvos foldeprop? Spørsmålet er om den må skrues i biter, og hvilket verkstøy som trengs i den forbindelse. Og selvfølgelig en ca tid. Skal ha båten på land om en stund og da er det greit og vite tidsforbruk på hele opplaget. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Della Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Tror sinken er tre-delt og hver del sitter med en unbrakoskrue. Tar ca 6 minutter å bytte, propellen må ikke av! Hvis du skal bytte sinken på seildrevet må propellen av, først bladene som er låst med unbrako, så en 13mm låseskrue, deretter en 22mm skrue. Propellen dras av, sinken sitter med to unbrakoskruer. Av verktøy trenger du standard unbrakonøkler, pipesett/skralle og gjengelåsing om propellen skrues av. Hvis ikke jeg husker alt helt feil da..! Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Tror sinken er tre-delt og hver del sitter med en unbrakoskrue. Tar ca 6 minutter å bytte, propellen må ikke av! Hvis du skal bytte sinken på seildrevet må propellen av, først bladene som er låst med unbrako, så en 13mm låseskrue, deretter en 22mm skrue. Propellen dras av, sinken sitter med to unbrakoskruer. Av verktøy trenger du standard unbrakonøkler, pipesett/skralle og gjengelåsing om propellen skrues av. Hvis ikke jeg husker alt helt feil da..! Tror du husker feil, på vårt drev er også sinken til drevet delt bare i to riktignok. Litt avhengig av drevtype, men på nyere drev er også drevsinken delt. Helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Takker for info. Litt greit og være forberedt. Skal også høre på messen, hvis jeg rekker og stikke innom der. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Della Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Tror du husker feil, på vårt drev er også sinken til drevet delt bare i to riktignok. Litt avhengig av drevtype, men på nyere drev er også drevsinken delt. Helt sikkert. Du har helt rett, det kommer selvfølgelig an på drevtype. Jeg hadde MS25S og der er sinken er hel. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Det sto en D2-55 med seildrev og 3 bladet VP foldeprop på messen idag. Det er flere versjoner. Noen er slik at prop må demonteres for å skifte sink på drev. Der er sjansen stor for at en må demontere prop for å skifte sink også. Men på nyere modeller er det enkelt og skifte sink. 2 delt på drev, samt sink er lagt i spor på prop. Og det siste alt. er det jeg har(skal ha). Og det forenkler en hel del. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.